Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Deel hier je ervaringen van de cognacs die je recent zelf hebt geproefd.
CarpeConniaco
Cognac XO
Cognac XO

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door CarpeConniaco »

Moederdag en cognac gaan hand in hand lijkt me, dus vandaag weer een post!

Ik heb erg genoten van mijn speciale dag. Vanochtend kreeg ik een BBQ kookboek van mijn man, waarbij het duidelijk werd welke van mijn hobby's hij prefereert- iets waar hij zelf veel meer profijt van heeft dan van mijn cognac collectie. ;)

Mijn man verzorgde het diner en het rook zooo lekker! Eenmaal begonnen proefde ik cognac in het voorgerecht. Jawel, hij wilde me verrassen door cognac erin te verwerken! Wat lief…maar :shock: mijn hoofd ging alle kanten op! Als het maar niet de Lebecq was…of de R-S Florilège die vooraan staat, of de… Ik vroeg welke hij heeft gebruikt, maar dat wist hij niet meer. Na het eten de flessen 1 voor 1 voorbij laten gaan totdat hij de slachtoffer kon aanwijzen: de Audry Réserve Spéciale. Dat valt mee, maar is toch een beetje zonde. Dat heb ik hem niet verteld, natuurlijk, want daar gaat het niet om. Wel later gezegd waar de enkele VSOP’s staan zou hij in de toekomst weer geïnspireerd raken. ;)

Hebben jullie ooit iets vergelijkbaars meegemaakt met een partner of een vriend? Viel het voor jou ook mee?

Wat ik vandaag drink: De Maxime Trijol 150th, gevolgd door de Navarre Souvenir Impérial. Als afsluiter (zo meteen) ga ik voor het eerst de Florilège proeven! Was ik al van plan maar ik kan het beter nu doen voordat mijn man weer gaat koken. :lol:
"It is well to remember that there are five reasons for drinking: the arrival of a friend, one’s present or future thirst, the excellence of the cognac, or any other reason" - W.C. Fields ;)
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

Nee, dat heb ik niet meegemaakt, maar aangezien ik alleen maar XO of beter in de kast heb staan, moet ik bekennen dat ik af en toe - zo vaak kook ik niet met cognac - wel eens een goede XO gebruikt heb. Gelukkig hoeft er niet meteen een halve fles door heen.
Maar ik zou mijn gerecht eigenlijk ook niet willen verpesten met een VS...
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

Gisterenavond heb ik een sample geproefd van Pasquet’s LMDW Lot 62. Een petite champagne die hij op de kop heeft weten te tikken en die gedestilleerd is door Pierre Joyet uit Jurignac.
Wat een warmte komt je meteen bij de eerste snif en nip al tegemoet. Mooie houttonen (ceder vooral) en mos. Daarbij vallen geel fruit (perzik en peer) en gedroogde abrikoos op. Doet eerder aan een grande champagne denken, dan aan petite champagne.
Echt een topper.
Met dank aan Eelco!
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator

Bericht door EelcoA »

Ton schreef: di 11 mei 2021, 12:34 Gisterenavond heb ik een sample geproefd van Pasquet’s LMDW Lot 62. Een petite champagne die hij op de kop heeft weten te tikken en die gedestilleerd is door Pierre Joyet uit Jurignac.
Wat een warmte komt je meteen bij de eerste snif en nip al tegemoet. Mooie houttonen (ceder vooral) en mos. Daarbij vallen geel fruit (perzik en peer) en gedroogde abrikoos op. Doet eerder aan een grande champagne denken, dan aan petite champagne.
Echt een topper.
Met dank aan Eelco!
Graag gedaan Ton, fijn dat deze bevalt. De Bernadette ook al geproefd?
We zijn inmiddels streekgenoten, dus kunnen makkelijker vaker wat uitwisselen... :-)
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

Nee, de Bernadette heb ik nog niet geproefd. Waarschijnlijk wordt dat in juni, want ga eerst een weekje naar Groningen.
Ja, Bemmel of all places. Dat is heel dichtbij!
Ik bewaar die flesjes (ampullen?). Hoe kom je daar eigenlijk aan?
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator

Bericht door EelcoA »

Ton schreef: do 13 mei 2021, 11:30 Nee, de Bernadette heb ik nog niet geproefd. Waarschijnlijk wordt dat in juni, want ga eerst een weekje naar Groningen.
Ja, Bemmel of all places. Dat is heel dichtbij!
Ik bewaar die flesjes (ampullen?). Hoe kom je daar eigenlijk aan?
Deze waren denk ik nog van de cognac contest van Rowin. Heb ook een paar andere (korter en dikker). Maar deze zijn wel handig idd, ook kwa verpakking...
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale

Bericht door JohanB »

Vandaag nog eens een glaasje Veuve Baron et Fils Hors d'Age. Een hele goeie Borderies. Ik moest dat leren drinken, Borderies. Ik ben begonnen met het 'grote geweld' van de Grande Champagne en als je dan de stap maakt naar een Borderies is dat toch een serieuze verandering. Maaar, dit is verdomd lekker, ze. Jawadde dadde.
Bijlagen
SAM_0846.JPG
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

Goed verwoord. Zo denk ik er ook over en die Veuve Baron heeft me zeker niet teleurgesteld.
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale

Bericht door JohanB »

Et voilà, Héritage René Rivière dans mon verre ce soir. Het is alweer een tijdje geleden. Man, wat een dijk van een cognac. Zo jammer dat ze alle wijngaarden verkocht hebben.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

Ik heb nu de XO van Lebecq open. We heben het steeds over de l'Exigence van Delaunay/Lebecq, en die is fantastisch, meer deze is ook niet verkeerd!
Zéér goede kwaliteit-prijs verhouding.
Plaats reactie

Terug naar “Wat heb je vandaag of gisteren gedronken?”