Cognac als kado

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Blamm
Cognac VS
Cognac VS

Cognac als kado

Bericht door Blamm »

Hallo allemaal,

Mijn werkgever en een goede collega van me hebben de afgelopen tijd veel voor me gedaan op persoonlijk vlak en ik wil ze graag een bedankje geven met de kerst. Aangezien ik zelf goed kan genieten van een glaasje cognac en ik het een mooi "luxe" kado vind, ging mijn gedachte hier naar uit.
Van allebei heb ik echter geen idee of het uberhaupt cognac-drinkers zijn, dus het kiezen van een goede fles is vrij lastig. Komt nog bij dat wanneer het geen 'kenners' zijn, een goede fles misschien heel 'gewoon' kan overkomen.

Zou je mij misschien feedback kunnen geven op de flessen die ik tot nu toe op mijn shortlist heb staan, of misschien een suggestie kunnen geven van wat jij een geschikte vindt (budget zo 25-35 euro per fles)?
- Hennesey Fine (VSOP) | dit vind ik zelf een erg lekkere cognac, mooi zacht van smaak. Bovendien een zeer fraaie fles
- Remy Martin Coeur de Cognac | mooie fles wederom, schijnbaar erg toegankelijk qua smaak
- De Luze VSOP danwel XO | geen echte motivatie hierachter, behalve dat ze mij persoonlijk aanspreken
- Remy Martin VSOP | Wordt her en der aangeraden als goede VSOP. Ik heb hem ook maar qua smaak is het mijn favoriet niet. Als kado misschien te 'gewoon'

Ik heb deze vraag al via PB aan Wouter gesteld aangezien ik het eigenlijk uit de kijker wou houden voor ze mochten ze op zoek gaan naar informatie. Het zijn IT-ers dus ze weten hun weg wel te vinden ;) Maar ik moet het risico maar nemen :P

Wouter gaf als suggestie nog een proefpakket aan, wat ik zeker in overweging ga nemen. Wel heel iets anders eigenlijk, maar leuk.

Hopelijk kunnen jullie me van ideeën voorzien. Ik ben wellicht ook niet de enige in deze tijd van het jaar die een fles kado wil doen :roll:
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Re: Cognac als kado

Bericht door Hans »

Beste Bart,

Ik ga proberen een reactie te geven. Daarbij moet je twee beperkingen van mij in gedachten houden:
- ik heb niets (meer) met de grote merken en industriële cognacs, naar mijn (voor?)oordeel is de enige zekerheid bij de grote merken dat je teveel betaalt, gezien de kwaliteit die je krijgt. Dat zullen zeker niet alle forumleden met mij eens zijn. En daarmee is natuurlijk niet gezegd, dat er geen lekkere cognacs tussen kunnen zitten. Hiermee vallen dus de Hennessy en de Rémy Martin af. De Luze heb ik nog niet geproefd.
- je prijsrange is naar mijn idee net even te bescheiden. Doe er 2-3 tientjes bij en je hebt een grote keus uit hele goede cognacs.

Maar dan toch wat opties die te binnen schieten:

De Château de Beaulon – 7 ans (heet nu: VSOP), kost € 30,-- kun je bestellen bij Alexander
De Paul Beau – Hors d’Age, op dit moment te koop voor 42,50 bij Ockhuysen
De Logis de Montifaud - Napoléon, te koop voor € 36,50 bij La cognatheque
De Bertrand Napoléon, € 39,50 bij CognacNet
De Michelet VSOP, € 24,50 bij CognacNet
De Michelet Vieille Réserve, € 32,40 bij CognacNet

En misschien is een klein flesje hele goede cognac ook wel leuk:
De Audry – Mémorial, 0,2 liter, € 42,95 bij CognacNet

Sukses en we horen graag wat het geworden is.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Blamm
Cognac VS
Cognac VS

Bericht door Blamm »

Hans, hartelijk dank voor je uitgebreide reactie!
Wat een mooie lijst en goede bron van leesvoer.

Hoewel ik compleet mee kan gaan in je gedachtegang, zegt een stemmetje in mijn hoofd dat ik het niet moet doen. Was het voor een persoonlijke goede vriend van mij geweest, onmiddellijk. Echter is merk, naamsbekendheid en uiterlijk wel degelijk van belang in dit geval. Ik hoop dat ik je hiermee niet tegen het hoofd stoot.

Ik ga mij rustig door je lijst heenlezen, maar ben nu al bang dat dit uit gaat komen op een soort boodschappenlijstje ;) Voor mijzelf welteverstaan
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

Blamm schreef:Ik hoop dat ik je hiermee niet tegen het hoofd stoot.
Niet in het minst! Zoek vooral je eigen weg in de cognac. Een van mijn beste vrienden lust in het geheel geen cognac. Onbegrijpelijk, maar waar :lol:
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Blamm
Cognac VS
Cognac VS

Bericht door Blamm »

Nou je wordt bedankt Hans! :evil: :lol:
Zojuist heb ik, na wat advies van dhr Koopmans van Cognacnet.eu, de knoop doorgehakt en het is de Bertrand VSOP geworden.

