Zijn er VSOP’s van XO kwaliteit?

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Gebruikersavatar
Richard
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 08:20

Zijn er VSOP’s van XO kwaliteit?

Bericht door Richard »

De Camus Borderies viel mij wat tegen. Een miskoop was het zeker niet, maar achteraf had ik er liever een paar tientjes bij gedaan voor een betere kwaliteit.

Nu lees ik positieve recensies over de Michelet VSOP en in mindere mate over de Lheraud VSOP. Maar loop ik dan tegen een zelfde soort ervaring aan...of zijn deze of zijn er andere VSOP’s die XO-waardig zijn?
It takes only one drink to get me drunk. The trouble is, I can't remember if it's the thirteenth or the fourteenth.

- George Burns.
NeoXO
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 21
Lid geworden op: do 31 dec 2020, 11:00

Re: Zijn er VSOP’s van XO kwaliteit?

Bericht door NeoXO »

Ik heb ondertussen wel geleerd dat persoonlijke smaak belangrijker is dan reviews. Smaak kan zich uiteraard ontwikkelen, maar je hoeft geen kenner te zijn om te weten wat je lekker vindt. Reviews zijn natuurlijk wel leuk voor inspiratie, maar je eigen oordeel kan heel anders zijn.

Daarnaast is het ook nog een kwestie van stemming. Als je van muziek houdt, ga je niet altijd in het midden tussen je speakers zitten om de nuances eruit te halen. Soms is dat heel leuk, maar vaker staat het aan in de achtergrond. Zo schenk ik ook regelmatig even een "cognakkie" in tijdens een serie, terwijl ik op een andere avond niets liever doe dan mij 100% te focussen op de nuances van een 35 plusser ;-)

Zo vind ik meestal een Remy Martin VSOP (Mature Cask Finish) lekkerder weg drinken dan sommige XO's, zoals bijvoorbeeld een Delamain Pale & Dry of een Paul Beau Hors D'Age, wat op dit forum mogelijk als vloeken in de kerk is voor sommigen.

Maar als je ervoor gaat zitten dan zijn de oudere cognacs vaak wel spannender om te drinken en geven ze daarom ook meer voldoening. Niet al te lang geleden was een Martell XO nog mijn favoriete cognac. Qua smaak gewoon direct top voor mijn palet. Al jaren. Maar recent kwam ik erachter dat deze vergeleken met een écht oude cognac zoals een Jean Fillioux No. 1 of een Audry Exception bijna smaakt als een VSOP. Simpelweg minder complex.


Anyway, mijn VSOP tips zijn:

- Rémy Martin VSOP MCF;
- Menard VSOP;
- Camus Double Matured (vooral lekker na een strandbezoekje in de zomer, door de ziltige smaak).


Voor meer beleving raad ik toch een upgrade naar een XO aan. Maar deze zijn nog wel behoorlijk betaalbaar:

- Jean Fillioux Tres Vieux (68 euro);
- Frapin Cigar Blend (75 euro en -voor mij- lekkerder dan de Fontpinot)
- Godet XO Terre (69 euro).
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 270
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 10:45

Re: Zijn er VSOP’s van XO kwaliteit?

Bericht door DiscoverCognac »

Menard nu flink afgeprijsd op www.DiscoverCognac.com ;)
harryjose123
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 21 nov 2016, 21:24

Re: Zijn er VSOP’s van XO kwaliteit?

Bericht door harryjose123 »

Probeer eens de VSOP van J.Painturaud en de VSOP van Bertrand .
Gebruikersavatar
Richard
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 08:20

Re: Zijn er VSOP’s van XO kwaliteit?

Bericht door Richard »

NeoXO schreef: di 09 feb 2021, 10:13 Ik heb ondertussen wel geleerd dat persoonlijke smaak belangrijker is dan reviews. Smaak kan zich uiteraard ontwikkelen, maar je hoeft geen kenner te zijn om te weten wat je lekker vindt. Reviews zijn natuurlijk wel leuk voor inspiratie, maar je eigen oordeel kan heel anders zijn.

Daarnaast is het ook nog een kwestie van stemming. Als je van muziek houdt, ga je niet altijd in het midden tussen je speakers zitten om de nuances eruit te halen. Soms is dat heel leuk, maar vaker staat het aan in de achtergrond. Zo schenk ik ook regelmatig even een "cognakkie" in tijdens een serie, terwijl ik op een andere avond niets liever doe dan mij 100% te focussen op de nuances van een 35 plusser ;-)
Haha, dank voor de uitgebreide response. Smaak blijft heel persoonlijk maar er is zoveel om te kiezen dat je ergens op af moet gaan. Dat probeer ik door te lezen en te vragen en de antwoorden weer te ‘researchen’.

Inderdaad, een slobbercognakkie. :D

Dank!
It takes only one drink to get me drunk. The trouble is, I can't remember if it's the thirteenth or the fourteenth.

- George Burns.
NeoXO
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 21
Lid geworden op: do 31 dec 2020, 11:00

Re: Zijn er VSOP’s van XO kwaliteit?

Bericht door NeoXO »

Richard schreef: di 09 feb 2021, 14:44 Haha, dank voor de uitgebreide response. Smaak blijft heel persoonlijk maar er is zoveel om te kiezen dat je ergens op af moet gaan. Dat probeer ik door te lezen en te vragen en de antwoorden weer te ‘researchen’.

Inderdaad, een slobbercognakkie. :D

Dank!

Graag gedaan. En doe je goed!
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Zijn er VSOP’s van XO kwaliteit?

