Dan is het advies simpel: leren kennenJeroenPeek schreef:Het huis Château de Beaulon ken ik niet.

Je zou kunnen beginnen met de Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans). Een uitstekende cognac met een prima prijs/kwaliteit verhouding, zoals je in de reviews kunt lezen. Naar mijn idee geeft deze cognac een goed beeld van de karakteristieke Folle Blanche geur en smaak.JeroenPeek schreef:Maar wat me opvalt is dat er 3 bij staan die de druif folle blanche gebruiken. Staan ze daar bekend om ? Aangezien ik nieuwsgierig ben naar de folle blanche, kan je me daar wat meer over vertellen en misschien iets adviseren ?
De Folle Blanche was de meest gebruikte druivensoort voor de phylloxera crisis rond 1870. Geeft een frisse geur (m.n. geranium) en smaak en meer complexiteit. Er zijn enkele producenten die cognacs maken uitsluitend uit Folle Blanche, zoals Godet, Beaulon dus en recent Raymond Ragnaud, ook een aanrader trouwens en nog te koop. Ben zelf een Grande Champagne en Folle Blanche liefhebber en deze cognac combineert beiden. Bij veel producenten vind je een klein percentage Folle Blanche in hun duurdere cognacs, voor de complexiteit.
Overigens, ter relativering: op de proeverij ter gelegenheid van Rolands 50ste verjaardag kwam de Florilège van Ragnaud -Sabourin als beste uit de blind-proeverij. Geen van de aanwezige (toch vrij ervaren) proevers pikte de Folle Blanche eruit.

De Folle Blanche is een kwetsbare druif, die een onregelmatige opbrengst geeft. De meest gebruikte druif, de Ugni Blanc, is veel robuuster. Inmiddels is er een nieuwe soort, de Folignan, kruising tussen de Folle Blanche en de Ugni Blanc. Maar er zijn ons nog geen cognacs bekend op basis daarvan, kwestie van tijd. Een recente uitwisseling daarover vind je hier. Degene die de eerste Folignan-cognac aanbrengt wacht eeuwigdurende roem op het forum.