Park - VSOP Mizunara

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Park - VSOP Mizunara

Bericht door Hans »

Deze cognac werd geproefd op de 17e forumproeverij:
Ton schreef:Park borderies Mizunara. Ondanks slechts 4 jaar lagering toch een hele zachte borderies smaak die werd gekregen doordat hij op Japans eikenhout gelagerd is geweest. Heel bijzonder. Door het Japanse hout heeft hij een hele eigen smaak gekregen; associatie met thee. Deze cognac vindt naar verluid veel aftrek in Japan.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Cognacshop
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 22:15
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Park - VSOP Mizunara

Bericht door Cognacshop »

Persoonlijk vind ik het prijs kwaliteit een erg interessante Cognac. Qua smaak iets tussen cognac en whisky en dat is nu net interessant om de whiskyliefhebbers over de streep te kunnen trekken om eens een cognac te proberen.
De eigenheid van het Japanse hout komt sterk naar boven.
Als Cognacliefhebber geeft het me wel een dubbel gevoel omdat de echte eigenheid van Cognac een beetje wordt weggehaald. maar interessant is het zeker en vast!
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 270
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 10:45

Re: Park - VSOP Mizunara

Bericht door DiscoverCognac »

De aller eerste Cognac op Japans eiken. Een unieke combinatie tussen een Single Cru Borderies en de Mizunara-eik. Whisky liefhebbers betaalde zich blauw voor een whisky gelagerd op dit bijzondere hout.
Mizunara is een zeldzame Japanse eik die wordt gebruikt voor vaten die bestemd zijn voor veroudering van luxe Japanse dranken en later dus ook Whisky. Eigenlijk is het waardeloos hout, ooit begonnen ze het te gebruiken omdat er na de tweede wereld oorlog niet veel anders voorradig was. De eik groeit niet recht, heeft een hoog vochtgehalte en is veel poreuzer dan andere soorten. Je kan er minder rechte planken uit halen en door de poreusheid heb je meer kans dat de vaten gaan lekken. De naam Mizunara betekend ook wel "water eik". Mizunara moet ongeveer 200 jaar oud zijn voordat het kan worden gebruikt voor vaten. Een aantal grotere distilleerderijen hebben toegang tot de bossen maar vaak geld er een kap verbod. Een vat kan al snel oplopen tot €5.000,-. Eigenlijk nog steeds een koopje voor iets wat zo lang moet groeien.

Wat is nu eigenlijk de meerwaarde? De smaken waar je naar op zoek moet zijn bij Mizunara zijn sandelhout, kokos en zachte kruiden. Om het volle potentieel van het hout te kunnen proeven zou je een destillaat minimaal 3 jaar op het hout moeten latenrijpen. Veelal is dit vele malen korten. Heel veel korter.

De Park Borderies Mizunara Cask is zoals de naam al doet vermoeden een 100% Borderies Cognac. De eaux-de-vie gaat eerst 10 maanden op nieuw eiken uit Limousine. Daarna nog minimaal drie jaar en 2 maanden in oudere vaten van 400 liter. Na de vier jaar gaat de Cognac in vaten van 500 liter gemaakt van nieuw Japans eiken, de Mizunara Caks. Daar blijft de Cognac nog zes maanden voor hij gebotteld word.

Goed verhaal maar hoe smaakt de Cognac? Zoals je van een Borderies mag verwachten heeft ook deze Cognac mooie florale tonen maar door het nieuwe hout aan de begin van de veroudering proef je ook meer tannine die zorgen voor body en structuur. De vraag is natuurlijk vooral wat voegt de Mizunara hier aan toe? Ondanks de korte verouderingstijd proef je wel degelijk; kokos, kruidnagel, cederhoud en zelfs een beetje koffie en een ligt rokerige toets. Persoonlijk vind ik het lekker om deze Cognac te drinken met een ijsbal. Het verkoeld de Cognac en maakt hem iets plakkeriger in de mond.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Park - VSOP Mizunara

Bericht door JohanB »

Ik heb weinig ervaring met Mizunara gerijpte whisky's, en helemaal geen ervaring met op mizunara gerijpte cognacs, maar de ervaring met whisky's weerhoudt mij ervan om zulke cognacs te proeven. Er zit een speciale smaak aan, zo'n love it or hate it smaakje. Vind ik toch, he. Maar à chaqu'un son goût, nietwaar?
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Park - VSOP Mizunara

Bericht door Roland »

JohanB schreef: do 25 mar 2021, 20:37 Ik heb weinig ervaring met Mizunara gerijpte whisky's, en helemaal geen ervaring met op mizunara gerijpte cognacs, maar de ervaring met whisky's weerhoudt mij ervan om zulke cognacs te proeven. Er zit een speciale smaak aan, zo'n love it or hate it smaakje. Vind ik toch, he. Maar à chaqu'un son goût, nietwaar?

De gustibus non est disputandum
"Des goûts et des couleurs, on ne discute pas."

Ik heb het voor de oudere cognacs (zal aan de leeftijd liggen, zeker ?), en ik ben ook te traditioneel.

Die "nieuwigheden", vaak ingegeven door marketing, zijn niets voor mij.
Prijs/kwaliteit staat m.i. niet in verhouding.

Vanuit het oogpunt van de producent kan ik er wel begrip voor opbrengen.
In deze moeilijke tijden, ga je op zoek naar iets nieuws om te verkopen.

mvg,
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Park - VSOP Mizunara

Bericht door JohanB »

En als ik het goed lees, wordt die cognac slechts 6 maanden in Mizunara vaten gerijpt. Dan spreken we eigenlijk over een finish ipv een rijping en dan vraag ik mij af of er na amper 6 maanden al genoeg invloed van die Mizunara vaten aanwezig is in die cognac. Zoals RolanD al zegt, ieder zijn goesting, maar toen ik vroeger een single malt tegenkwam die een finish gekregen had op één of ander vat, dan sloeg ik die altijd over. Ik weet het, cognac is geen whisky, maar in de whiskybranche worden dikwijls single malts een paar maanden in een ander vat 'gefinisht' om fouten te maskeren. Vandaar mijn scepticisme.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Plaats reactie

Terug naar “Park”