De kleinste cognacboer

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
Rockbass
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 20:39

De kleinste cognacboer

Bericht door Rockbass »

Een vraag die zomaar bij mij op kwam toen ik wat zat te lezen in het boek "Cognac Kiezen op Smaak". Wie is de kleinste zelfstandige cognacboer? Ik ben er ook nog niet achter wat precies wordt verstaan onder cognacboer. Iemand die zelf druiven teelt, cognac stookt, rijpt, mengt en bottelt? En komt de kleinschaligheid de smaak ten goede?

Groet,
René
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: De kleinste cognacboer

Bericht door Ton »

Ik geloof dat ik een keer een cognacboer met 3 ha ben tegengekomen. Maar dat is niet genoeg om van rond te komen, dan heeft hij er zeker iets bij gedaan, ofwel een geheel andere baan, ofwel graan, zonnebloemen e.d. Ik weet niet meer wie het was, maar als ik hem tegenkom laat ik het nog wel een keer weten.

De cognacboer die jij beschrijft is een bouilleur de cru, dus een wijnboer die alleen cognac maakt van zijn eigen oogst en deze onder eigen naam in flessen verkoopt. Maar niet elke cognacboer is een bouilleur de cru. Er zijn ook zeer veel wijnboeren die hun oogst doorverkopen aan de bekende cognachuizen - hetzij als wijn, hetzij als eau-de-vie - maar die niet onder eigen naam cognac verkopen.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: De kleinste cognacboer

Bericht door Ton »

Lefoulon had 3 hectare.
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”