Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Deel hier je ervaringen van de cognacs die je recent zelf hebt geproefd.
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

DiscoverCognac schreef: vr 30 apr 2021, 12:26 Het is ook een mooi merk ;)
ABSOLUUT!
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator

Bericht door EelcoA »

Ton schreef: vr 30 apr 2021, 11:51 Dus gisteren met de geurenset er naast geproefd. Dan haal je er toch verrassend veel uit.
Op basis van de geur die opstijgt uit je glas kies je een geurflesje, tenminste, zo doe ik het. En dan proeven of je die geur ook in de smaak kunt terugvinden.
Eerste indruk was meteen chocola en sinaasappel. Nou heb ik chocola niet als tester en sinaasappel heb ik als sinaasappelschil, maar daar ben ik toch heel zeker van. Daarnaast vallen de aardse tonen op en ik hou het op mos, gemaaid gras en grond. Ook hout: sandelhout en ceder komt het dichtst bij, meer dan eiken. Op de achtergrond lichte tonen van peer en appel en tenslotte een beetje hazelnoot.
Het is een ronde, zachte cognac. Ik ben er heel blij mee, zeker gezien de prijs die ik er voor moest betalen. Hij wordt nu voor het dubbele in de winkels verkocht.
Kan me er helemaal in vinden Ton. Deze was zeer snel op, bleef er naar grijpen.. :-) mooi gebalanceerd maar met meer dan genoeg diepgang. Voor mij tot nu toe de favoriet in hun non-vintage range. Vind m beter dan de Hors d'Age bijv. En ook voor zn huidige internetprijs nog zeker waar voor zn geld, eens met Rowin... Deze gaat zeker een keer op herhaling. Maar eerst de Solene een keer proberen, die ik aan huis heb gescoord toen :-)
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator

Bericht door EelcoA »

Afgelopen weekend weer een heerlijke middag en avond samen met mede-forumlid Jurrien (en aanhang) mogen genieten van veel gezelligheid, lekker eten, wijn en waanzinnige cognacs. Dit keer een proeverij met als thema Petite Champagne. Van ons allebei een favoriete regip binnen het brede cognacspectrum. Dus dat zat al goed...

Een 10-tal interessante cognacs kwamen voorbij, ruwweg tussen de 25 en 70 jaar oud. Veel kwaliteit en wat vooral opviel: enorm veel variatie in geuren en smaken, ondanks het vrij kleine terroir. Hierbij een kleine bloemlezing van wat voorbij kwam:

Amuse: Remy Martin Napoleon (70-er): rond, niet te zoet, klein bittertje, tabak, zelfs al een beetje rancio (amandel)
Lebecq La Reference Nr 92 PC: Strak, pepertje, laurier, groene thee, abrikoos, blijft in het midden van de mond
Babin Hors d'Age PC: 25 jr oud, zacht, vult goed de mond, rancio, paddestoelen, eucalyptus, blijft verrassend lang hangen,
Domaine de Lasdoux Vieille Reserve des Garants (PC): +20 jaar oud, onderdeel van Lheraud, beetje gesloten en boterig op de neus, kruidig, eik, drop, duidelijk coffee in de afdronk, vrij kort
Lheraud Extra PC: ca 30 jr oud, strakker dan de vorige, gedroogd fruit, amandelen, wat wrange bijsmaak. vrij korte afdronk
Vallein Tercinier Petite Rue 71 PC: expressief in de neus, kruiden, power, kersen, (onrijpe) perzik, blijft goed hangen
Chateau de Montifaud L50 Heritage Louis Vallet PC: zacht en gebalanceerd in de neus, erg fruitig, perzik nectarine, wel erg ingetogen voor leeftijd
La Maison du Whisky JL Pasquet Lot 62 PC: Explosie van fruit in de neus, banaan, ananas, papaya, bloemig, in de mond ook zwarte bessen/cassis, blijft mooi hangen
Jean Bobe Hors d'Age: Blend van 52/56, duidelijke hints van eikenhout en veel oudering, sous-bois, paddestoelen, iets te houterig
Esteve Reserve Ancestrale PC: Blend van 47/49/50, mooie, ronde blend, weer abrikoos, mos, paddestoelen, dik, olie, wordt langzaam krachtiger in de mond, mooie lange afdronk

Onze top 4 van de avond: Babin, Pasquet Lot 62, Bobe en de Esteve. Met de laatste als nipte winnaar. Een erg geslaagde avond die ons deed verlangen aan nieuwe bezoekjes aan de Charente en forumproeverijen. Hopelijk hopelijk gaat er na de zomer weer wat mogelijk zijn om deze heerlijke passie met meer te kunnen delen!

Ik zal proberen de komende dagen/weken een wat uitgebreidere review van wat losse cognacs op de merkenpagina's te plaatsen. Mooie reden om wat te herproeven en hereiken :-)
Bijlagen
Proeverij 24 april 2021.jpg
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale

Bericht door JohanB »

Ja, hallooo ! Dat is een heel mooi rijtje met speciale cognacs. Er zijn weer een paar nieuwe namen bijgekomen die ik eens ga moeten opzoeken.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

EelcoA schreef: vr 30 apr 2021, 20:32 Afgelopen weekend weer een heerlijke middag en avond samen met mede-forumlid Jurrien (en aanhang) mogen genieten van veel gezelligheid, lekker eten, wijn en waanzinnige cognacs. Dit keer een proeverij met als thema Petite Champagne. Van ons allebei een favoriete regip binnen het brede cognacspectrum. Dus dat zat al goed...

Een 10-tal interessante cognacs kwamen voorbij, ruwweg tussen de 25 en 70 jaar oud. Veel kwaliteit en wat vooral opviel: enorm veel variatie in geuren en smaken, ondanks het vrij kleine terroir. Hierbij een kleine bloemlezing van wat voorbij kwam:

Amuse: Remy Martin Napoleon (70-er): rond, niet te zoet, klein bittertje, tabak, zelfs al een beetje rancio (amandel)
Lebecq La Reference Nr 92 PC: Strak, pepertje, laurier, groene thee, abrikoos, blijft in het midden van de mond
Babin Hors d'Age PC: 25 jr oud, zacht, vult goed de mond, rancio, paddestoelen, eucalyptus, blijft verrassend lang hangen,
Domaine de Lasdoux Vieille Reserve des Garants (PC): +20 jaar oud, onderdeel van Lheraud, beetje gesloten en boterig op de neus, kruidig, eik, drop, duidelijk coffee in de afdronk, vrij kort
Lheraud Extra PC: ca 30 jr oud, strakker dan de vorige, gedroogd fruit, amandelen, wat wrange bijsmaak. vrij korte afdronk
Vallein Tercinier Petite Rue 71 PC: expressief in de neus, kruiden, power, kersen, (onrijpe) perzik, blijft goed hangen
Chateau de Montifaud L50 Heritage Louis Vallet PC: zacht en gebalanceerd in de neus, erg fruitig, perzik nectarine, wel erg ingetogen voor leeftijd
La Maison du Whisky JL Pasquet Lot 62 PC: Explosie van fruit in de neus, banaan, ananas, papaya, bloemig, in de mond ook zwarte bessen/cassis, blijft mooi hangen
Jean Bobe Hors d'Age: Blend van 52/56, duidelijke hints van eikenhout en veel oudering, sous-bois, paddestoelen, iets te houterig
Esteve Reserve Ancestrale PC: Blend van 47/49/50, mooie, ronde blend, weer abrikoos, mos, paddestoelen, dik, olie, wordt langzaam krachtiger in de mond, mooie lange afdronk

Onze top 4 van de avond: Babin, Pasquet Lot 62, Bobe en de Esteve. Met de laatste als nipte winnaar. Een erg geslaagde avond die ons deed verlangen aan nieuwe bezoekjes aan de Charente en forumproeverijen. Hopelijk hopelijk gaat er na de zomer weer wat mogelijk zijn om deze heerlijke passie met meer te kunnen delen!

