Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Deel hier je ervaringen van de cognacs die je recent zelf hebt geproefd.
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door DiscoverCognac »

Vanavond de deau 1999 :P wauw... heerlijk deze fles staat nu open sinds oktober. In het glas super veel fruit, hout, toast . Wauw heerlijk. :o verrast door de smaken. Blijft bijzonder hoe cognac je kan verassen. Drukke dag, te weinig gegeten. Daarna kaas en wijn en als afsluiter een top glas cognac. En het smaakt geweldig. Weer flesje leeg :( nu weer een nieuw merk proeven. A.de Fussigny heeft 4 flessen staan. En de Luze ook nog 4. Wordt een zware week ;p
Mocht je in de buurt zijn mag je altijd komen proeven
peter65
Cognac XO
Cognac XO

Courvoisier xo jaren 90(avec un peu de kurk)

Bericht door peter65 »

Na wat rumtijd toch weer even naar een flesje Cognac gegrepen.Deze stond al een hele tijd in mijn vitrinekast te lonken en ben uiteindelijk door de knieën gegaan.Met veel Hartstocht aan de kurk gedraaid en natuurlijk had ik beter moeten weten dat flessen gevuld met levenswater uit de jaren 90 met zachtheid moeten gekraakt worden.Na een gevangenschap van 30 jaar toch maar een 10 tal minuten van Antwerpse lucht laten genieten voordat deze gedegusteerd wordt.Kwa neus een klein scherp kantje maar verder aangenaam, smaak redelijk vlak en snel weg,geen lange nasmaak.Toch genoten van deze Courvoisier.
Bijlagen
cour.jpg
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale

Bericht door JohanB »

Gisteren ging er 2 flessen open: de calvados Lemorton 1972 en de André Petit Hors d'Age 1973. Beide hebben wat meer tijd nodig. De Hors d'Age 1973 bevestigt mijn mening dat deze Hors d'Age, en diegene die ik bij Berten mocht ruiken, een heel andere smaakbeleving geven dan alles wat ik tot nu toe geproefd heb. Ik rook en proefde redelijk wat nougat. Dat romige, boterachtige kwam weer duidelijk naar voren. Hij is ietsje zoeter dan de doorsnee cognac, maar vol van smaak met een stevige body.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Fuzhou
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age

Bericht door Fuzhou »

Christmas Eve.

Daniel Bouju Royal 60% abv

Full of flavor. 60% but not too hot at all.
Bijlagen
Daniel Bouju Royal
Daniel Bouju Royal
Daniel Bouju Royal
Daniel Bouju Royal
Fuzhou
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age

Bericht door Fuzhou »

Merry Christmas.
Jean Fillioux #1
Bijlagen
Jean Fillioux #1
Jean Fillioux #1
Jean Fillioux #1
Jean Fillioux #1
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator

Bericht door EelcoA »

Gisteravond als vroegtijdig besluit van en (inmiddels door ontwikkelingen semi) Dry January een eerste glaasje Jean Filioux #1 op. Erg onder de indruk so far. Mooi kruidig en vol terwijl de 46% totaal niet overheerst maar juist op een hele geïntegreerde wijze wat extra kracht en rondeur toevoegt...
wouger
Cognac VS
Cognac VS

Bericht door wouger »

Daniël bouju empereur xo in mijn glas.
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale

Bericht door JohanB »

Ik heb gisteren gelijk de Pierre de Segonzac Extra geopend. Het is natuurlijk nog maar het eerste glas, maar het eerste dat mij direct opviel was de fruitige geur ... en de karamel. Als er iemand durft te beweren dat er geen karamel in de extra zit, verdient hij zonder meer een klets rond zijn oren. Wat was dit overduidelijk, zeg. Zowel in de geur als (aanvankelijk) in de smaak viel dit goed op. Gelukkig dat het na een tijdje ademen (en een paar glaasjes later) al veel minder opviel. Wat ook direct opviel was de rancio waar ik over gelezen had. Bijzonder lekker.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

JohanB schreef: zo 02 feb 2020, 19:55 Ik heb gisteren gelijk de Pierre de Segonzac Extra geopend. Het is natuurlijk nog maar het eerste glas, maar het eerste dat mij direct opviel was de fruitige geur ... en de karamel. Als er iemand durft te beweren dat er geen karamel in de extra zit, verdient hij zonder meer een klets rond zijn oren. Wat was dit overduidelijk, zeg. Zowel in de geur als (aanvankelijk) in de smaak viel dit goed op. Gelukkig dat het na een tijdje ademen (en een paar glaasjes later) al veel minder opviel. Wat ook direct opviel was de rancio waar ik over gelezen had. Bijzonder lekker.
Tja, Johan, 'een klets rond zijn oren'..... Je maakt het wel meteen een stuk spannender op het cognacforum ;)

Heb mijn eigen proefnotitie er nog eens op nagelezen, daarin was de caramel toch minder dominant. Maar die dateert ook al weer van 5 jaar geleden. Mogelijk inmiddels toch een andere partij cognac, waar de Extra van gemaakt wordt.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale

Bericht door JohanB »

Nu ik jouw notities even lees, schiet er mij eea binnen. Zowel ik als mijn zoon proefden ook dat fruitige, geen abrikozen maar sinaasappel en idd gesuikerde pruim. Dat vettige waar jij het over schrijft, heb ik ook geproefd. Ik hou van die 'dikke, olieachtige' cognacs.
Plaats reactie

Terug naar “Wat heb je vandaag of gisteren gedronken?”