Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Deel hier je ervaringen van de cognacs die je recent zelf hebt geproefd.
harryjose123
Cognac XO
Cognac XO

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door harryjose123 »

Vanavond een glas Jean Fillioux Tres Vieux GG gedronken
Wat een heerlijke cognac
Een genot voor de neus, met voldoende burn en toch heel aangenaam om te drinken een van de betere cognac,s
en blijft redelijk lang hangen .
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale

Bericht door JohanB »

Ik ben er een beetje laat mee, maar kom. Donderdagavond, na de proclamatie van mijn zoon, heb ik de Bouju Réserve Familiale geopend en hebben we die samen geproefd. OK, het waren de eerste glaasjes, maar de eerste indrukken waren er niet minder om. Ook mijn zoon heeft toch even met zijn hoofd geschud en met de ogen geknipperd.

Eerste impressies:

In de neus is hij zeer zacht met houttonen (wat anders?), leder, tabak, sigaren en sigarendoos. Idem dito in de smaak en zelfs na heel lang ademen in mijn glas blijven de houttonen zacht, in tegenstelling tot bv de Très Vieux 40 %. Hij is ook een tikje minder zoet dan de TV 40 % en de Brut de Fût 50 %. De afdronk is zelfs lichtjes drogend. Kortom, een topper die alleen nog maar beter zal worden met een beetje zuurstof in de fles.

En om op te warmen had ik eerst een Laurichesse Hommage vat 301 ingeschonken. Best wel raar als je ze zo naast mekaar ziet, een 40yo en een 80yo cognac. Het verschil in kleur alleen al en ook de stijl is totaal anders.
Bijlagen
SAM_0623.JPG
SAM_0622.JPG
SAM_0621.JPG
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator

Bericht door EelcoA »

JohanB schreef: za 04 jul 2020, 10:36 Ik ben er een beetje laat mee, maar kom. Donderdagavond, na de proclamatie van mijn zoon, heb ik de Bouju Réserve Familiale geopend en hebben we die samen geproefd. OK, het waren de eerste glaasjes, maar de eerste indrukken waren er niet minder om. Ook mijn zoon heeft toch even met zijn hoofd geschud en met de ogen geknipperd.

Eerste impressies:

In de neus is hij zeer zacht met houttonen (wat anders?), leder, tabak, sigaren en sigarendoos. Idem dito in de smaak en zelfs na heel lang ademen in mijn glas blijven de houttonen zacht, in tegenstelling tot bv de Très Vieux 40 %. Hij is ook een tikje minder zoet dan de TV 40 % en de Brut de Fût 50 %. De afdronk is zelfs lichtjes drogend. Kortom, een topper die alleen nog maar beter zal worden met een beetje zuurstof in de fles.

En om op te warmen had ik eerst een Laurichesse Hommage vat 301 ingeschonken. Best wel raar als je ze zo naast mekaar ziet, een 40yo en een 80yo cognac. Het verschil in kleur alleen al en ook de stijl is totaal anders.
Mooie beschrijving Johan en wat een kleur!!! Nog van harte gefeliciteerd met deze mooie mijlpaar van je zoon!
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

Ook van mij gefeliciteerd Johan! Mooie beschrijving van deze cognac die ik zelf ook al enige tijd geleden tot een van mijn favorieten benoemd heb.

Overigens voor de overzichtelijkheid van het forum wel jammer, dat je beschrijvingen alleen in deze rubriek staan. Misschien ook eens een kopie bij de desbetreffende cognac in het subforum merken en soorten plaatsen?

Heb dit bericht zelf nu ook naar dat subforum gekopieerd: hier
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale

Bericht door JohanB »

Hans schreef: Overigens voor de overzichtelijkheid van het forum wel jammer, dat je beschrijvingen alleen in deze rubriek staan. Misschien ook eens een kopie bij de desbetreffende cognac in het subforum merken en soorten plaatsen?
Ik zal er op letten, Hans.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

JohanB schreef: zo 05 jul 2020, 10:04
Hans schreef: Overigens voor de overzichtelijkheid van het forum wel jammer, dat je beschrijvingen alleen in deze rubriek staan. Misschien ook eens een kopie bij de desbetreffende cognac in het subforum merken en soorten plaatsen?
Ik zal er op letten, Hans.
Dank je Johan!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator

Bericht door EelcoA »

Vanavond ter afsluiting van het weekend de Logis de Montifaud XO opengedaan. Eerste indruk: mooie, subtiele cognac met goede balans tussen fruit en hout. Noten van gestoofd fruit, hazelnoot en wat laurier. Zal vast nog wat meer openen als deze wat langer ontkurkt is. Lekker, lekker, lekker...
Bijlagen
20200705_215124.jpg
Roland
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Roland »

Gisteren, na het lezen van Rigors posting, een glaasje Hors d'Age van André Petit, en daarna een Volare Extra (= Peyrot XO)

Nu geniet ik van een glaasje Francois Voyer Extra.
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

EelcoA schreef: zo 05 jul 2020, 22:04 Vanavond ter afsluiting van het weekend de Logis de Montifaud XO opengedaan. Eerste indruk: mooie, subtiele cognac met goede balans tussen fruit en hout. Noten van gestoofd fruit, hazelnoot en wat laurier. Zal vast nog wat meer openen als deze wat langer ontkurkt is. Lekker, lekker, lekker...
Heb je notitie gekopieerd naar het merkenforum, Eelco.

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Rigor
Cognac XO
Cognac XO

Bericht door Rigor »

Roland schreef: zo 05 jul 2020, 22:12 Gisteren, na het lezen van Rigors posting, een glaasje Hors d'Age van André Petit, en daarna een Volare Extra (= Peyrot XO)

Nu geniet ik van een glaasje Francois Voyer Extra.
Hoe valt de Francois voyer extra mee?
Plaats reactie

Terug naar “Wat heb je vandaag of gisteren gedronken?”