Voor mijzelf na het lezen van de door jou genoemde adviezen en bijbehorende recensies een Bertrand Napoleon er bij gedaan. Erg benieuwd!
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door wouter »

De naam is iets minder bekend, maar Betrand is absoluut geen foute keus! ;-)
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

Blamm schreef:Nou je wordt bedankt Hans! :evil: :lol:
Zojuist heb ik, na wat advies van dhr Koopmans van Cognacnet.eu, de knoop doorgehakt en het is de Bertrand VSOP geworden.

Voor mijzelf na het lezen van de door jou genoemde adviezen en bijbehorende recensies een Bertrand Napoleon er bij gedaan. Erg benieuwd!
Prima keus lijkt me, ook qua weggeven en zelf opdrinken :lol:

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Patrick
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat

Bericht door Patrick »

Goedemiddag,

Allereerst zal ik beginnen te zeggen dat ik nieuw ben hier, en eigenlijk totaal geen Cognac kenner ben.
Ik heb inmiddels wel e.e.a. gelezen op internet, om zodoende toch wat te weten te komen. De verschillende termen zeggen me nu ook wat, en bijvoorbeeld ook wat de volgorde is van de beste Cognac streken. En ook dat ouder vaak wel beter is. Daar houdt het eigenlijk wel op.

Het gaat om het volgende: Voor kerst lijkt me het een leuk idee om een goede fles Cognac cadeau te doen aan mijn oom. Hij is wel een Cognac liefhebber (weer er vermoedelijk ook wel redelijk wat van af), dit weet ik onder andere van mijn vader. Hij is daarnaast ook een wijnkenner (houdt er ook van), en dat is ook meer een hobby.

Ik zoek voor hem dus een goede fles Cognac, het mag best iets speciaals zijn. Daar houdt hij überhaupt wel van, ik weet dat hij weinig heeft met ‘Industriële merken’. Maar dat geldt ook wel voor andere dranken.
Ik had ook gelezen dat je met een kleiner ‘ambachtelijk’ merk mee waar voor je geld krijgt.

Mijn vraag is dus eigenlijk zouden jullie mij een paar goede tips kunnen geven voor een mooie fles Cognac? Mijn budget ligt zo rond de 65 euro. Ik weet eigenlijk ook niet of je daar wat leuks voor kunt kopen.
De vraag is ook of het niet te kort dag is voor kerst. Anders is dat ook niet heel erg, dan geef ik het later. Maar met kerst is wel leuker natuurlijk.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Patrick
Blamm
Cognac VS
Cognac VS

Bericht door Blamm »

Het zou mij persoonlijk heel erg verbazen als je voor 65 euro niets leuks kunt kopen ;)
Wanneer je naar het lijstje kijkt dat Hans eerder in dit topic heeft genoemd, daar staan al enkele hele mooie flessen in van rond de 40 euro. Nu zou je hier natuurlijk iets uit kunnen kiezen, of eens bij dezelfde merken een stapje hoger op de ladder neuzen.

Cognacnet heeft mij prima van advies voorzien trouwens voor ik een aankoop deed, je zou hetzelfde eens kunnen proberen. Sowieso hebben ze een flink aanbod in jouw prijscategorie zie ik, dus je kunt je daar al enigszins oriënteren misschien.
Patrick
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat

Bericht door Patrick »

Blamm schreef:Het zou mij persoonlijk heel erg verbazen als je voor 65 euro niets leuks kunt kopen ;)
Wanneer je naar het lijstje kijkt dat Hans eerder in dit topic heeft genoemd, daar staan al enkele hele mooie flessen in van rond de 40 euro. Nu zou je hier natuurlijk iets uit kunnen kiezen, of eens bij dezelfde merken een stapje hoger op de ladder neuzen.

Cognacnet heeft mij prima van advies voorzien trouwens voor ik een aankoop deed, je zou hetzelfde eens kunnen proberen. Sowieso hebben ze een flink aanbod in jouw prijscategorie zie ik, dus je kunt je daar al enigszins oriënteren misschien.
Omdat de merken mij niets zeggen, stel ik de vraag natuurlijk. Maar dat lijstje van Hans is in principe wel goed om een keuze uit te maken? Dit zijn geen industriele merken?
65 euro is misschien wel wat te gek. Na nog wat beter verdiept te hebben, kom ik tot de conclusie dat er voor een euro of 40 geneog te koop is. Inmiddels heb ik van Klaas Koopmans van Cognacnet al wat suggesties en goede info gehad.
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”