Uitgedroogde kurk

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
leo
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat

Uitgedroogde kurk

Bericht door leo »

Goedendag,

Ik had laatst een dik 20-jarige fles Rémy Martin VSOP. Bij het optrekken viel de uitgedroogde kurk uit elkaar, het onderste deel moest ik naar beneden drukken. Ik heb de cognac door een koffiefilter gedaam om het kurkkruim eruit te halen.

Mijn vraag: is dat normaal dat een kurk op een gegeven moment vergaat/uitdroogt. Is het beter een fles te leggen om te voorkomend dat de kurk uitdroogt?
Lijkt me weer niet goed voor de smaak.

Groet,

Leo
Bart
Cognac VSOP
Cognac VSOP

Re: Uitgedroogde kurk

Bericht door Bart »

Cognac bewaar je rechtstaand, dus de flessen leggen is geen goed idee. Hoe het komt dat de kurk uitdroogt, dat weet ik niet.
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door wouter »

leo schreef:Mijn vraag: is dat normaal dat een kurk op een gegeven moment vergaat/uitdroogt. Is het beter een fles te leggen om te voorkomend dat de kurk uitdroogt?
Lijkt me weer niet goed voor de smaak.
Het is niet de bedoeling om een fles cognac liggend te bewaren, dan krijg je namelijk een ander probleem, dat van lekkage en rotting.

Het uitdrogen van een kurk na 20 jaar is trouwens wel erg snel. Bij oudere/bijzondere flessen loont het om de kurk tijdig te laten vervangen door een gecertificeerde instelling, zoals Berry Brothers in London.
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
whiskywillem
Cognac VS
Cognac VS

Bericht door whiskywillem »

Cognac bewaar je rechtop omdat er een lijmlaag zit tussen het plastic en de kurk, als je hem neerlegt dan gaat in de loop der tijd het plastic op lossen in de alcohol en zal dat in je cognac terechtkomen, dat smaakt niet fijn :cry:

Een kurk droogt uit omdat er geen vocht bij komt ;)
De kwaliteit van de kurk is mede bepalend met de snelheid van uitdroging.
Een cognac als remy zal niet lang bewaard worden (daar wordt het ook niet voor gemaakt) en zal dus niet extreem goede kurken gebruiken voor z'n standaard werk.
De x.o. zal een betere kurk krijgen dan de vsop.

Groet
Willem
eurotail
Cognac XO
Cognac XO
Contacteer:

Bericht door eurotail »

Kwastie van openpeuteren, cognac filteren en overschenken in karaf, fles reinigen, drogen en eventueel cognac teruggieten. Ik trek voornamelijk oude flessen open en dit jaar had ik slechts één kurkje wat intact uit de hals kwam, rest ging allemaal aan stukken. Moeten inderdaad elke 20-25 jaar worden vervangen, wil je de fles langer bewaren.
Gezond verstand is de collectie vooroordelen die je verzameld hebt voordat je achttien was.
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”