2019: mijn cognacjaar en benieuwd naar dat van jullie!

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

2019: mijn cognacjaar en benieuwd naar dat van jullie!

Bericht door EelcoA »

Wat is een jaareinde zonder (ja nogal obligate) terugblik?? Voor mij persoonlijk was het 2019 een zeer geslaagd jaar, zowel op persoonlijk vlak met een kleine die zijn eerste volledige jaar meedraaide in ons gezin en een tweede op komst, maar zeker ook op cognacgebied. Mede dankzij dit forum en de (zeer zeer lezenswaardige) website van Ton weer veel mooie flessen mogen binnenhalen, openmaken en van genieten (en in de meeste gevallen naar de glasbak brengen)!

Naast eervolle vermeldingen voor de Paul Giraud Tres Rare, Bache Gabrielsen Serenite en Tiffon Grande Champagne (en op dit moment erg goed bevallende Mery-Melrose Ancestrale, veel dank Hans en Roland) kom ik tot mijn volgende top 3 voor 2019 (proeverijen niet meegerekend):

1. Remy Martin Vintage 1988 GC
2. Bache Gabrielsen Vintage 1971 BOR
3. Audry La Tres Ancienne GC Reserve Aristide

Dit jaar ook een paar supergeslaagde proeverijen mogen meemaken. Naast de twee erg leuke forumproeverijen had ik de eer om met een selecte groep forumleden bij de speciaal ingelaste vintageproeverij bij Rowin thuis te mogen zijn. En daarnaast bij de zeer bijzondere verjaardagsproeverij van Roland. Cognacs die er voor mij uitsprongen op de proeverijen zijn absoluut de Laurent Merlin Hors Pair, RM & Francois Voyer Extra, Du Boisson Borderies Extra 70 ans en Lebecq La Reference 1928. Maar bovenal het fantastische gezelschap met medeliefhebbers maakten deze proeverijen allemaal onvergetelijk!

Ik ben erg benieuwd naar jullie favoriete cognacervaringen en ontdekkingen gedurende 2019!?

Op naar een mooi 2020 met veel mooie nieuwe ontdekkingen, proeverijen en een cognacreis die nu al beloofd legendarisch te worden... :D
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: 2019: mijn cognacjaar en benieuwd naar dat van jullie!

Bericht door JohanB »

2019 was mijn eerste echte full blown cognac jaar met zeer zeer goede cognacs en soms ook wat tegenvallers. Ik heb even moeten graven in mijn geheugen wat de uitschieters dit jaar waren. Het was niet makkelijk, maar ik ben er toch in geslaagd om een lijstje te maken van mijn top 3.

- J. Painturaud Générations
- Font Borne Plénitude
- Navarre Vieille Réserve

Maar de topper dit jaar was het glaasje Louis Bouron Sublime van Berten.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Re: 2019: mijn cognacjaar en benieuwd naar dat van jullie!

Bericht door Rigor »

Het was een bewogen jaar voor mij. Goede zaken (bvb. professioneel) maar ook tegenvallers (overlijden schoonvader, weinig nachtrust). Als men mij zou vragen naar het hoogtepunt van 2019 zeg ik volmondig: Cognac. Ik heb twee onvergetelijke reizen gemaakt, fantastische zaken mogen drinken en vele nieuwe mensen leren kennen (forumleden, bouilleurs de cru, etc.). Ik heb de smaak te pakken.

Ik ga een poging wagen om mijn top 10 neer te pennen (in deze volgorde):

1. Rémy Martin Louis XIII (van het vat)
2. Hardy Privilège Reserve du Prince
3. André petit 1914 +1933 + hors d'age
4. J. Painturaud Secrets de famille
5. Lebecq °28
6. Louis Bouron Sublime
7. Chollet Résistance 3945
8. Laurent Merlin Hors Pair
9. Ragnaud-Sabourin 1991
10. Lot 70 Vallein Tercinier
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: 2019: mijn cognacjaar en benieuwd naar dat van jullie!

Bericht door Roland »

.
Laatst gewijzigd door Roland op di 19 mei 2020, 06:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: 2019: mijn cognacjaar en benieuwd naar dat van jullie!

