De Fontvieille blijft echter een hele goede cognac. Het was weer even geleden dat ik hem geproefd heb, tijd voor een beschrijving.
Ragnaud-Sabourin is een 'bouilleur de cru'. De wijngaard beslaat 33 hectare in de Grande Champagne, beplant met grotendeels Ugni Blanc (29 hectare) en een beetje Folle Blanche en Colombard (4 hectare). Een derde van de oogst gaat naar Hennesy en Rémy Martin, de rest wordt onder eigen naam verkocht, jaarlijks ongeveer 40.000 flessen, waarvan 3000 naar Nederland.
Het bedrijf is enige tijd onderwerp van speculatie. In 2009 ging het gerucht dat het te koop zou zijn. Er is een nieuwe maitre de chai: Pascal Dagnaud. De jonge exportafdeling voert een agressieve en niet altijd succesvolle strategie, enz. enz.
De Fontvieille wordt algemeen als zeer goed beoordeeld. Van verschillende kanten (o.a. door dhr. Han van Wees) heb ik het verhaal gehoord, dat hij blind lastig te onderscheiden is van de Rémy Martin Louis XIII, die ruim het tienvoudige kost. Mogelijk praat men elkaar na, ik heb het zelf nog niet ondervonden. Het prijsverschil is in ieder geval zeer aanzienlijk in het voordeel van de Fontvieille.
Ragnaud-Sabourin geeft zelf de volgende informatie:
Robe : acajou,
Nez : fruité réglisse-tilleul
Bouche : moelleuse marquée par le rancio charentais,
Cépage : 60 % Ugni blanc et 40 % Folle Blanche - Colombard.
Le mariage équilibré des 3 cépages du Cognac lui apporte un charme exceptionnel. Son nom lui vient des plus anciennes parcelles de la propriété.
En nu ik.

De kleur: mooi donker, mahonie
De geur: vol, gebalanceerd, fruitig inderdaad, zoethout (réglisse) herken ik (zou ik zelf eerder als honing omschreven hebben, maar zoethout is beter), lindebloesem (tilleul) niet (ook al een tijdje niet aan geroken

De smaak: zacht, vol, (moelleuse), mooi complex. Mooie omschrijving van Reinier Koops: "Begint iets zoet, lekker pittig, tweede smaak fruit, zeer smaakvol, eindigt met houttonen" (Die man heeft er duidelijk meer verstand van dan ik, niets aan toe te voegen). "marquée par le rancio charentais" Daar heb je hem weer, die rancio. Kan ik vooralsnog weinig mee. Maar als het in deze cognac zit, zal het wel goed zijn

De na-smaak: mooi lang, zoals je van een echte Grande Champagne verwacht, deze is voor mij wel een referentie op dit gebied.
Leeftijd: 35 jaar en ouder
De herkomst: uitsluitend Grande Champagne, 60% Ugni Blanc, 40% Folle Blanche en Colombard
De prijs: goedkoopste in Nederland tot nu toe whiskywebshop: 101,50 + € 8,50 verzendkosten = € 110,-- (Onder het label Marcel Ragnaud, zie onder). Bij de meeste slijters rond de € 125,-- maar ik heb hem ook wel voor € 190,-- zien staan.
De prijs / kwaliteit verhouding: absoluut een 9, misschien wordt het wel een 10 als ik die Louis XIII nog eens proef.