Kleuren

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Kleuren

Bericht door Ton »

Het beschrijven van de kleur van cognac is een lastige opgaaf. Er zijn geen heel nauwkeurige definities van (behalve een stel HTML-kleuren) en een kleuraanduiding omvat vaak een heel stel verschillende schakeringen.
Ik heb geprobeerd om van de belangrijkste kleuren die gebruikt worden bij de beschrijving van cognac een voorbeeld te vinden en heb er een soort palet van gemaakt, een cognacpalet dus.
Hopelijk heeft iemand er wat aan :shock:
Palet.png
Palet.png (246.69 KiB) 6250 keer bekeken
Matthijs
Cognac VS
Cognac VS

Re: Kleuren

Bericht door Matthijs »

Topaas is misschien niet zo'n sterke kleur referentie aangezien het mineraal verschillende kleuren kan hebben. Ik begrijp dat het in principe doorzichtig is en verschillende kleuren aan kan nemen door elementen van onder andere metalen, bijvoorbeeld chroom (gelige kleur) en ijzer (licht-blauwe kleur). Volgens mij kunnen ook bestraling, licht en warmte kunnen de kleur beïnvloeden. Topaas komt inderdaad voor in bruine en gele kleuren, maar meest voorkomend is doorzichtig. Verder komt blauw, roze en rood ook voor.
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

Matthijs schreef:Topaas is misschien niet zo'n sterke kleur referentie aangezien het mineraal verschillende kleuren kan hebben.
Dat klopt. Dat geldt overigens niet alleen voor topaas en dat maakt het geven van kleurbeschrijvingen juist zo lastig.
Amber bijvoorbeeld kent vele schakeringen van geel naar oranje en je kunt zelfs groene amber tegenkomen (Caribische amber). Mahonie en taan kunnen heel licht van kleur zijn, maar soms ook nogal donker. Vandaar ook dat ik meerdere voorbeelden per kleur heb gebruikt en wel voorbeelden die op cognac van toepassing kunnen zijn.
Wat topaas betreft: als dit gebruikt wordt om de kleur van een cognac te beschrijven wordt toch wel meestal de lichtbruine of enigszins naar rozerood neigende kleurvariant bedoeld; in elk geval niet de blauwe variant.
Het palet zou zeker nog uitgebreider mogen zijn met meer varianten per kleuraanduiding.
Zijn er misschien forumleden die al over zoiets beschikken?
Matthijs
Cognac VS
Cognac VS

Bericht door Matthijs »

Amber als gesteente kan inderdaad meerdere kleuren hebben, maar amber is ook een kleur an sich (link). Maar goed, ik snap het probleem. Betreft whisky lopen er ook verscheidene discussies over het benoemen van kleur, wat toch altijd een beetje subjectief blijft (hoewel dit raar is, gezien kleur toch objectief te beschrijven zou moeten zijn). Ook als je kleuren gaat beoordelen aan de hand van plaatjes op de monitor, dan spelen de monitor instellingen altijd weer mee, enzovoorts...

Ik kwam de volgende twee afbeeldingen nog tegen (in eerste instantie betreft whisky):

Afbeelding
(Als je deze afbeelding volledig wilt zien (hij loopt tot 2.0 treacle), dan moet je de url-link even in de browser kopiëren, want hij past hier blijkbaar niet goed.)

Afbeelding

Maar ja, deze benamingen blijven nog steeds erg discutabel..

Zelf vind ik dat het allemaal wel kan. Hoe belangrijk is het nou om de kleur objectief te kunnen benoemen? In de praktijk wordt een kleur beschrijving toch vaak een ietwat romantische indicatie voor de beeldvorming.
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

Ik heb dit plaatje gevonden en wat kleiner gemaakt.
whiskymagazinecolourbarthumb.jpg
whiskymagazinecolourbarthumb.jpg (25.91 KiB) 6198 keer bekeken
Roland
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Roland »

Ton schreef:Ik heb dit plaatje gevonden en wat kleiner gemaakt.
whiskymagazinecolourbarthumb.jpg
De cijfertjes onder de tekening (0.0 voor een leeg glas, 0.1, 0.2...) vond ik nochtans handig. ;)
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

Heren, heren! Whisky op het cognacforum :shock: Persoonlijk vind ik kleur ook altijd lastig, maar ook niet zo interessant. Bij de beschrijvingen sla ik er altijd maar een slag naar. De beschrijvingen van geur en de smaak daarentegen, mogen een avondje kosten ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

Hans schreef:Persoonlijk vind ik kleur ook altijd lastig
Zeker, razend lastig. Ik heb ook meermalen op ons forum gelezen dat mensen er veel moeite mee hebben.
Hans schreef:maar ook niet zo interessant.
Kleur kan de eerste aanwijzing zijn dat er iets niet helemaal 'klopt'. Een jonge cognac die heel donker is, is een heel voor de hand liggend voorbeeld daarvan. Zie ook weer het hierboven genoemde voorbeeld van Château-Montifaud. Niet voor niets wordt door de producenten, maar ook door de schrijvers, altijd aandacht aan de kleur geschonken.
En ja, het heeft natuurlijk ook iets romantisch, helemaal met beschrijvingen in het Frans (avec un 'robe or-ambré).
Hans schreef:Bij de beschrijvingen sla ik er altijd maar een slag naar.
Ik probeer dat toch zo goed mogelijk te benaderen, ook al zal ik daar niet altijd in slagen. Ik hoop het met de plaatjes iets makkelijker te hebben gemaakt. En ja, een plaatje geleend van whiskey... vloeken in de kerk. Maar misschien kunnen we er toch iets van leren.
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

Ton schreef:Kleur kan de eerste aanwijzing zijn dat er iets niet helemaal 'klopt'. Een jonge cognac die heel donker is, is een heel voor de hand liggend voorbeeld daarvan. Zie ook weer het hierboven genoemde voorbeeld van Château-Montifaud. Niet voor niets wordt door de producenten, maar ook door de schrijvers, altijd aandacht aan de kleur geschonken.
En ja, het heeft natuurlijk ook iets romantisch, helemaal met beschrijvingen in het Frans (avec un 'robe or-ambré)..
Helemaal mee eens, Ton. Kan wel genieten van de poëtische beschrijvingen, mits het enige grond heeft.
Ton schreef:En ja, een plaatje geleend van whiskey... vloeken in de kerk.
Ik bedoel maar... ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”