Bericht door Jurrien »

Terugkijkend op 2019 kom ik tot de conclusie dat ik minder in de Charentes ben geweest dan in 2018 (7x). In 2019 slechts enkele keren waarbij de Cognacreis 2019 wel het hoogtepunt was. Ik heb het merendeel van de proeverijen bezocht zoals Roland deze heeft opgenomen, met uitzondering van de extreme proeverij in Oslo, Noorwegen.

Het laatste kwartaal geheel zonder cognac, ondanks diverse events zoals Discover Cognac en de 20e forumproeverij. In 2020 verwacht ik de draad van het proeven weer op te kunnen pakken. :lol:

Wat waren voor mij de meest memorabele geproefde cognacs (top 5) in 2019:
1. J. Guillon-Painturaud Memoire
2. Michel Forgeron 1965
3. Paul Giraud Héritage
4. Sarrazin Millésime 1966 (FB)
5. Remy Martin Vintage 1988 GC

Ik sluit mij aan bij de woorden van Eelco: Op naar een mooi 2020 met veel mooie nieuwe ontdekkingen, proeverijen en een cognacreis. Daarnaast kijk ik uit naar mijn eerste bezoek aan de Charentes in februari 2020.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: 2019: mijn cognacjaar en benieuwd naar dat van jullie!

Bericht door Hans »

Allemaal de beste cognacwensen voor 2020!

2019 was mijn eerste jaar als eigenaar/beheerder van het cognacforum, met technische ondersteuning van Tim. Daarvoor was ik enkele jaren 'in ruste' op cognacgebied, na 6-7 jaar moderator van dit forum te zijn geweest.

Voor mij waren de hoogtepunten de verjaardagsproeverij bij Roland, de cognacreis met forumleden, de 20ste forumproeverij en de proeverij bij Rowin.

Mooie cognacs geproefd, maar die hebben mijn volgorde van favoriete cognacs niet veranderd.

Ik verheug me op de cognacreis in juni dit jaar en daarvoor natuurlijk weer een forumproeverij bij Alexander in Hoogland.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 270
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 10:45

Re: 2019: mijn cognacjaar en benieuwd naar dat van jullie!

Bericht door DiscoverCognac »

Door drukte in Nederland helaas maar kort in Cognac geweest in 2019. 2020 beloofd meer ruimte :)

Mijn toppers van 2019 waren
Remy martin 1988 was er echt van onder de indruk.
Deau Louis memoires was ook erg fijn.
Courvoisier 1971 was ook verassend.
In feb weer 2 weken naar cognac, handen schudden, heel veel leren en een hoop nieuwe cognacs ontdekken. Maar gevoel zegt dat 2020 een fantastisch cognac haar gaat worden. Ik hoop dat het gros van Nederland het pracht product gaat herontdekken.

We kunnen terug kijken op een goed 2019 met weer nieuwe merken die verkrijgbaar zijn in Nederland. Naud. Lecat. En een aantal die nog in onderhandeling zijn. Hoe meer spelers, hoe meer diversiteit, hoe beter iedereen een merk kan vinden dat aansluit bij zijn smaak.
Jonathan
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 43
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:40

Re: 2019: mijn cognacjaar en benieuwd naar dat van jullie!

Bericht door Jonathan »

Ook mijn beste wensen voor het nieuwe jaar.

In 2019 ben ik aan een mooie ontdekkingstocht in de cognacwereld begonnen.


Een voorzichtige top 3

1: Chateau de Montifaud 15Y
2: Famille Estève Grande Tradtion
3 : Giboin XO Royal

Op naar een mooi 2020!
Typ en spelfouten in de bovenstaande tekst dienen alleen ter vermaak van de lezer.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: 2019: mijn cognacjaar en benieuwd naar dat van jullie!

Bericht door Roland »

.
Laatst gewijzigd door Roland op di 19 mei 2020, 06:33, 1 keer totaal gewijzigd.
harryjose123
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 21 nov 2016, 21:24

Re: 2019: mijn cognacjaar en benieuwd naar dat van jullie!

Bericht door harryjose123 »

Roland das is wel een heeele mooie fles .
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”