Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Deel hier je ervaringen van de cognacs die je recent zelf hebt geproefd.
NeoXO
Cognac VS
Cognac VS

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door NeoXO »

Ik heb net de Delamain Vesper XO voor het eerst geprobeerd. Nou ja, de 3e keer in 2 dagen om eerlijk te zijn.

Ik had hoge verwachtingen maar hoewel de smaak zeker rijk en gelaagd is, zit er iets in de smaak wat ik niet lekker vind. Ik kon het zelf niet thuisbrengen en ben dus online gaan zoeken tot ik uiteindelijk het betreffende ingrediënt had gevonden. Tabak.

Zo jammer. Die is voor mijn smaakpapillen te overheersend. Ik hoop dat ik met gewenning (en wat meer lucht in de fles) ‘m toch nog ga waarderen.

Allemaal onderdeel van de ontdekkingsreis, zullen we maar zeggen...
Bijlagen
3DEC0A8C-C3C7-4F14-B5E7-4D9E8D57978D.jpeg
HenMar
Cognac VS
Cognac VS

Bericht door HenMar »

NeoXO schreef: za 02 jan 2021, 14:53
HenMar schreef: vr 01 jan 2021, 12:39 Twee nieuwe cognacs geproefd om het nieuwe jaar goed te laten beginnen.
En wat vond je ervan? De linker ken ik niet. De rechter is 1 van mijn favorieten 🙌
Dat is de Jean Fillioux XO SO Elegantissime. Bij de beschrijving is er het volgende terug te vinden:
De geur van deze X.O. is erg floraal en kent tonen van meidoorn, wilde roos, acacia, wilde perzik en nectarine. Passievrucht met invloeden van citroen is wat we in mond tegenkomen. Daarnaast herkennen we abrikoos en in de afdronk wat kruidige notities van koriander en kardamom.

Op de doos is het volgende terug te vinden:
Very floral nose, spring flowers, hawthorn, wild rose, acacia, with some notes of white peach and nectarine. A touch of violet bonbon. Deliciously lively on the palate with some aromas of passion fruit, lemon tart, dried apricot. Long finish with some notes of sweet spices coming through, coriander, cardamom. In one word... Elegantissime!

Eigen bevindingen:
Neus: bloesems en gedroogd fruit en zeer zeer zeer subtiel een frisse hint citroen.
Mond: zachte cognac, klein bittertje, passievrucht is herkenbaar de citroen kan ik tot op heden niet terugvinden in de smaak. Het gene wat ik aangenaam vind aan deze cognac is de zachtheid bij het binnenkomen en dat deze geleidelijk omslaat in een kruidige nasmaak. Aangename nasmaak die degelijke tijd blijft hangen.

Dit zijn mijn eerste bevindingen. Ga dit na een tijdje herbekijken en eventueel aanvullingen doen.
NeoXO
Cognac VS
Cognac VS

Bericht door NeoXO »

HenMar schreef: za 02 jan 2021, 21:20
NeoXO schreef: za 02 jan 2021, 14:53
HenMar schreef: vr 01 jan 2021, 12:39 Twee nieuwe cognacs geproefd om het nieuwe jaar goed te laten beginnen.
En wat vond je ervan? De linker ken ik niet. De rechter is 1 van mijn favorieten 🙌
Dat is de Jean Fillioux XO SO Elegantissime. Bij de beschrijving is er het volgende terug te vinden:
De geur van deze X.O. is erg floraal en kent tonen van meidoorn, wilde roos, acacia, wilde perzik en nectarine. Passievrucht met invloeden van citroen is wat we in mond tegenkomen. Daarnaast herkennen we abrikoos en in de afdronk wat kruidige notities van koriander en kardamom.

Op de doos is het volgende terug te vinden:
Very floral nose, spring flowers, hawthorn, wild rose, acacia, with some notes of white peach and nectarine. A touch of violet bonbon. Deliciously lively on the palate with some aromas of passion fruit, lemon tart, dried apricot. Long finish with some notes of sweet spices coming through, coriander, cardamom. In one word... Elegantissime!

