Altijd al eens een specifieke vraag aan een groot Cognac-merk als Joseph Guy willen stellen?
Dat kan nu!
Met Joseph Guy heb ik afgesproken om een Q&A artikel op CognacReview te plaatsen waarbij jullie de vragen mogen stellen, natuurlijk zal ik zelf ook een aantal vragen indienen
Het ligt voor de hand dat er geen concurrentie gevoelige/vertrouwlijke vragen beantwoord gaan worden, zulke vragen zullen dus ook niet beantwoord worden.
Zie jullie vragen graag tegemoet!
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Deze drie vragen heb ik altijd al willen stellen. Hoewel ik langzamerhand zelf al een idee over de antwoorden heb gekregen, vind ik het toch interessant op het antwoord van Joseph Guy hierop te horen. Ik hoop dat ze met name bij de tweede vraag iets verder willen gaan dan het algemene antwoord dat ze de smaak nagenoeg gelijk weten te houden.
Hoeveel invloed heeft datgene wat je net gegeten of gedronken hebt (bijvoorbeeld een vismaaltijd, roodvleesmaaltijd, fruit, wijn of koffie) op de smaakervaring van cognac?
Hoeveel smaakverschil zit er tussen verschillende bottelingsjaren van dezelfde cognac (bijvoorbeeld Joseph Guy XO). Toelichting: het kan niet anders dan dat verschillende jaargangen uiteindelijk op raken; ook zullen de eikenhouten vaten die gebruikt worden nooit precies gelijk zijn; zo zijn er altijd kleine verschillen.
Ook de smaak van het publiek verandert in de loop der jaren. Spelen ze daar op in? Ik heb soms de indruk dat veel cognacs wat zoeter worden, wat ik persoonlijk erg jammer vind.
- klopt het dat Joseph Guy alleen Fins Bois en Bons Bois gebruikt?
- wat zijn de smaakbeschrijvingen of karakterbeschrijvingen van Fins Bois en Bons Bois in het algemeen?
Wat gebeurt er precies van het moment van mengen (marriage) tot aan het bottelen en waarom? Ik begrijp dat dat soms nog wel een jaar kan duren. Hoe lang blijft de cognac nog op fust, in wat voor vaten, hoe groot? Wordt er daarna nog aan 'gesleuteld'?
De vragen zijn definitief, de onderstaande vragen stuur ik naar Joseph Guy. Ben heel benieuwd.
Joseph Guy
• Ik zou graag willen weten hoe de naam Joseph Guy ontstaan is.
• klopt het dat Joseph Guy alleen Fins Bois en Bons Bois gebruikt?
• Hoe zijn jullie aan de naam Joseph Guy gekomen?
• Joseph Guy wordt gemaakt bij Louis Royer, kun je iets vertellen hoe de verschillende soorten Joseph Guy geselecteerd worden? Verschillen de Joseph Guy cognacs veel van die van Louis Royer?
• Veel merken hebben nog een soort boven de XO, Joseph Guy heeft dat niet, zal deze er ooit nog eens komen?
• Een poosje terug (2009) merkte ik (Wouter) een groot verschil tussen de 2008 en 2009 Joseph Guy VS. Hoe kwam dit precies? Wordt een Cognac-smaak jaarlijks geselecteerd of wordt er geprobeerd een eenzelfde smaak aan te houden?
• Kan er iets gezegd worden over: uit welke cru’s de verschillende Joseph Guy cognacs bestaat, is het cognac van hetzelfde oogstjaar.
Algemeen Cognac:
• Hoeveel smaakverschil zit er tussen verschillende bottelingsjaren van dezelfde cognac, bijvoorbeeld een Joseph Guy XO uit 1980 en een uit 2010?. Toelichting: het kan niet anders dan dat verschillende jaargangen uiteindelijk op raken; ook zullen de eikenhouten vaten die gebruikt worden nooit precies gelijk zijn; zo zijn er altijd kleine verschillen.
• Hoeveel invloed heeft datgene wat je net gegeten of gedronken hebt (bijvoorbeeld een vismaaltijd, roodvleesmaaltijd, fruit, wijn of koffie) op de smaakervaring van cognac.
• Ook de smaak van het publiek verandert in de loop der jaren. Speelt Joseph Guy hier op in? Ik heb soms de indruk dat veel cognacs wat zoeter worden, wat ik persoonlijk erg jammer vind.
• Wat zijn de smaakbeschrijvingen of karakterbeschrijvingen van Fins Bois en Bons Bois in het algemeen?
• Wat gebeurt er precies van het moment van mengen (marriage) tot aan het bottelen en waarom? Ik begrijp dat dat soms nog wel een jaar kan duren. Hoe lang blijft de cognac nog op fust, in wat voor vaten, hoe groot? Wordt er daarna nog aan 'gesleuteld'?
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.