Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Deel hier je ervaringen van de cognacs die je recent zelf hebt geproefd.
Fuzhou
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 05 mar 2017, 15:08

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Fuzhou »

1988 Through The Grapevine "Vallein Tercinier" Single Barrel Cask Strength Fins Bois Cognac

The producer claimed: "This brandy is drawn entirely from one single cask distilled entirely in 1988 and never blended or reduced. It was bottled without additions, reduction, chillfiltration or correction of any kind."

This is a well-aged cognac for a Fins Bois; nevertheless, the fruit is quite lively. At 58.3% abv, the alcohol is not overpowering. A great bottle from a famous house.
IMG_20181214_180214_2.jpg
IMG_20181214_180214_2.jpg (123.72 KiB) 1682 keer bekeken
IMG_20181214_175614_2.jpg
IMG_20181214_175614_2.jpg (243.86 KiB) 1682 keer bekeken
IMG_20181214_175420_2.jpg
IMG_20181214_175420_2.jpg (190.58 KiB) 1682 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

La Maison Du Whisky has indeed a very nice collection of extarordinairy cognacs, Vallein-Tercinier being one of them. Just a bit pricey for a thirty year old cognac.
Fuzhou
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 05 mar 2017, 15:08

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Fuzhou »

Definitely will keep them in mind next time I am ordering for special cognacs. Hope they ship to the US. Can't afford to do this all the time though. Last time I ordered a $129 bottle, and ended up paying nearly $100 in fees and shipping.
Fuzhou
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 05 mar 2017, 15:08

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Fuzhou »

Although I have to clarify, that particular purchase was with Cognatheque.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

De fles stond nog maar net in de kast, maar ik moest echt eens proeven: Bouju Brut de Fût 50 %. En dit is direct een schot in de roos. Echt helemaal mijn ding. Ik zal later nog eens een uitgebreidere notitie schrijven als de fles wat heeft kunnen 'rusten', maar wat mij onmiddellijk opviel was de geur en de smaak van walnoten. Dat en een hele sterke rancio. Die rancio wordt vooral op het einde behoorlijk dominant. Je kan het mss wat eenzijdig vinden, maar voor mij is dit top gewoon. Die 50 % proef je niet echt. Alles blijft heel zacht tot aan de afdronk. Ik heb al veel andere cognacs geproefd die veel meer een prikkelend en peperig gevoel hadden dan deze brut de fût. Super lekker gewoon.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Hans »

JohanB schreef:De fles stond nog maar net in de kast, maar ik moest echt eens proeven: Bouju Brut de Fût 50 %. En dit is direct een schot in de roos. Echt helemaal mijn ding. Ik zal later nog eens een uitgebreidere notitie schrijven als de fles wat heeft kunnen 'rusten', maar wat mij onmiddellijk opviel was de geur en de smaak van walnoten. Dat en een hele sterke rancio. Die rancio wordt vooral op het einde behoorlijk dominant. Je kan het mss wat eenzijdig vinden, maar voor mij is dit top gewoon. Die 50 % proef je niet echt. Alles blijft heel zacht tot aan de afdronk. Ik heb al veel andere cognacs geproefd die veel meer een prikkelend en peperig gevoel hadden dan deze brut de fût. Super lekker gewoon.
Helemaal mee eens, Johan, zoals je hier kunt lezen
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Roel »

Maar dan blijven voor mij de volgende vragen:
  • Wat is precies die rancio-smaak (ben me bewust van dit topic, maar dat maakt het voor mij niet makkelijker)?; en
    Hoe weten we nou dat als de een beschrijft dat hij een duidelijke rancio-smaak proeft, dit voor de ander ook zo is?
En concreet voor de Bouju: Zit er een bepaalde overlap in de duidelijke houttonen van de Bouju en de ervaren rancio-smaak?

Laat ik er ook even bij zeggen dat ik hier absoluut niet sceptisch wil zijn, maar ben er gewoon benieuwd naar.
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Hans »

Roel schreef:Maar dan blijven voor mij de volgende vragen:
  • Wat is precies die rancio-smaak (ben me bewust van dit topic, maar dat maakt het voor mij niet makkelijker)?;
Eerlijk gezegd vind ik het verhaal uit 2010 van de vier stappen ook erg complex. Zelf vind ik de omschrijving van rancio van het BNIC nog het helderst:
BNIC schreef:Rancio charentais
Le rancio se caractérise par des notes de sous-bois d’automne, de champignon, d’huile de noix…, arômes complexes et spécifiques, nés d’un long vieillissement en fût de chêne et dont l’intensité augmente au fil des ans.
Vochtig laaghout uit de herfst, champignon, noten-olie zijn dan de hoofdcomponenten.
Roel schreef: en
Hoe weten we nou dat als de een beschrijft dat hij een duidelijke rancio-smaak proeft, dit voor de ander ook zo is? [/list]
In het algemeen blijft proeven persoonlijk en blijkt telkens weer op proeverijen, dat ervaren cognac-proevers flink van mening kunnen verschillen. Er is geen standaard. Dat gezegd hebbend is het ook een kwestie van veel doen. Tim en ik proeven vaak samen en pikken toch doorgaans wel dezelfde dingen eruit.
Roel schreef:En concreet voor de Bouju: Zit er een bepaalde overlap in de duidelijke houttonen van de Bouju en de ervaren rancio-smaak?
Zeker wel, naar mijn idee: laaghout en hout overlapt aardig. ;)
Roel schreef:Laat ik er ook even bij zeggen dat ik hier absoluut niet sceptisch wil zijn, maar ben er gewoon benieuwd naar.
Met sceptisch zijn is niks mis. Volg vooral je eigen neus en smaak! Al dat proeven is ook wel enigszins met onzin omgeven (aldus degene met de meeste proefnotities op dit forum :lol: )
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Fuzhou
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 05 mar 2017, 15:08

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Fuzhou »

Paul Beau la lignee de Samuel

Special day calls for a special bottle.

Merry Christmas everyone!!!
IMG_20181225_221027.jpg
IMG_20181225_221027.jpg (175.22 KiB) 1681 keer bekeken
IMG_20181225_220705.jpg
IMG_20181225_220705.jpg (166.93 KiB) 1681 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Wat heb je vandaag of gisteren gedronken?”