Logis de Puyguiller

Jurrien
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age

Logis de Puyguiller

Bericht door Jurrien »

Afgelopen week was ik op bezoek bij een ander cognacforumlid in Heerhugowaard, een nieuwjaar proeverij. We proefden een cognac van Jean Guerbé onder de naam “Logis de Puyguiller”. Kijkende naar het etiket en de fles in relatie tot de afbeeldingen in het boekje van Conal R. Gregory trek ik de conclusie dat dit een oude fles zou moeten zijn uit de tijd van de oprichter van het huis Jean Guerbé.

De fles mist een kwaliteitsaanduiding, deze is grotendeels vergaan en het restant is onleesbaar. Na het bestuderen van foto’s op het internet zou het zeer waarschijnlijk gaan om de VSOP. De andere kwaliteitsaanduidingen (XO, Grande Réserve) staan op het etiket en niet op het halslabel. Opvallend is de donkere kleur van de cognac op de foto’s, voorzover zichtbaar en niet vertekend door de lichtval.

Tijdens het inschenken vulde de ruimte zich met een heerlijke geur. Onderstaand mijn proefnotitie.
Kleur: Mahonie
Reuk: Karamel, prikkeltje van de alcohol, bescheiden hout en ranchio
Smaak: Zacht, pepertje, opbouwend, drop, leer, laurier, rond en aangenaam
Nasmaak: mooi droog en een verrassend lange afdronk met kruiden en gekonfijt fruit
Eindoordeel: zeer, zeer goed voor een VSOP maar de cognac zou ook veel ouder kunnen zijn
Plaats reactie

Terug naar “Guerbé”