Eigen bevindingen:
Neus: bloesems en gedroogd fruit en zeer zeer zeer subtiel een frisse hint citroen.
Mond: zachte cognac, klein bittertje, passievrucht is herkenbaar de citroen kan ik tot op heden niet terugvinden in de smaak. Het gene wat ik aangenaam vind aan deze cognac is de zachtheid bij het binnenkomen en dat deze geleidelijk omslaat in een kruidige nasmaak. Aangename nasmaak die degelijke tijd blijft hangen.

Dit zijn mijn eerste bevindingen. Ga dit na een tijdje herbekijken en eventueel aanvullingen doen.
Dank voor de gedetailleerde beschrijving. Klinkt zeker niet verkeerd.
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale

Bericht door JohanB »

De eerste fles van 2021 is geopend: Michel Bureau et Fils 'Le Secret'. Een Petite Champagne van 60 jaar oud. Wat een cognac, zeg ! Ik ga mij deze zeker niet beklagen. Niet normaal wat voor geuren ik allemaal niet ruik.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale

Bericht door JohanB »

Hardy XO, oudere versie. Ik ben altijd al nieuwsgierig geweest of oude cognacs ook OBE kenden. Ik ben dat al tegen gekomen bij single malt, maar nog niet bij cognac. Nu, het is ook de eerste keer dat ik een fles open die toch al lang geleden gebotteld werd (denk ik toch, ben daar geen expert in). Vanaf dat ik de fles opende ruik ik zeer veel fruit. Dat viel toch op, bijzonder lekker wel. En guess what, OBE ! Yes my man. Dat bestaat dus ook bij cognac. Me happy. Voor de rest is deze Hardy XO niet opvallend van geur en smaak. Pas op, hij is wel erg lekker maar hij drinkt net iets te makkelijk weg en de afdronk is wel aan de korte kant. Precies waarvoor ik hem gekocht heb.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

OBE?
Deze fles is van de 1990s, misschien eind 1980s. Ik weet niets af van OBE bij whisky's, maar ontstaat dat al zo snel?
En als je op fruit doelt, die smaken ontstaan al in het vat ten gevolge van de inwerking van het hout.
Ik ken wel een OBE effect bij cognacs. Met name flessen van voor 1960 hebben een typische geur en smaak die moeilijk te omschrijven is. Een beetje stoffige smaak, het frisse van de smaak is er af. Soms is dat niet eens onaangenaam moet ik zeggen.
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale

Bericht door JohanB »

Old Bottle Effect.
Indien een fles single malt in de jaren '80 of vroege jaren '90 gebotteld werd, is er idd een kans dat er een OBE ontstaat. Dat betekent toch dat de drank al minstens 25 jaar in de fles zit.
Ton schreef: Met name flessen van voor 1960 hebben een typische geur en smaak die moeilijk te omschrijven is. Een beetje stoffige smaak, het frisse van de smaak is er af.
Klopt. Dat stoffige, muffe zelfs, is typerend voor OBE. Precies of je opent een zeer oud boek dat tientallen jaren ergens op een duffe zolder gelegen heeft en je gaat met je vinger langs de rug van de bladzijden alsof je een waaier maakt. Dan krijg je zo'n stoffige, licht vochtige, muffe geur.
Ik heb gisteren die Paul Monier geopend. Die had dat veel minder dan de Hardy XO, maar ook daar was het frisse van de smaak wat weg. Maar na verloop van tijd kon ik wel merken dat hij beduidend meer rancio, karakter en diepgang heeft dan de Hardy. Die Paul Monier XO Prestige is meer om te genieten dan om weg te drinken.
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

Jammer dat die Paul Monier bijna niet meer te vinden is. Geniet er van!
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale

Bericht door JohanB »

Idd, toen ik een foto kreeg van die fles heb ik serieus moeten zoeken op toch iets te vinden. Het meeste vond ik dan nog op jouw website.
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale

Bericht door JohanB »

Ik zal nog maar eens iets posten, want ik geloof dat de cognac drinkers hier in slaap gewiegd zijn. Gisterenavond was nog eens een Paul Monier XO Prestige. Een bijzonder lekkere oude botteling. Jammer dat die niet meer te vinden is.
Bijlagen
SAM_0794.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Wat heb je vandaag of gisteren gedronken?”