La Maison 1719

Heb je een nieuwtje over Cognac, vertel het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

La Maison 1719

Bericht door Ton »

Er is sinds kort een nieuw merk op de markt: La Maison 1719 ofwel kortweg 1719. Deze cognac wordt geproduceerd door Jean-Philippe Boulay, die tot nog toe Cognac de la Charmille maakte in VS-kwaliteit zie hier. Er is al eens eerder over geschreven op dit forum.
Ferme de la Charmille is een boerenbedrijf in Touzac (Les Evêques) dat eigenlijk druiven en graan verbouwt en druivensap, meel en brood produceert (misschien produceerde?). Zij maakten echter tot voor kort geen wijn, zoals blijkt uit inschrijving in een register waar zij vanaf 1981 staan ingeschreven. Ze staan ook vermeld op enkele websites voor biologische boeren, zoals hier.

De naam La Maison 1719 verwijst naar het huis dat in 1719 door Pierre-Philippe Joubert is gebouwd. Deze Pierre-Philippe had een schoondochter, Marie Boulay. De huidige eigenaar, Jean-Philippe Boulay is daar een afstammeling van.
Maison 1719.jpg
Maison 1719.jpg (214.56 KiB) 3494 keer bekeken
Sinds kort leggen ze zich dus blijkbaar meer toe op het produceren van cognacs. Dit doen ze samen met een aantal partners (partenaires) in de buurt. Jean-Philippe Boulay is nu maître-de-chai. Ook op terre des saveurs is een nieuw hoofdstuk aan hen gewijd.
Ze hebben 8 hectare wijngaard in de Grande Champagne. Het lijkt er op dat ze momenteel wel zelf wijn maken, maar helemaal duidelijk wordt dat niet. Voor destilleren geldt hetzelfde, al staat op de site van Cognac-expert wel dat hun destillatie-methode sinds de 17e eeuw (moet zeker 18e eeuw zijn) onveranderd is gebleven.

De website heeft mooie foto’s die de indruk wekken dat ze al eeuwenlang cognac maken, zoals de foto’s van de wijngaarden en van de chai.
maison 1719_histoire41.jpg
maison 1719_histoire41.jpg (363.49 KiB) 3494 keer bekeken
Maison 1719_histoire91.jpg
Maison 1719_histoire91.jpg (313.73 KiB) 3494 keer bekeken
Ik heb ze op mijn site staan in de tabel ‘minder bekende bouilleurs de cru van de Grande Champage’, maar het staat nog te bezien of de titel bouilleur de cru terecht is.
Ik ben benieuwd naar meer informatie over dit huis en natuurlijk ook naar de smaak van hun cognacs. Dus als er mensen in de buurt van Touzac komen in het zuidoostelijke deel van de Grande Champagne….!
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: La Maison 1719

Bericht door Hans »

Benieuwd naar een proefnotitie hiervan. Je twijfel deel ik, Ton. Waar komen de oude cognacs vandaan, aangezien er tot voor kort alleen VS-kwaliteit geproduceerd werd? Mooie foto's van oude schuurtjes zijn misschien leuk voor de marketing, maar maken wantrouwig. Oude cognacs liggen doorgaans beter opgeborgen ;) Die 'côntrole' van Jean-Philippe is blijkbaar niet zo 'attentif', dat de schuurdeur behoorlijk gemaakt wordt :lol: Een expeditie waard van 'our man in the Charente'?
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: La Maison 1719

Bericht door Roland »

Hans schreef:Benieuwd naar een proefnotitie hiervan. Je twijfel deel ik, Ton. Waar komen de oude cognacs vandaan, aangezien er tot voor kort alleen VS-kwaliteit geproduceerd werd? Mooie foto's van oude schuurtjes zijn misschien leuk voor de marketing, maar maken wantrouwig. Oude cognacs liggen doorgaans beter opgeborgen ;) Die controle is blijkbaar niet zo 'attentif', dat de schuurdeur behoorlijk gemaakt wordt :lol:
Hetzelfde gevoel had ik bij :
Sylvelune : http://www.sylvelune-cognac.com/
Zelia : http://www.cognaczelia.com/en/home.php

Op 22 juli passeer ik er, een klein ommetje is geen probleem....
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: La Maison 1719

Bericht door Ton »

Ik denk dat ze de meeste cognacs inkopen en dan mogelijk wel zelf assembleren...
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: La Maison 1719

Bericht door Roland »

Roland schreef: vr 23 mei 2014, 18:24
Hans schreef:Benieuwd naar een proefnotitie hiervan. Je twijfel deel ik, Ton. Waar komen de oude cognacs vandaan, aangezien er tot voor kort alleen VS-kwaliteit geproduceerd werd? Mooie foto's van oude schuurtjes zijn misschien leuk voor de marketing, maar maken wantrouwig. Oude cognacs liggen doorgaans beter opgeborgen ;) Die controle is blijkbaar niet zo 'attentif', dat de schuurdeur behoorlijk gemaakt wordt :lol:
Hetzelfde gevoel had ik bij :
Sylvelune : http://www.sylvelune-cognac.com/
Zelia : http://www.cognaczelia.com/en/home.php

Op 22 juli passeer ik er, een klein ommetje is geen probleem....
Nu, 5 jaar later, blijken beide websites niet meer te bestaan.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: La Maison 1719

Bericht door Ton »

Bedankt voor de tip. Ik heb het op beide pagina's vermeld.
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwtjes”