Sherry model glas voor Cognac

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Sherry model glas voor Cognac

Bericht door Ton »

Iedereen wil altijd die tulp-glazen of nosing glazen.
Ik dronk de cognac vroeger uit een soort sherry glas en dat beviel me eigenlijk veel beter.
Die sherry glazen lijken erg op het glas dat afgebeeld staat op het boek van Paczensky, alleen hebben ze vaak een wat langere steel.
Onlangs las ik op het whisky-forum dat iemand ook juist graag dit soort glazen gebruikte. Ik zou zeggen: probeer het eens!
Bijlagen
Paczensky.jpg
Paczensky.jpg (12.23 KiB) 3786 keer bekeken
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Re: Cognac "Tulp" glazen

Bericht door Hans »

Cyril Ray (Cognac - 1973) zegt hierover (p.135-136):
Cyril Ray schreef:At Lassere, ...., they serve their superb cognacs in moderate-sized, slightly tapering glasses very like sherry copitas, if not perhaps quite so narrow at the top, and this is the type most favoured in Cognac itself, whether in the tastingrooms or at the table (See drawing a. ..)
glazen.JPG
glazen.JPG (77.61 KiB) 3782 keer bekeken
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

Leuk te horen.
Wat vind je trouwens van het boek van Cyril Ray. Is het nog de moeite waard om aan te schaffen?
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

Ton schreef:Wat vind je trouwens van het boek van Cyril Ray. Is het nog de moeite waard om aan te schaffen?
Ik vind het wel leuk, maar dat is geen maat. Ik koop alles waar Cognac op staat. Ben op die manier al eens bij vergissing aan een franse detective gekomen, terwijl ik dacht een cognac-boek te kopen :D . Het boek van Cyril Ray is wel wat gedateerd, anecdotisch van opzet, veel tekst, een paar zwart wit plaatjes. Bij gelegenheid maak ik er wel een review van.

Terug naar de glazen. Salvatore Calabrese toont in zijn boek diverse plaatjes van Cognac-grootheden, zoals Bernard Hine met het door jou bedoelde glas:
BernardHine.jpg
BernardHine.jpg (137.43 KiB) 3780 keer bekeken
Desalniettemin geeft hij zelf de voorkeur aan een tulpglas:
Salvatore Calabrese, p.255 schreef:For tasting, I always use a fine glass, preferably in the shape of a newly opened tulip. This shape of glass allows the different aromas to rise gently and gradually, enabling you to savour them; in contrast, the balloon glass, so beloved of vintages movies, concentrates the aromas and releases them too suddenly.
Ton schreef:Ik dronk de cognac vroeger uit een soort sherry glas en dat beviel me eigenlijk veel beter.
Wat beviel je beter aan dat glas?
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

Alsof de geuren beter vrijkomen zonder opdringerig of scherp te zijn. Maar ik heb dat natuurlijk nooit echt onderzocht. Het is een erg subjectieve ervaring.
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

En om de verwarring compleet te maken: bij cognac expert noemen ze het rechte glas een tulpglas:
CognacExpertTulip.JPG
CognacExpertTulip.JPG (29.01 KiB) 3778 keer bekeken

Beschreven cognacs
Cognac boeken
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Re: Sherry model glas voor Cognac

Bericht door wouter »

Onderwerp even gesplitst van het oude onderwerp wat echt ging over de tulpjes en waar die precies gekocht konden worden.

Om het verhaal rond te maken, Remy Martin heeft ook Sherry-model glazen voor zijn Cognac.

Ik vind dat de geuren om het even zijn bij dit "sherry" glas en bij het bekende tulp glas.

Wat echt anders en mijnsinziens een nog betere keus is, zijn de Riedel Cognac glazen, alleen die prijs hea... :(
Remy Martin Sherry Cognac glas.JPG
Remy Martin Sherry Cognac glas.JPG (56.86 KiB) 3767 keer bekeken
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”