Bericht door EelcoA »

NeoXO schreef: di 09 feb 2021, 10:13
Zo vind ik meestal een Remy Martin VSOP (Mature Cask Finish) lekkerder weg drinken dan sommige XO's, zoals bijvoorbeeld een Delamain Pale & Dry of een Paul Beau Hors D'Age, wat op dit forum mogelijk als vloeken in de kerk is voor sommigen.
Vloeken in de kerk kan soms echt heerlijk zijn anders hoor... ;)

Eens dat hier een aantal grote liefhebbers van oude GC cognacs zitten die zich goed laten horen. Gelukkig verschillen smaken enorm en kunnen we een goede discussie op zijn tijd wel apprecieren hier. Persoonlijk kan ik een mooie fruitige cognac ook zeker waarderen en heeft iedere cru wel zijn mooie cognacs. Op dit moment heb ik een oude RM Napoleon openstaan. Prachtige cognac, ik vind m mooier dan de Tesseron Lot 76 die ernaast staat. Zachter, gebalanceerder, interessanter. Maar het kan zijn dat ik over 3 weken als ik ze dan naast elkaar proef ineens het tegenovergestelde vind....

De Peyrot Heritage die ik heb gehad vond ik prachtig. Veel power en gelaagd. Maar omdat het een single cask cognac is schijnt die per serie nogal te kunnen verschillen (misschien een keer een interessant idee voor een proeverij, de verschillende versies verzamelen en naast elkaar proeven) en ik ben zeker niet elke avond in voor zo'n powerhouse.

Op VSOP gebied heb ik de Lebecq VSOP aan huis geproefd. Absoluut een prachtige cognac die veel XO's laat verbleken. De Camus Carribean Expedition had ik laatst, wat prijzig maar zeer interessant met veel tropisch fruit tonen die je niet snel ziet in cognacs van die leeftijd. De Frapin 15 YO, heerlijke cognac voor onder de 80 euro te krijgen die ik elke avond wel zou kunnen waarderen. Er is genoeg te genieten in die prijsklasse!!!
Gebruikersavatar
Richard
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 08:20

Re: Zijn er VSOP’s van XO kwaliteit?

Bericht door Richard »

EelcoA schreef: za 13 feb 2021, 22:22
NeoXO schreef: di 09 feb 2021, 10:13
Zo vind ik meestal een Remy Martin VSOP (Mature Cask Finish) lekkerder weg drinken dan sommige XO's, zoals bijvoorbeeld een Delamain Pale & Dry of een Paul Beau Hors D'Age, wat op dit forum mogelijk als vloeken in de kerk is voor sommigen.
Vloeken in de kerk kan soms echt heerlijk zijn anders hoor... ;)

Eens dat hier een aantal grote liefhebbers van oude GC cognacs zitten die zich goed laten horen. Gelukkig verschillen smaken enorm en kunnen we een goede discussie op zijn tijd wel apprecieren hier. Persoonlijk kan ik een mooie fruitige cognac ook zeker waarderen en heeft iedere cru wel zijn mooie cognacs. Op dit moment heb ik een oude RM Napoleon openstaan. Prachtige cognac, ik vind m mooier dan de Tesseron Lot 76 die ernaast staat. Zachter, gebalanceerder, interessanter. Maar het kan zijn dat ik over 3 weken als ik ze dan naast elkaar proef ineens het tegenovergestelde vind....

De Peyrot Heritage die ik heb gehad vond ik prachtig. Veel power en gelaagd. Maar omdat het een single cask cognac is schijnt die per serie nogal te kunnen verschillen (misschien een keer een interessant idee voor een proeverij, de verschillende versies verzamelen en naast elkaar proeven) en ik ben zeker niet elke avond in voor zo'n powerhouse.

Op VSOP gebied heb ik de Lebecq VSOP aan huis geproefd. Absoluut een prachtige cognac die veel XO's laat verbleken. De Camus Carribean Expedition had ik laatst, wat prijzig maar zeer interessant met veel tropisch fruit tonen die je niet snel ziet in cognacs van die leeftijd. De Frapin 15 YO, heerlijke cognac voor onder de 80 euro te krijgen die ik elke avond wel zou kunnen waarderen. Er is genoeg te genieten in die prijsklasse!!!
Heb je de Jean Fillioux Cep d’Or en de Painturaud Vielle Reserve ook al weleens geprobeerd. Die lijken te voldoen aan jouw voorkeur voor fruitige cognac. Ik vind ze erg goed te doen.
It takes only one drink to get me drunk. The trouble is, I can't remember if it's the thirteenth or the fourteenth.

- George Burns.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Zijn er VSOP’s van XO kwaliteit?

Bericht door Ton »

Hele oude vsop's, zeg van vóór 1960, hebben vaak veel langer op vat gelegen dan tegenwoordig. Dus je zou daar naar op zoek kunnen gaan op veilingsites. Denk aan merken als Otard, Monnet, Paulet e.d.
Maar waarom de stap Napoléon overslaan?
Gebruikersavatar
Richard
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 08:20

Re: Zijn er VSOP’s van XO kwaliteit?

Bericht door Richard »

Ton schreef: di 16 feb 2021, 08:54 Hele oude vsop's, zeg van vóór 1960, hebben vaak veel langer op vat gelegen dan tegenwoordig. Dus je zou daar naar op zoek kunnen gaan op veilingsites. Denk aan merken als Otard, Monnet, Paulet e.d.
Maar waarom de stap Napoléon overslaan?
Hallo Ton, veilingsites zijn niet echt mijn ding en de Napoléons hoef ik zeker niet over te slaan. Eigenlijk ben ik erg benieuwd of er VSOP cognacs zijn die eigenlijk XO waardig zijn. Het aanbod en de diversiteit is zo enorm groot dat je af en toe door de bomen het bos niet meer ziet.
It takes only one drink to get me drunk. The trouble is, I can't remember if it's the thirteenth or the fourteenth.

- George Burns.
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”