Alcoholpercentage

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Alcoholpercentage

Bericht door Ton »

Die wist geen sterkere dan deze te noemen. Het lijkt me wel een record.
Eefbulder
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 97
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 21:55
Contacteer:

Re: Alcoholpercentage

Bericht door Eefbulder »

vorige week bij Grateaud een Brut de Fut geproefd van 58,1 % wel een heerlijk drankje moet ik zeggen.
Heb inmiddels een paar cognacs geproefd met een afwijkend alcohol percentage en die bevallen mij tot nu toe goed.
Eerlijk gezegd had ik dat niet verwacht.

groet,
Eef Bulder
Cognacnet
http://www.cognacnet.eu
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Alcoholpercentage

Bericht door Hans »

Eefbulder schreef:vorige week bij Grateaud een Brut de Fut geproefd van 58,1 % wel een heerlijk drankje moet ik zeggen.
Heb inmiddels een paar cognacs geproefd met een afwijkend alcohol percentage en die bevallen mij tot nu toe goed.
Mij ook, vooral de Daniel Bouju Très Vieux, 50% Brut de fût vind ik erg lekker
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Alcoholpercentage

Bericht door JohanB »

Ideale alcoholpercentage?

Ik weet niet of hierover al een topic gestart is. Indien wel, graag verplaatsen. [edit: is dus hierheen verplaatst]

Ik heb vorig WE een glaasje of 2 Forgeron Hors d'Age 50 % gedronken. Ik moet zeggen dat ik die in het begin toch wat beter vond dan toen en dan vooral omwille van het hoge alcoholpercentage. Ik vond het op de duur toch teveel van het goede en de alcohol zat veel sneller in mijn hoofd dan ik eigenlijk wilde. Toen ik nog met single malt whisky bezig was, mocht het alleen maar cask strength zijn. Dan kon je wat druppels water toevoegen tot het voor jou perfect drinkbaar was. En dan kon je ook veel meer geuren en smaken onderscheiden. Water toevoegen aan cognac brengt m.i. niks op.
Er wordt door bijzonder veel liefhebbers (dikwijls onterecht) wat neerbuigend gedaan over whisky's met een laag alcoholpercentage. Met cognac is het precies de omgekeerde wereld. Ik vind die 50 % van de Bouju en de Forgeron nu teveel. Toen ik in de whiskywereld zat, was 50 % het minimum, geloof het of niet. Het ideale zit voor mij tussen de 43 % en de 46 %, hoewel ik ook al genoeg cognacs aan 40 % gedronken heb die bijzonder goed waren, hoor. Wat is jullie mening?
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Alcoholpercentage

Bericht door Roland »

Bij mij hangt het vooraf van de "geur" af.
Ik hou niet van cognacs waarbij de alcohol uit het glas komt (bij het ruiken).

Je hebt cognacs van bv. 48%, waarbij je achteraf zegt : "Tiens, deze had ik geen 48% geschat."
Van zulke cognacs hou ik.

Vorig jaar, in Noorwegen, een proeverij van vintages Prunier.
Bijna allemaal boven de 50%. De alcoholgeur kwam onmiddellijk uit het glas. Niets voor mij.

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Alcoholpercentage

Bericht door JohanB »

Roland schreef:Je hebt cognacs van bv. 48%, waarbij je achteraf zegt : "Tiens, deze had ik geen 48% geschat."
Van zulke cognacs hou ik.
Daar kan ik perfect in komen. Ik heb een soortgelijk gevoel gehad bij een aantal cognacs, bv de Navarre Vieille Réserve. Die is zo makkelijk drinkbaar dat je die geen 45 % zou toeschrijven.
Maar heel in het begin toen ik overschakelde van single malt naar cognac was dat lage alcoholpercentage toch serieus wennen, hoor. Als je 20 jaar gewoon bent om cask strength te drinken en ineens zit je aan 40 % dan had ik in eerste instantie het idee dat ik water aan het drinken was. Ik heb echt de knop moeten omdraaien. Ook omdat de geuren en smaken van cognac veel subtieler zijn dan single malt whisky's.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Alcoholpercentage

Bericht door Ton »

Hm, ik heb een aantal whiskies gehad waarvan ik het op den duur juist zeer vervelend vond dat het alcoholpercentage zo hoog was, b.v A'bunadh van Abelour. Wel een hele prettige smaak overigens, maar je moet zulke kleine slokjes nemen omdat het anders te sterk is. Water er bij doen is niet 'mijn ding'. Paar maal geprobeerd, maar het werd nooit wat. Als het de bedoeling is dat je de whisky naar een lager alcoholpercentage brengt voordat hij goed tot zijn recht komt, dan moeten de brouwerijen dat zelf doen. Daar betaal ik voor! (nu, daar zullen de whisky-fans wel op reageren verwacht ik :lol: )
Wat cognac betreft sluit ik me helemaal bij Roland aan. Een beetje extra bite vanwege de alcohol mag wel, maar verder heb ik liever dat ik het nauwelijks door heb en achteraf pas lees of hoor dat hij 45% of hoger was.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Alcoholpercentage

Bericht door Roland »

Toch een verbetering, zo'n 2 glaasjes (Riedel) ipv. het bol glas :-)
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Alcoholpercentage

Bericht door Hans »

Kan me in grote lijnen vinden in de bespiegelingen hierboven. En toch vind ik het lastig om het alcoholpercentage als iets aparts te zien. Blijft toch het totaalplaatje van geur en smaak. Soms knalt de alcohol eruit, soms heb je een hoger percentage niet door.

Er zijn toch redelijk wat cognacs met een hoger percentage die ik lekker vind: de Vieille Réserve van Navarre, La Très Ancienne Grande Champagne Réserve Arisitide van Audry, Daniel Bouju Très Vieux, 50% Brut de fût en ook de Royal 60% Brut de fût van Daniel Bouju heb ik altijd wel in de kast staan. Die laatste is voor velen te heftig, ook vanwege de dominante tanines.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Alcoholpercentage

Bericht door JohanB »

Toen ik nog duchtig op zoek was naar 'instap toppers' van cognac viel het mij al op dat er bijzonder weinig cognacs op vatsterkte gebotteld worden. Ik verbaasde mij daar enigszins over, omdat het in de whiskywereld zo courant geworden is dat er nu meer cask strength whisky's verkocht worden dan whisky's die afgewaterd zijn tot 46 % of minder. Ik heb echter geen flauw idee op welk moment de whisky distilleerderijen water bij de whisky doen, terwijl dat bij cognac duidelijk beschreven en uitgelegd wordt. De idee om wat druppels water toe te voegen aan een whisky is om verschillende redenen een toegevoegde waarde omdat ik ondervonden heb dat er dan meer smaken vrijkomen in tegenstelling tot cognac. Neem nu bv de Royal 60 % van Bouju. Die zit zo hoog in de alcohol dat ik er in het begin ook wat water aan toegevoegd heb, maar zonder dat er daardoor meer smaken vrijkwamen (vind ik toch).
Maar door het hele procedé van de cognacboeren om de cognac te mengen met gedistilleerd water en oude eau de vie vind ik (nu) dat het voor cognac ook niet nodig is om cask strength gebotteld te worden. Mijn ogen zijn open gegaan door cognacs van 40 % te proeven die zo bijzonder smaakvol zijn dat het lijkt of ze een veel hoger alcoholpercentage hebben. En dan denk ik spontaan aan de Bouju Très Vieux 40 % (of 43.3 % zoals de Peyrot Héritage !). Dat had ik met whisky's aan 40 % veel minder. Die zijn meestal wel OK, maar ze missen 'iets', wat punch.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”