Jean-Luc Pasquet Lot 62 (LMDW) - 41,9%

Plaats reactie
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Jean-Luc Pasquet Lot 62 (LMDW) - 41,9%

Bericht door EelcoA »

Deze Lot 62 van Jean-Luc Pasquet betreft een botteling in de serie van Through the Grapevine van het bekende La Maison du Whisky. Beetje jammere naam, maar er zitten zeker mooie cognacs tussen in deze serie. Ik kan me herinneren een paar jaar geleden tijdens mijn eerste Forumproeverij (wat was ik nog blue, qua cognac ervaringen dan he) de Jean Fillioux Cask 75 van LMDW als winnaar uit de test kwam. Toch een goede prestatie gezien de kwaliteit die altijd voorbij komt. Zou het dit najaar er weer inzitten???

Van de Lot 72 van Pasquet is inmiddels een aardige serie van limited edition bottelingen op de markt gekomen, incl. versies van Serious Brandy en Malternative Belgium. De laatste in de rij is de JLP L'Esprit de Famille Le Cognac de Pierre. Allemaal op cask strength maar met wisselende percentages. We weten dat Pasquet verschillende vaten had, allemaal aangekocht. Volgens Serious Brandy, een van de private bottelaars die deze hebben aangekocht en in de markt gezet:
Cask 1 (40.1% abv) Split: Serious Brandy #1 and Malternative Belgium
Cask 2 (40.4% abv) Split: Serious Brandy #2 and Wu Dram Clan (abv is mislabeled as 40.3% on the Serious Brandy bottling)
Cask 3 Not purchased
Cask 4 (41.9% abv) Split: Legacy Brandy “The Duke” and La Maison du Whisky Through the Grapevine
Cask 5 (41.3%) Pasquet L’Esprit de Famille “Le Cognac de Pierre”
Onzeker of de bron van die aankopen door JLP steeds dezelfde is geweest alleen. Bij de laatste botteling van JLP zelf (de 'Pierre') wordt zoals Ton al aangeeft als bron genoemd Pierre Joyet uit Jurignac. Malternative Belgium noemt op haar site dan weer
Van de 1962 hadden Jean en Amy 3 vaten geselecteerd.
. Ongeacht, het karakteristieke dat aan al deze bottelingen wordt toegeschreven is de het vele fruit in de neus.

Op een kleinschalige PC proeverij samen met Jurrien kwamen we samen tot de volgende korte beschrijving:
La Maison du Whisky JL Pasquet Lot 62 PC: Explosie van fruit in de neus, banaan, ananas, papaya, bloemig, in de mond ook zwarte bessen/cassis, blijft mooi hangen
Maar toen zaten er al een stuk of 8 glazen in. Plus bubbels. Plus wijn. Dus het is de vraag of we nog wel scherp waren. Dus maar even los naproeven. Wat is het leven toch hard werken soms...

Proefnotitie van Ton:
Ton schreef: di 11 mei 2021, 12:34 Gisterenavond heb ik een sample geproefd van Pasquet’s LMDW Lot 62. Een petite champagne die hij op de kop heeft weten te tikken en die gedestilleerd is door Pierre Joyet uit Jurignac.
Wat een warmte komt je meteen bij de eerste snif en nip al tegemoet. Mooie houttonen (ceder vooral) en mos. Daarbij vallen geel fruit (perzik en peer) en gedroogde abrikoos op. Doet eerder aan een grande champagne denken, dan aan petite champagne.
Echt een topper.
Met dank aan Eelco!
Okay, daar gaan we:

