Dag allen,
Nog een wat late reactie van mij kant. De fles is inderdaad succesvol verkocht.
Hoewel ik inderdaad een aantal voorbeelden kan noemen van fouten gemaakt door de grote veilinghuizen zie ik geen reden dat er bij deze Philippe de Castaigne flessen is gesjoemeld. Ik blijf ik erbij dat de vintage 1850 het meest waarschijnlijk is voor deze fles, ook gezien de andere voorbeelden en het handgeschreven certificaat. In de toekomst zal ik ervoor zorgen dat het explicieter in de beschrijving wordt vermeld.
Over de inhoud op het label: tot de gelijkschakeling door de EU naar 70cl voor gedistilleerd, hadden verschillende landen verschillende standaarden, verschillend per soort drank. Sommige landen, zoals Nederland hadden helemaal geen standaarden, je ziet zowel 75cl als 70cl voor de NLse markt. Uit het volume is dus niet veel af te leiden, hoewel het weergeven van het volume in ml vanaf de jaren '80 in zwang kwam voor de Europese markt. Wel al eerder standaard voor Aziatische markten, zoals bijvoorbeeld Japan; daar hadden ze een grote dorst voor exclusieve cognac en er zijn veel luxe afvullingen geweest specifiek voor Japan. Het zou me niet verbazen wanneer deze fles ook voor Japan was bestemd.
Wat aanvullende opmerkingen, niet direct betrekking hebbend op deze fles.
Bij een fles voor de Italiaanse en Amerikaanse markt zou je inderdaad zowel een belastingzegel (nog steeds voor Italië, inderdaad tot 1985 voor VS) verwachten net als in ieder geval een importeurslabel (en vanaf Nov. 1989 de verplichte Governmental Warning in de VS). Overigens geven alleen de data op Canadese belastingzegels de datum van distillatie aan (van de jongste component van de blend). Bij US tax strips geeft een jaartal alleen het jaar aan dat de importeur de vergunning heeft gekregen voor dat betreffende merk. Italiaanse belastingzegels kennen geen jaartallen (uitzondering is de autonome regio Valle de Aosta in het noorden van Italië) maar algemene karakteristieken geven een indicatie van de periode, hoewel niet altijd betrouwbaar omdat importeurs vaak oude zegels gebruikten als de nieuwe nog niet waren geleverd.
En bedankt voor jullie feedback, wordt zeer gewaardeerd
Groeten,
Emile