alcoholpercentage verminderen

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
th4545
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat

alcoholpercentage verminderen

Bericht door th4545 »

Is het mogelijk om een cognac in alcoholpercentage te verminderen tot onder de 40% en later weer naar de oude waarde te brengen?
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: alcoholpercentage verminderen

Bericht door Ton »

Ik ben eigenlijk vooral zeer benieuwd waarom je dat zou willen?
Vroeger werd het wel andersom gedaan met wijn: wijn distilleren om hem zo goedkoper te kunnen vervoeren (minder volume) en op de plaats van bestemming weer aanlengen met water. Dat was destijds al geen groot succes. De smaak veranderde ingrijpend en meestal niet ten goede. Deze gewoonte werd al snel verlaten.
Cognac aanlengen met water kan wel en wordt ook wel gedaan (in Nederland niet zo vaak) om hem zo te drinken. Of soms met ijs of met cola, tonic of andere drank.
Maar wanneer je hem met water heb aangelengd en daarna weer naar 40% wil brengen, zul je opnieuw moeten gaan distilleren. Met dit proces zul je ook veel geur- en smaakstoffen kwijtraken. Met andere woorden: er zal een geheel nieuw product ontstaan en ik kan me niet voorstellen dat het lekkerder zal zijn.
Als je het gaat uitproberen: houd ons dan op de hoogte :!:
th4545
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat

Re: alcoholpercentage verminderen

Bericht door th4545 »

in veel landen dubbelt de accijns bij drank boven de 40%, wanneer je dit proces kunt beinvloeden zonder smaak of bijna geen smaak te beinvloeden, scheelt dat nogal
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”