Bouyer-Dubosquet - La Fontaine de la Pouyade

Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Bouyer-Dubosquet - La Fontaine de la Pouyade

Bericht door Roland »

Hans schreef: vr 04 jun 2021, 13:33 Bij de eerste keer proeven van deze sublieme cognac in 2011 gingen we er van uit dat deze geheel uit de oogst van Folle Blanche druiven gedistilleerd was.

In april 2012 bleek dat onjuist, blijkens een mededeling van een mede forumlid. De tekst van de proefnotitie werd aangepast:
La Fontaine de la Pouyade is een van de weinige cognacs uit de Grande Champagne van Folle Blanche druiven. (Update april 2012: deze veronderstelling blijkt niet te kloppen. Het betreft een assemblage van Ugni Blanc, Colombard en Folle Blanche).
Inmiddels heb ik informatie gevonden van de producent, waaruit blijkt dat toch de eerste aanname de juiste was. Zie de bijgevoegde plaatjes.

De tekst van de proefnotitie van 2011 is dus weer aangepast.

LFdlP information.jpgLFdlP - leaflet.jpg
Blijf het een raar verhaal vinden.

Ziehier hun site :

http://www.plantevigne-dubosquet.com/fr ... la-pouyade

Op hun site spreken ze van " Deze Cognac is uitsluitend samengesteld uit zeer oude Eaux-de-Vie, zorgvuldig bewaard in Demijohn zodra ze hun maximale veroudering hebben bereikt. In elk stadium van de productie wordt zeer bijzondere zorg besteed om deze zeldzame en uitzonderlijke kwaliteit voort te brengen die zijn hoogtepunt van verfijning en passie heeft bereikt."
Het is goed mogelijk dat cognac na 50-60 jaar in een Demijohn gaat. Geen 80 jaar oud dus.

Ook de druif Folle Blanche wordt nergens vermeld.

Verder spreken ze van slechts één kwaliteit. Maar ondertussen hebben ze ook een XO, een Extra, vintages...
Waarom worden deze niet op hun site vermeld ?

Vroeger zaten ze in Bassac. Nu in Lieu-dit Montauban, 17810 Nieul-lès-Saintes. Ten westen van Saintes.
Dubosquet.JPG
Kom mij allemaal raar over.
Laatst gewijzigd door Roland op vr 04 jun 2021, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bouyer-Dubosquet - La Fontaine de la Pouyade

Bericht door Hans »

Roland schreef: vr 04 jun 2021, 13:44 Blijf het een raar verhaal vinden.
Ja, enig wantrouwen is hier wel op zijn plaats. Zeker gezien de avonturen van de (vorige?) eigenaar, Bernard Bouyer

Roland schreef: vr 04 jun 2021, 13:44 Om zeker te zijn, stel ik voor om de volgende keer eens langs te gaan.
Dorpje Bassac is ons bekend van het Hotel-Restaurant L'Essille.
Goed plan! Hoewel bij iedere info de vraag zal blijven wat er van klopt, helaas.

Roland schreef: vr 04 jun 2021, 13:44 Blijkbaar zijn ze niet meer in Bassac gevestigd, maar in Lieu-dit Montauban, 17810 Nieul-lès-Saintes. Ten westen van Saintes.
O, dat is wel een flink eind rijden vanaf Segonzac.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Bouyer-Dubosquet - La Fontaine de la Pouyade

Bericht door Roland »

Hans schreef: vr 04 jun 2021, 13:51
Roland schreef: vr 04 jun 2021, 13:44 Blijf het een raar verhaal vinden.
Ja, enig wantrouwen is hier wel op zijn plaats. Zeker gezien de avonturen van de (vorige?) eigenaar, Bernard Bouyer

Roland schreef: vr 04 jun 2021, 13:44 Om zeker te zijn, stel ik voor om de volgende keer eens langs te gaan.
Dorpje Bassac is ons bekend van het Hotel-Restaurant L'Essille.
Goed plan! Hoewel bij iedere info de vraag zal blijven wat er van klopt, helaas.

Roland schreef: vr 04 jun 2021, 13:44 Blijkbaar zijn ze niet meer in Bassac gevestigd, maar in Lieu-dit Montauban, 17810 Nieul-lès-Saintes. Ten westen van Saintes.
O, dat is wel een flink eind rijden vanaf Segonzac.
Inderdaad. Saintes (Grosperrin, Vallein-Tercinier) ligt op 45 min van Segonzac.
Vooraf informeren of een bezoek mogelijk is.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bouyer-Dubosquet - La Fontaine de la Pouyade

Bericht door Hans »

Nog even doorgespit. Was waarschijnlijk toch iets te enthousiast met mijn eerdere wijziging. De folders van mijn eerdere bericht zouden heel goed van voor 2012 kunnen dateren. Daarbij is dit informatie van de producent zelf. In 2015 heb ik zelf e.e.a. al beschreven. :oops:

In 2013 is de heer Bernard Bouyer veroordeeld voor het geven van valse informatie over La Fontaine de la Pouyade, o.a. dat het van Folle Blanche druiven gemaakt zou zijn, zoals je hier kunt lezen.

De oorspronkelijke tekst dus weer terug aangepast. Een assemblage lijkt me het meest waarschijnlijk.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bouyer-Dubosquet - La Fontaine de la Pouyade

Bericht door Hans »

Roland schreef: vr 04 jun 2021, 13:44 Vroeger zaten ze in Bassac. Nu in Lieu-dit Montauban, 17810 Nieul-lès-Saintes. Ten westen van Saintes.
Het zou trouwens zomaar kunnen dat deze verhuizing iets te maken heeft met het overnemen door de nieuwe generatie, zoals de website suggereert.

Georges-Philippe Bouyer (39) lijkt zijn inmiddels 76 jarige vader Bernard Bouyer te hebben opgevolgd.

Overigens vermelden ook de nieuwe labels nog steeds Bassac
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Plantevigne-Dubosquet (tot 2018 Bouyer-Dubosquet)”