Ik zal proberen de komende dagen/weken een wat uitgebreidere review van wat losse cognacs op de merkenpagina's te plaatsen. Mooie reden om wat te herproeven en hereiken :-)
Prachtige line up Eelco en Jurrien! Voor de overzichtelijkheid van het forum wel jammer dat al deze cognacs in dit onderwerp verstopt zitten. Misschien een linkje plaatsen in de merkenforums?
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
CarpeConniaco
Cognac XO
Cognac XO

Bericht door CarpeConniaco »

EelcoA schreef: Een 10-tal interessante cognacs kwamen voorbij, ruwweg tussen de 25 en 70 jaar oud. Veel kwaliteit
Mooi!!

Gelukkig ben ik nooit jaloers :oops: ;)

Maar even serieus...
EelcoA schreef: Hopelijk hopelijk gaat er na de zomer weer wat mogelijk zijn om deze heerlijke passie met meer te kunnen delen!
Mijn eerste reis naar de Charente is al gepland en geboekt...nu hopen dat ie door mag gaan!
"It is well to remember that there are five reasons for drinking: the arrival of a friend, one’s present or future thirst, the excellence of the cognac, or any other reason" - W.C. Fields ;)
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator

Bericht door EelcoA »

CarpeConniaco schreef: vr 30 apr 2021, 21:52
EelcoA schreef: Een 10-tal interessante cognacs kwamen voorbij, ruwweg tussen de 25 en 70 jaar oud. Veel kwaliteit
Mooi!!

Gelukkig ben ik nooit jaloers :oops: ;)

Maar even serieus...
EelcoA schreef: Hopelijk hopelijk gaat er na de zomer weer wat mogelijk zijn om deze heerlijke passie met meer te kunnen delen!
Mijn eerste reis naar de Charente is al gepland en geboekt...nu hopen dat ie door mag gaan!
Gelukkig ben ik ook nooit jaloers :shock:
Al een keuze gemaakt bij welke producenten je langs wilt gaan?
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator

Bericht door EelcoA »

Hans schreef: vr 30 apr 2021, 21:31
Prachtige line up Eelco en Jurrien! Voor de overzichtelijkheid van het forum wel jammer dat al deze cognacs in dit onderwerp verstopt zitten. Misschien een linkje plaatsen in de merkenforums?
Ik ga zoals gezegd mijn best doen, zeer gewaardeerde beheerder van ons mooie forum... :D
CarpeConniaco
Cognac XO
Cognac XO

Bericht door CarpeConniaco »

EelcoA schreef:Gelukkig ben ik ook nooit jaloers
:mrgreen:
EelcoA schreef: Al een keuze gemaakt bij welke producenten je langs wilt gaan?
Jazeker! Met behulp van de website van Ton en de reisverslagen op dit forum. Allemaal plekjes waar jullie me al voor zijn gegaan. :) Het duurt wel even maar als het door mag gaan dan schrijf ik een verslagje.

Even netjes terug naar het onderwerp van dit subforum: vanavond de Drouet Paradis de Famille met als afsluiter de Lebecq L'Exigence. :)
"It is well to remember that there are five reasons for drinking: the arrival of a friend, one’s present or future thirst, the excellence of the cognac, or any other reason" - W.C. Fields ;)
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

EelcoA schreef: vr 30 apr 2021, 21:56 Ik ga zoals gezegd mijn best doen, zeer gewaardeerde beheerder van ons mooie forum... :D
:D Dank! (Had blijkbaar over de laatste zin van je post heengelezen)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Wat heb je vandaag of gisteren gedronken?”