Ik zoek een leuke cognac..

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
JvR
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 23 sep 2020, 21:38

Ik zoek een leuke cognac..

Bericht door JvR »

Hoi allen,

Ik ben zelf een whiskydrinker en daar vrij actief mee. Nu wordt een goede vriend van mij binnenkort vader, en over een tijdje wordt mijn pa 65. Ik ben een beetje aan het rondkijken naar een leuke fles voor allebei, maar in de whisky wordt het al snel heul erg duur. Bovendien zie ik cognac als wat 'zachter' (mag deze term wel in de cognacwereld :lol: ), wat zij beiden wel kunnen waarderen. Probleem is dat ik van cognac totaal geen verstand heb, en ook niet snel wat info vind om me goed in te lezen.
Nu kwam ik deze tegen op verschillende sites: https://www.t-fust.nl/product/francois- ... e-70cl-442. Ik ben erg benieuwd hoe hier door de kenners naar gekeken worden. Het lijkt mij wel erg goedkoop, beetje te mooi om waar te zijn. Ook valt het mij op dat op verschillende sites dezelfde standaard tekst staat, die toch niet helemaal overeen komt met de fles. Kunnen jullie wat info geven? Ik ben bijvoorbeeld benieuwd naar:

- Smaak natuurlijk, is ie goed
- Hoe zit het precies met de rijping? Uit 1959, gaat het dan om verschillende vaten, hoe zit het met fust rijping - dit ken ik niet uit de whiskywereld -
- Waarom toch zo relatief goedkoop
- Andere/betere aanbevelingen
- etc

Alvast bedankt voor de hulp en mochten jullie nog eens whisky vragen hebben...op het whiskyforum heet ik ook JvR :D

Ps Mocht er nog een cognac zijn/komen uit 1956 bij jullie weten hoor ik het ook graag

Groet
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Ik zoek een leuke cognac..

Bericht door Hans »

Beste Jelmer,

Allereerst welkom op het cognacforum! Cognac is inderdaad relatief beter geprijsd dan whisky en daar houdt mijn kennis van whisky wel zo'n beetje op. Er zijn verschillende forumleden die ook graag whisky drinken. Ik hoor daar niet bij.

De François Peyrot Héritage is een prima cognac voor een uitstekende prijs imho. Heb zelf altijd wel een flesje in de kast staan.

Je vindt er meer over in het merkenforum hier. Let wel, de eerste review gaat over een andere Héritage dan de latere. Dus even het hele topic doornemen.

Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak.

Cognacs uit 1956 vind je in de Millésimes lijst.

Voor 1956 vind je daar: Charles Julian Ltd FC, Domaine du Terrier Héritage PC, Albert de Montaubert GC, Hine GC EL, Prunier. Relatief weinig keus dus, helaas. Daar zul je een stuk dieper voor in de buidel moeten tasten dan voor de Héritage.

Overigens komt een oudere versie (de 45%) van de Héritage uit 1956. Maar die zal lastig te vinden zijn.

Succes!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Ik zoek een leuke cognac..

Bericht door JohanB »

Voor ongeveer dezelfde prijs heb je ook nog de Navarre Vieille Réserve. Een echte BFYB vind ik. En zoals Hans al zei, voor een millésime (vintage in whiskytermen) van 1956 zal je ferm moeten betalen vrees ik.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Ik zoek een leuke cognac..

Bericht door EelcoA »

De Peyrot Heritage is een prachtige cognac en de prijs op de website is prima Jelmer. Kan je je geen buil in vallen zou ik zeggen en een prachtig kado...
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Ik zoek een leuke cognac..

Bericht door Ton »

Een andere goede keuze is de Audry Memorial. Te koop o.a. bij Cognacnet.eu voor €116,81.
Persoonlijk verkies ik die nog boven de Peyrot en de Navarre, maar dat zijn óók kanjers!
Delamain Vesper is ook mooi en zacht. Duidelijk minder hout in het smaakprofiel. Ik rangschik ze persoonlijk als: 1 Audry, 2 Navarre, 3 Delamain, 4 Peyrot. Voor wat het waard is.
1956 Vintage cognacs zijn erg zeldzaam. Naast de al genoemde merken heeft destijds Hine ook een 1956 uitgebracht, maar je ziet ze haast niet op veilingen en ze zijn bijzonder duur als ze een keer langskomen.
JvR
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 23 sep 2020, 21:38

Re: Ik zoek een leuke cognac..

Bericht door JvR »

Dank voor alle antwoorden! Ik ben dan toch benieuwd hoe het komt dat deze cognac dan zo relatief goedkoop is. Iemand?
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Ik zoek een leuke cognac..

Bericht door JohanB »

JvR schreef: Ik ben dan toch benieuwd hoe het komt dat deze cognac dan zo relatief goedkoop is. Iemand?
Omdat er (oa) geen beroemde bloggers zijn die allerlei hypes veroorzaken. Om maar iets te zeggen. En omdat de cognachuizen vele malen meer bescheiden zijn dan de whisky distilleerderijen. En omdat flippen niet echt nut heeft aangezien veel van die goeie flessen nog redelijk courant te vinden zijn.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
JvR
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 23 sep 2020, 21:38

Re: Ik zoek een leuke cognac..

Bericht door JvR »

JohanB schreef: vr 25 sep 2020, 20:43
JvR schreef: Ik ben dan toch benieuwd hoe het komt dat deze cognac dan zo relatief goedkoop is. Iemand?
Omdat er (oa) geen beroemde bloggers zijn die allerlei hypes veroorzaken. Om maar iets te zeggen. En omdat de cognachuizen vele malen meer bescheiden zijn dan de whisky distilleerderijen. En omdat flippen niet echt nut heeft aangezien veel van die goeie flessen nog redelijk courant te vinden zijn.

Ik bedoelde relatief aan andere cognac. Cognac uit 1959 voor 100 e is toch voor cognac begrippen ook nog erg weinig?
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”