Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Deel hier je ervaringen van de cognacs die je recent zelf hebt geproefd.
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Ik ga nog niet direct beschrijven wat ik geroken en geproefd heb bij die Forgeron Vieille Réserve, daarvoor is het nog wat te vroeg. Ik vind wel dat die Vieille Reserve meer baat heeft van die 45 % dan de Hors d'Age met 50 %. Er is meer balans waardoor de Vieille Réserve verdomd makkelijk weg drinkt.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale

Bericht door JohanB »

Ik had nog een goede bodem in mijn fles Audry Mémorial staan dus ik heb gisteren maar de fles geleegd. Dit wordt geen vaste waarde in mijn collectie of mijn geheugen, vrees ik. Het is een goede cognac, dat wel, maar niet goed genoeg om er 130 € voor neer te leggen als ik het vergelijk met bv de Navarre Vieille Réserve, Font Borne Plénitude en nog een paar anderen.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

JohanB schreef: zo 19 mei 2019, 12:16 Ik had nog een goede bodem in mijn fles Audry Mémorial staan dus ik heb gisteren maar de fles geleegd. Dit wordt geen vaste waarde in mijn collectie of mijn geheugen, vrees ik. Het is een goede cognac, dat wel, maar niet goed genoeg om er 130 € voor neer te leggen als ik het vergelijk met bv de Navarre Vieille Réserve, Font Borne Plénitude en nog een paar anderen.
Dat verbaast me een beetje Johan. Ik vraag me af of je mogelijkerwijs een mindere fles hebt getroffen. Of misschien is de kwaliteit van de nieuwe flessen niet meer gelijk aan die van enkele jaren geleden? T'is iets dat we eens in de gaten moeten houden.
Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat jouw smaakvoorkeuren net weer wat anders zijn...
Maar in ieder geval zijn Navarre en FB Plénitude in mijn ogen ook toppers.
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale

Bericht door JohanB »

Goh, ik denk vooral dat het mijn smaakvoorkeur is, hoor. Maar al van in het begin was ik er niet ondersteboven van, eerlijk gezegd.
VinceCognact
Cognac VS
Cognac VS

Bericht door VinceCognact »

K
Laatst gewijzigd door VinceCognact op zo 13 okt 2019, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale

Bericht door JohanB »

Ik heb een week lang getwijfeld of ik het zou doen of niet, open ik die fles Domaine du Buisson 50y of niet? De fles zit in een gigantische (hele mooie) kist trouwens. Maar een hele tijd geleden al heb ik besloten dat ik niet dezelfde fout ging maken met cognac als ik met whisky gemaakt hebt. Ik koop niet meer om gewoon te verzamelen. De flessen gaan vroeg of laat open. Daar bestaat geen twijfel over. En dus ben ik al mijn 3de glaasje bezig. Ik ga nog geen grondige beschrijving geven. Dat zal ik pas doen na een paar weken (of maanden zelfs), nu de cognac wat laten ademen in de fles.

Geur: Heel speciaal. Doet mij in eerste instantie wat denken aan een hele oude Speyside whisky (maar dan zonder de sherry). Ik ruik wat fruit, mos (?), zachte houttonen. Na een paar glaasjes en 1,5 ruiken en proeven kan ik mij goed inbeelden dat er mensen zijn die bloemengeur opmerken. Sla me dood welke bloemen. Ik hang niet met mijn neus tussen de bloempotten van mijn vrouw. Ik mis de rancio en sigarenkist van de Grande Champagne, kan dat?

Smaak: Eerst wil ik toch zeggen dat ik bijzonder verrast ben door de lichte body van de cognac. Voor een 50yo is dit absoluut niet stroperig, olieachtig of iets dergelijks. De houttonen zijn zo goed als weg. Wat overblijft zijn de fruitige toetsen en de bloemen.

Afdronk: Behoorlijk kort, jammer genoeg.

In het begin lijkt het of het alcoholpercentage toch een stuk hoger ligt dan 40%. Pas na een tijd in het glas kalmeert de boel en is de balans tussen de alcohol en de smaak veel beter.
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

JohanB schreef: ma 20 mei 2019, 00:08Ik ga nog geen grondige beschrijving geven. Dat zal ik pas doen na een paar weken (of maanden zelfs), nu de cognac wat laten ademen in de fles.
Ik vind het al een heel behoorlijke omschrijving!
Bloemen zal wel kloppen, dat is typisch voor een borderies cognac.
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

Ton schreef: ma 20 mei 2019, 11:38 Ik vind het al een heel behoorlijke omschrijving!
Bloemen zal wel kloppen, dat is typisch voor een borderies cognac.
Mee eens! Heb een forum voor dit merk aangemaakt en je proefnotitie daar geplaatst.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Fuzhou
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age

Bericht door Fuzhou »

Germain Robins XO

An American brandy.

Tasting note: Painful. No, not that the liquid was abrasive, but I am hurting from the bruises caused by me kicking myself so hard for spending $120 usd on this bottle; that I believe barely qualifies to compete in any French brandy VSOP lineups. The ‘XO’ designation does not belong on this label.
Bijlagen
Germain Robins XO
Germain Robins XO
3230A824-A021-440F-8BF5-59158FE9E943.jpeg (192.29 KiB) 2970 keer bekeken
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale

Bericht door JohanB »

WOW. That is indeed expensive. Well, you've learned your lesson ... Stick to the French stuff from now on or try to get a taster first before you buy a bottle.
Plaats reactie

Terug naar “Wat heb je vandaag of gisteren gedronken?”