Kleur: Mooie warme kleur, beetje rood. Laten we het koper noemen
Geur: Open, expressief, klein zuurtje (ingelegde citroen), fris. Ananas, mango, rijpe perzik. Gedroogde vruchten (abrikoos). Ook wel wat hout, geen eiken. Denk dat ceder inderdaad meer in de richting komt. Tot ik onze eerdere notitie teruglas geen papaya. Daarna, daar is ie natuurlijk weer (zo gaat dat vaak bij mij, zucht)
Smaak: Verspreid zich snel over de mond. Licht bittertje (amandelen). Gepofte kastanjes. Veel minder fruit dat overheerst. Eerder herfstachtig. Net als in de neus wat abrikoos. Zeker ook vanille.
Afdronk: Rond, soepel maar relatief kort (zeker na die mooie expressieve neus). Wel mooi in balans (laat geen storende nasmaak na). Duidelijke bostonen en weer zwarte bessen. Ik zou bijna zeggen Kirsch. Of is dat te banaal? Ach, waarom niet.
Alcohol percentage: 41,9%. Je proeft iets extra power, maar te weinig extra om te overheersen.
Prijs: Op de website van LMDW €235. Maar op veilingen regelmatig voor iets minder te scoren. Met een beetje geluk.
Samenvattend: Zeer interessante cognac met een ontegenzeggelijk eigen karakter. Als je van goed gemaakte, karakteristieke cognacs houdt, geen dertien in een dozijn, dan ga je deze zeker kunnen waarderen. Ik blijf het bijzonder vinden dat je na meer dan 50 jaar in hout zo de fruitigheid kan bewaren en naar voren kunt zien komen. Als die afdronk nou nog wat langer was geweest... Persoonlijk sla ik de Tres Vieille Reserve van Pasquet nog ietsje hoger aan. Die blijft veel langer hangen. En heeft meer rancio. Wat niet wegneemt dat dit voor een bedrag rond de €200 zeker een goede aankoop is.

Ik heb er dorst van gekregen, dat recenseren. Een refill dan maar. En niet aan Papaya denken......
Laatst gewijzigd door EelcoA op do 13 mei 2021, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Jean-Luc Pasquet Lot 62 (LMDW) - 41,9%

Bericht door Ton »

Prachtig lyrisch verhaal!
Ja, dat korte in de afdronk viel mij ook op. Hierdoor onderscheidt hij zich van een grande champagne.
Maar ontegenzeggelijk een kanjer van een cognac.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Jean-Luc Pasquet Lot 62 (LMDW) - 41,9%

Bericht door Hans »

Prachtige proefnotitie, Eelco! Maakt dorstig inderdaad. Ook maar eens op de kop proberen te tikken, deze cognac.

Heb je nog wat over voor een volgende proeverij, die er EENS van gaat komen? ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Jean-Luc Pasquet Lot 62 (LMDW) - 41,9%

Bericht door Roland »

EelcoA schreef: wo 12 mei 2021, 22:35 Van de Lot 72 van Pas...
Klein typfoutje, lot 62
EelcoA schreef: wo 12 mei 2021, 22:35 Prijs: Op de website van LMDW $350.
Ik zie € 235

Op veilingen schommelen de prijzen.
Hou je rekening met de veilingkosten, zou ik max. € 200 bieden.

Geur vond ik overweldigend.
De nasmaak vrij kort.

mvg,
RolanD
Bijlagen
LMDW Lot 62.JPG
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Jean-Luc Pasquet Lot 62 (LMDW) - 41,9%

Bericht door EelcoA »

Hans schreef: do 13 mei 2021, 09:56 Prachtige proefnotitie, Eelco! Maakt dorstig inderdaad. Ook maar eens op de kop proberen te tikken, deze cognac.

Heb je nog wat over voor een volgende proeverij, die er EENS van gaat komen? ;)
Heb nog meer dan een halve fles, hou met alle liefde wat voor je apart Hans! :D
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Jean-Luc Pasquet Lot 62 (LMDW) - 41,9%

Bericht door EelcoA »

Roland schreef: do 13 mei 2021, 18:32
EelcoA schreef: wo 12 mei 2021, 22:35 Van de Lot 72 van Pas...
Klein typfoutje, lot 62
EelcoA schreef: wo 12 mei 2021, 22:35 Prijs: Op de website van LMDW $350.
Ik zie € 235

Op veilingen schommelen de prijzen.
Hou je rekening met de veilingkosten, zou ik max. € 200 bieden.

Geur vond ik overweldigend.
De nasmaak vrij kort.

mvg,
RolanD
Thanks voor de check Roland. Aangepast!
Ze zullen me voor een Amerikaan hebben aangezien. :roll: ook weleens bij cognac-expert gehad. Met black friday leken de prijzen eindelijk echt scherp. Waren het de prijzen voor Australie. Zonder BTW dus. Kwam ik achter toen ik al wilde afrekenen. Wat een bummer...
Gebruikersavatar
CarpeConniaco
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 21 mar 2021, 21:41

Re: Jean-Luc Pasquet Lot 62 (LMDW) - 41,9%

Bericht door CarpeConniaco »

EelcoA schreef:Een refill dan maar. En niet aan Papaya denken......
:lol:
"It is well to remember that there are five reasons for drinking: the arrival of a friend, one’s present or future thirst, the excellence of the cognac, or any other reason" - W.C. Fields ;)
Plaats reactie

Terug naar “Jean-Luc Pasquet”