Philippe de Castaigne – Très Belle Grande Champagne: 1850 of niet?

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Philippe de Castaigne – Très Belle Grande Champagne: 1850 of niet?

Bericht door Hans »

Apart onderwerp gemaakt van deze discussie, voor het nageslacht ;)

Eveneens voor het nageslacht, de foto's van de desbetreffende fles, en de tekst van Catawiki, hieronder.

Op het moment dat ik dit schrijf is er nog steeds één bieder, voor € 1.999,--


PdCTB1.JPG
PdCTB1.JPG (23.86 KiB) 2615 keer bekeken
PdCTB2.JPG
PdCTB2.JPG (38.48 KiB) 2615 keer bekeken
PdCTB3.JPG
PdCTB3.JPG (23.53 KiB) 2615 keer bekeken
PdCTB4.JPG
PdCTB4.JPG (20.33 KiB) 2615 keer bekeken

Cognac - 40%
Type drank: Cognac (Meer kavels)
Distilleerderij / merk: Philippe de Castaigne
Naam / editie: Très Belle Grande Champagne
Regio: Grote champagne
Volume op etiket: 750ml
Alcohol %: 40%
Jaar van distillatie/vintage: 1850
Philippe de Castaigne Très Belle is a extremely rare Grande Champagne Cognac, 100% Folle Blanche, vintage 1850. This Cognac matured until the end of the 19th century, By then the company seized all activities and old stocks where bottled into demi-johns, stored and forgotten. In 1989 the brand was re-introduced by S.A.R.L. COGNAC FAVRAUD ET PHILIPPE, DE CASTAIGNE & CO which started to bottle and distribute the old stocks which consisted of Cognac from 1850 and 1983. Philippe de Castaigne seized all activities in 1994. Worldwide Courier delivery is included in the final price.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Philippe de Castaigne – Très Belle Grande Champagne: 1850 of niet?

Bericht door Roland »

Hans schreef: do 15 aug 2019, 16:54 Volume op etiket: 750ml
Bestemd voor de Amerikaanse markt ?

Papieren zegels op capsules worden gebruikt om frauduleuze handelingen en geknoei met flessen te voorkomen en om de echtheid van de producten te garanderen.
Daarnaast werden ook veel belasting-stempels gebruikt.

Papieren zegels zijn ongeveer vanaf 1959 in Italië in gebruik. In Amerika zijn ze er in 1934 mee begonnen en rond 1985 mee gestopt. Wanneer er een datum op staat dan is dat de distillatie-datum. De inhoud kan pas vele jaren later gebotteld zijn.

Is deze fles dan na 1985 gebotteld ?

mvg,
RolanD
easmits
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 101
Lid geworden op: za 18 jun 2016, 18:56

Re: Philippe de Castaigne – Très Belle Grande Champagne: 1850 of niet?

Bericht door easmits »

Dag allen,

Nog een wat late reactie van mij kant. De fles is inderdaad succesvol verkocht.

Hoewel ik inderdaad een aantal voorbeelden kan noemen van fouten gemaakt door de grote veilinghuizen zie ik geen reden dat er bij deze Philippe de Castaigne flessen is gesjoemeld. Ik blijf ik erbij dat de vintage 1850 het meest waarschijnlijk is voor deze fles, ook gezien de andere voorbeelden en het handgeschreven certificaat. In de toekomst zal ik ervoor zorgen dat het explicieter in de beschrijving wordt vermeld.

Over de inhoud op het label: tot de gelijkschakeling door de EU naar 70cl voor gedistilleerd, hadden verschillende landen verschillende standaarden, verschillend per soort drank. Sommige landen, zoals Nederland hadden helemaal geen standaarden, je ziet zowel 75cl als 70cl voor de NLse markt. Uit het volume is dus niet veel af te leiden, hoewel het weergeven van het volume in ml vanaf de jaren '80 in zwang kwam voor de Europese markt. Wel al eerder standaard voor Aziatische markten, zoals bijvoorbeeld Japan; daar hadden ze een grote dorst voor exclusieve cognac en er zijn veel luxe afvullingen geweest specifiek voor Japan. Het zou me niet verbazen wanneer deze fles ook voor Japan was bestemd.

Wat aanvullende opmerkingen, niet direct betrekking hebbend op deze fles.
Bij een fles voor de Italiaanse en Amerikaanse markt zou je inderdaad zowel een belastingzegel (nog steeds voor Italië, inderdaad tot 1985 voor VS) verwachten net als in ieder geval een importeurslabel (en vanaf Nov. 1989 de verplichte Governmental Warning in de VS). Overigens geven alleen de data op Canadese belastingzegels de datum van distillatie aan (van de jongste component van de blend). Bij US tax strips geeft een jaartal alleen het jaar aan dat de importeur de vergunning heeft gekregen voor dat betreffende merk. Italiaanse belastingzegels kennen geen jaartallen (uitzondering is de autonome regio Valle de Aosta in het noorden van Italië) maar algemene karakteristieken geven een indicatie van de periode, hoewel niet altijd betrouwbaar omdat importeurs vaak oude zegels gebruikten als de nieuwe nog niet waren geleverd.

En bedankt voor jullie feedback, wordt zeer gewaardeerd :)

Groeten,
Emile
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Re: Philippe de Castaigne – Très Belle Grande Champagne: 1850 of niet?

Bericht door Rigor »

De koper heeft niet betaald denk ik want de fles wordt opnieuw aangeboden op catawiki deze week...
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Philippe de Castaigne – Très Belle Grande Champagne: 1850 of niet?

Bericht door Hans »

Rigor schreef: vr 20 sep 2019, 21:08 De koper heeft niet betaald denk ik want de fles wordt opnieuw aangeboden op catawiki deze week...
De aanbieder heeft er waarschijnlijk meerdere. Staat ook nog te koop op zijn site.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Philippe de Castaigne – Très Belle Grande Champagne: 1850 of niet?

Bericht door Roland »

Hans schreef: vr 20 sep 2019, 23:06
Rigor schreef: vr 20 sep 2019, 21:08 De koper heeft niet betaald denk ik want de fles wordt opnieuw aangeboden op catawiki deze week...
De aanbieder heeft er waarschijnlijk meerdere. Staat ook nog te koop op zijn site.
Slechts één.
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (27.64 KiB) 2529 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Philippe de Castaigne”