Nieuw aromaweel

Heb je een nieuwtje over Cognac, vertel het hier!
Plaats reactie
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 270
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 10:45

Nieuw aromaweel

Bericht door DiscoverCognac »

FB_IMG_1548245914809.jpg
FB_IMG_1548245914809.jpg (76.62 KiB) 2487 keer bekeken
Hoe voeg je een plaatje to aan dit forum? :lol:

Maar het aroma wiel heeft een facelift gehad. En we hebben plannen om in het diepste geheim cognacs via laboratoria uit te lezen en in het wiel te plaatsen. Zodat je weet welke cognac bij je past. Maar is duur en tijdrovend proces. Maar hopen dit toch wel voor september af te hebben
Laatst gewijzigd door DiscoverCognac op wo 23 jan 2019, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Nieuw aromaweel

Bericht door Ton »

Plaatje kun je opladen via het tabblad 'bijlagen' onder het tekstveld (naast opties).
Het plaatje mag niet te groot zijn, ik geloof 1Mb (kan ook 2 zijn?).
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Nieuw aromaweel

Bericht door Hans »

Ton schreef:Het plaatje mag niet te groot zijn, ik geloof 1Mb (kan ook 2 zijn?).
Maximale bestandsgrootte is 1 MB. Maar beter is te kijken of het niet te groot uitvalt voor de leesbaarheid van het forum. Het Aromawheel plaatje is ongeveer 1300 x 1800 pixels.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Nieuw aromaweel

Bericht door Hans »

DiscoverCognac schreef:En we hebben plannen om in het diepste geheim cognacs via laboratoria uit te lezen en in het wiel te plaatsen. Zodat je weet welke cognac bij je past.
Daar kan ik me nog niet zoveel bij voorstellen, Rowin, hoe werkt dat? En wie is we in dit verband?
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 270
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 10:45

Re: Nieuw aromaweel

Bericht door DiscoverCognac »

Op me telefoon ziet het plaatje er goed uit.

Nou over de top geheime uitwerking van cognac door laboranten kan ik nog weinig zeggen want dan is het geen geheim meer ;)

Maar het idee is dat er door moleculen metingen een plaatje gemaakt word van de cognac en die wordt dan geplaatst in een spectrum van smaken.
Dus hoeveel en wat voor hout tonen. Hoeveelheid en soorten bloemen. Zuren. Vetten etc.

En dan na een smaaktest van 15 vragen komt er een top 3 cognacs die het beste bij jouw smaak past. Optie 2 is je klikt je favoriete cognac aan en je ziet welke andere soorten er smaaktechnisch moleculair omheen hangen.

Nu zijn smaakproefielen en omschrijvingen erg afhankelijk van meningen en proefpersonen, emoties, verwachtingen etc. Door het moleculair te benaderen verwijderen wij al die factoren.
IMG-20190118-WA0008.jpg
IMG-20190118-WA0008.jpg (183.68 KiB) 2470 keer bekeken
Alleen dan 3d. En digitaal zodat je ook helemaal kan filteren op specifieke smaak of prijs etc
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Nieuw aromaweel

Bericht door Hans »

Lijkt me grappig om op die manier een soort classificatie te krijgen voor je eigen smaak. Zeker als er veel cognacs in opgenomen worden en je op die manier nieuwe suggesties kan krijgen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Nieuw aromaweel

Bericht door EelcoA »

Erg interessant Rowin! Erg benieuwd hoe dit bij Cognac uitpakt. Eerste spannende moment zal zijn om te kijken of ieder onze favoriete cognacs op een voor ons smaaktechnisch logische plek op het wiel uit gaan komen. En vervolgens of je een consistente smaak hebt of dat ineens blijkt dat je favorieten all over the wheel blijken te zitten (ouch)… En vervolgens kunnen we op smaakprofiel forumleden gaan matchen en onderverdelen in verschillende kampen. Op wetenschappelijke basis he, zonder emotie. Of draaf ik nu door? :lol: Hebben 'jullie' een doelstelling van het aantal verschillende cognacs die op deze manier geclassificeerd gaan worden (in de eerste batch)? En zal focus liggen op VSOP of XO of beide? Vintages?
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 270
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 10:45

Re: Nieuw aromaweel

Bericht door DiscoverCognac »

Het is duur om dit allemaal uit te zoeken. Target; is starten met 40 flessen. Was eerst 150 maar dat was financieel te kostbaar. Vervolgens kunnen merken tegen betaling ook op de lijst. Op die manier kan het worden gefinancierd.

Het idee achter deze smaakproefielen is dat slijterijen beter de klant kunnen helpen wanneer ze opzoek zijn naar een cognac. Je doet de smaaktest en er komen 3 cognacs naar boven die passen bij jou smaak. Je kunt selecteren op vs. Vsop. Xo. Prijs. Enz.
Wanneer je op het product drukt krijg je meer informatie over het product. Het is dus echt een hulpmiddel voor slijters horeca etc. En als consument is Het handig voor als je eens een Andere cognac wilt in een bepaalde smaak segment.

Maar je zou inderdaad ook proeverijen kunnen geven op smaak. De marketing waarde is erg hoog. Je weet wat een klant lekker vind en kan dus met betere gerichtere aanbiedingen komen voor deze klant.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Nieuw aromaweel

Bericht door Hans »

EelcoA schreef:Of draaf ik nu door? :lol:
eeehm, ja ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwtjes”