Paulet Cognac

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
Vos
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat

Paulet Cognac

Bericht door Vos »

Hallo, Jaren geleden heb ik een Cognac cadeau gekregen. Op de fles staat geen jaartal. Ben benieuwd of er iemand is die mij wat meer informatie kan verschaffen over de fles Cognac.
Op de fles staat niet veel meer dan: Paulet Tres rare Cognac..
Bijlagen
Paulet .jpg
Paulet .jpg (123.71 KiB) 3344 keer bekeken
Roland
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Re: Paulet Cognac

Bericht door Roland »

In het boek van Paczensky staat :

Age Inconnu - Très Rare Cognac (60 jaar)
Vos
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat

Bericht door Vos »

Bedankt Roland, maar vanaf wanneer 60 jaar?... Heb de fles al zeker 20 jaar in mijn bezit. Enig idee of deze Cognac enige waarde vertegenwoordigt?
Roland
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Roland »

Vos schreef:Bedankt Roland, maar vanaf wanneer 60 jaar?... Heb de fles al zeker 20 jaar in mijn bezit. Enig idee of deze Cognac enige waarde vertegenwoordigt?
Wanneer er bij cognac een tijd (uitgedrukt in jaren) wordt weergegeven, betekent dit het aantal jaren dat de cognac gerijpt heeft in vaten.
Daarna wordt hij op fles "getrokken", maar deze jaren tellen niet mee.

Waarde ? (ook) afhankelijk van het merk, maar indien de inhoud 60 jaar is, bedraagt de waarde(volgens mij) meer dan € 100, ja meer dan € 150.
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

De vraag is of deze Très Rare even oud is als de Age Inconnu - Très Rare.
Om dat te weten te komen zul je Chateau Paulet moeten raadplegen. De broertjes Lacroux zijn daar de baas. Overigens maakt Chateaux paulet tegenwoordig deel uit van de Renaud-Cointreau Groupe.
Als de Très Rare minder oud is dan de de Age Inconnu - Très Rare, dan nog zal hij zeker ouder zijn dan de normale XO die bij hen zo'n 30 jaar oud is.
En de prijs: zowel de Très Rare als de Age Inconnu - Très Rare wordt niet meer gemaakt. Dus wat de gek er voor geeft natuurlijk, maar als je er 100 euro voor kan krijgen lijkt me dat heel behoorlijk.
Interessante fles.
Laatst gewijzigd door Ton op wo 23 jan 2013, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Roland
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Roland »

Ton schreef:De vraag is of deze Très Rare even oud is als de Age Inconnu - Très Rare.
Ton,
denk je dat de Age Inconnu - Très Rare één fles is,

of zou het kunnen
dat het 2 flessen zijn met een leeftijd van 60 jaar :
namelijk :
Age Inconnu
Très Rare

Waarschijnlijk is het antwoord enkel te vinden bij de firma zelf.

Grtz,
RolanD
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

Roland schreef:denk je dat de Age Inconnu - Très Rare één fles is,
of zou het kunnen dat het 2 flessen zijn met een leeftijd van 60 jaar :
namelijk :
Age Inconnu
Très Rare
Ik denk dat het één fles is, maar honderd procent zeker ben ik niet. In Paczensky staat hij namelijk genoemd als "Age Inconnu-Très Rare".
Op internet kom je etiketten tegen van de "Très Rare" en andere etiketten met "Age Inconnu". Dus deze bestaan in elk geval als aparte flessen.
Ik ben op internet geen etiketten tegengekomen met "Age Inconnu-Très Rare", maar je ziet deze wel genoemd op enkele veilingsites, alleen helaas steeds zonder foto.
Het zou goed kunnen dat alle drie de aanduidingen bestaan en dat ze alle drie eenzelfde leeftijd aanduiden, maar zeker is het niet. Wanneer de leeftijden ongeveer overeenkomen, is nog niet gezegd dat de kwaliteiten ook gelijk zijn. Veel hangt af van de kwaliteit van de oogstjaren die gebruikt zijn en de vaten die gebruikt zijn, als ook van de klimaatomstandigheden van de opslagplaatsen waar ze gelegen hebben en ten slotte van de 'marriage'.

De firma is uit 1848, dus in de loop der tijden zijn er zeker heel veel verschillende etiketten geweest en is de kwaliteiten ook niet steeds hetzelfe geweest.
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”