Grote merken vs. kleine producenten

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michiel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 76
Lid geworden op: do 21 jan 2010, 10:02

Grote merken vs. kleine producenten

Bericht door Michiel »

Ik ben benieuwd naar meningen over cognacs van de grote merken die miljoenen flessen per jaar verkopen (Hennessy, Remy Martin, Martell, Courvoisier) tegenover kleine merken. Wordt het massaproductie bij zulke grote hoeveelheden en komt hiermee de kwaliteit in gevaar? Betaal je voor marketing en mooie flessen ipv mooie en lekkere cognacs? Welke punetn spelen nog meer mee volgens jullie. Een voorbeeld is de eerder besproken Ragnaud-Sabourin no.35 (producent verkoopt jaarlijks rond de 50.000 flessen in meeredre kwaliteiten) die rond de 130,- kost en volgens kenners vergelijkbaar of beter is dan bijvoorbeeld de Remy Martin Louis XIII.
Ik vind kleine producenten vaak interessanter, qua prijs/kwaliteit verhouding en puur qua product, mits de continuïteit gewaarborgd is. Voorbeelden zijn voor mij Chateau Montifaud en Ménard, maar ook Raymond Ragnaud, Jean Fillioux en Ragnaud-Sabourin.
Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way when you criticize them, you will be a mile away and you will have their shoes.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Grote merken vs. kleine producenten

Bericht door wouter »

Dit is een interessante kwestie, waar de meningen over verdeeld zijn.
Ik ben verdeelt qua mening, al gaat mijn hart (en portemonnee :lol:) uit naar de kleintjes.

Voor de Cognac industrie in de totaliteit zijn de grote merken van zeer groot belang, dat weten de kleine producenten ook. Zonder hen en hun geweldige media-budgetten, was Cognac hetzelfde geweest als de Armagnac, namelijk een tamelijk onbekende drank onder de consumenten.
Tevens kunnen de kleine merken gemakkelijk hun overtollige voorraden aan de grote huizen kwijt en zo continue kasstromen genereren, tevens hebben ze hierdoor de mogelijkheid om voor hun eigen merk de beste kwaliteiten te selecteren.

Wat absoluut als een paal boven water staat is dat de kleine producenten de beste Cognacs maken voor de leukste prijs. Daarom zijn de kleine merken ook voor mij het interessantst. Daarnaast is het bij de kleintjes mogelijk om de cognac direct bij de "boer" te kopen. Bij een groot merk is zoiets nooit mogelijk ;)

Een stukje over dit onderwerp uit het boek Cognac van Gert v. Paczensky wil ik jullie niet onthouden.
Het is immers heel goed mogelijk, dat de cognac van een kleine producent beroemd is en beter van kwaliteit dan die van zijn grote broers (grote producenten). De echte Cognacliefhebber speur ook naarstig naar zulke "trouvailles".
Maar de achilleshiel van een kleine producent is nu juist, dat hij de cognac liefhebbers over de hele wereld deze constante kwaliteit niet gedurende langere tijd kan garanderen. De cognac valt ieder jaar anders uit en dezelfde cognac in de verschillende vaten ook nog, een grondregel waaraan niemand kan ontsnappen. Alleen de grote huizen kunnen voor hun coupes van NY tot Tokio een identieke kwaliteit en smaak garanderen.
Deze standaardisering mag men betreuren, wij doen dat niet. Bijna alle grote en middelgrote huizen bieden immers ook uitgelezen cognacs aan, die de topklasse van de "kleine" evenaren, ofschoon van de andere kant moet worden toegegeven dat de zogenaamde Prestige cognacs uit de topklasse (wat hun prijs en leeftijdsaanduiding betreft) beslist teleurstellend zijn.
Michiel schreef:Wordt het massaproductie bij zulke grote hoeveelheden en komt hiermee de kwaliteit in gevaar? Betaal je voor marketing en mooie flessen ipv mooie en lekkere cognacs?
Massaproductie? Ja absoluut!
Kwaliteit in gevaar? Nee!
Betaal je voor marketing? Ja, helaas wel.
Michiel schreef: Mits de continuïteit gewaarborgd is. Voorbeelden zijn voor mij Chateau Montifaud en Ménard, maar ook Raymond Ragnaud, Jean Fillioux en Ragnaud-Sabourin.
Dat is precies wat Paczensky bedoelt, je hebt voorbeelden opgenoemd die dat continuïteits-probleem goed kunnen ondervangen en beheersen!
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Michiel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 76
Lid geworden op: do 21 jan 2010, 10:02

Re: Grote merken vs. kleine producenten

Bericht door Michiel »

Als je het zo bekijkt is er dus een soort wederzijdse afhankelijkheid tussen de groten en de kleinen. Zo had ik er nog niet over nagedacht. Dan blijft mijn conclusie dat de beste congnacs met de mooiste prijs/kwaliteit verhouding én de mogelijkheid te standaardiseren en zo de continuiteit van eenzelfde product ieder jaar weer te waarborgen in de middenrange ligt. Voor grande champagne cognacs kom je dan o.a. uit bij de producenten die ik noemde en voor petit oa op chateau montifaud. Misschien is het leuk om te kijken welke producenten uit verschillende regio's in deze middenrange zitten.
Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way when you criticize them, you will be a mile away and you will have their shoes.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Grote merken vs. kleine producenten

Bericht door wouter »

Michiel schreef:Misschien is het leuk om te kijken welke producenten uit verschillende regio's in deze midden range zitten.
Denk dat in de overige regio's het grootste probleem zit wat betreft de problematische continuïteit... Bijna alles uit de GC en PC is wel goed...

Ik vind het iig heel moeilijk om in de overige regio's "midden-range" producenten te noemen.
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”