Speciaal?

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
hades51
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat

Speciaal?

Bericht door hades51 »

Kent iemand deze hardy XO? Enig idee wat de waarde is van deze cognac? Fles is ongeveer 20 jaar oud en ongeopend. Ik kan deze fles aankopen via een collega maar ik vind er op het net niets over terug. Een richtprijs zou leuk zijn.

Alvast bedankt.
Afb0011.jpg
Afb0011.jpg (28.56 KiB) 3959 keer bekeken
Afb0013.jpg
Afb0013.jpg (54.81 KiB) 3959 keer bekeken
Afb0012.jpg
Afb0012.jpg (34.89 KiB) 3959 keer bekeken
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Re: Speciaal?

Bericht door Hans »

Welkom op het cognacforum!

Hardy heeft wel bijzondere cognacs gemaakt, zoals de op dit forum beschreven Noces d'Or, of nog exclusiever, d'Albatre, Perfection of Privilege.

Maar helaas, dit is geen bijzondere cognac. Een wat oudere botteling van een redelijk gemiddelde XO-blend. De waarde zou ik schatten ergens tussen de € 50,-- en € 75,-- Mogelijk voor een Hardy-fan (die ik niet ken) wat meer. Mijn advies zou zijn: opdrinken en van genieten.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
hades51
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat

Bericht door hades51 »

Bedankt voor je snelle reactie. Dan ga ik hem toch maar laten. Collega van mij zijn ouders hebben vroeger een drankenhandel gehad. Ze hadden deze ergens half jaren 90 voor een klant besteld die er nooit is omgekomen. Staat daar dus al een jaar of 20 in de kelder. Hij zou in die tijd blijkbaar iets van een 4000 Bef (€ 100) inkoop hebben gekost. Zijn ouders doen die fles dus nu weg en willen er € 150 voor hebben. Dat is dus blijkbaar veel te veel. Ik ben absoluut geen cognac kenner maar ik wil er wel wat over bijleren.
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

hades51 schreef:Bedankt voor je snelle reactie.
Graag gedaan.
hades51 schreef:Dan ga ik hem toch maar laten. Collega van mij zijn ouders hebben vroeger een drankenhandel gehad. Ze hadden deze ergens half jaren 90 voor een klant besteld die er nooit is omgekomen. Staat daar dus al een jaar of 20 in de kelder. Hij zou in die tijd blijkbaar iets van een 4000 Bef (€ 100) inkoop hebben gekost. Zijn ouders doen die fles dus nu weg en willen er € 150 voor hebben. Dat is dus blijkbaar veel te veel.
€ 100,-- inkoop half jaren 90 lijkt me niet te kunnen kloppen. Mogelijk extra duur omdat hij speciaal besteld was?
hades51 schreef:Ik ben absoluut geen cognac kenner maar ik wil er wel wat over bijleren.
We zijn allemaal begonnen zonder kennis. En de belangrijkste kennis die te vergaren valt, is wat je lekker vindt. Gewoon stug doorproeven, dan komt dat vanzelf ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

Hans schreef:€ 100,-- inkoop half jaren 90 lijkt me niet te kunnen kloppen. Mogelijk extra duur omdat hij speciaal besteld was?
Dat was nog in het gulden-tijdperk. Mogelijk was het 100 gulden? Dat is overigens nog veel voor een inkoopprijs...
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

Ton schreef:Dat was nog in het gulden-tijdperk. Mogelijk was het 100 gulden? Dat is overigens nog veel voor een inkoopprijs...
Een vergelijkbare Hardy kost nu rond de 100,-- euro. Verkoopprijs half jaren negentig zal ongeveer 100,-- gulden geweest zijn. BTW eraf, inkoopprijs 50,-- tot 60,-- gulden? Veel meer zal het niet geweest zijn, vermoed ik. Overigens rekent de vraagsteller met Belgische Francs, mogelijk ligt de rekensom dan wat anders.

Beschreven cognacs
Cognac boeken
hades51
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat

Bericht door hades51 »

4000 Bef is nu ongeveer 100 euro en was vroeger iets van een 220 gulden. Ik heb een mail naar hardy zelf gestuurd om eens te vragen of ook zij mij iets meer info konden geven.
Dit is hun antwoord:

Good morning Mr. XXXXXX,

Thank you fror your email .. as the 5th generation of the Hardy family and because I started my carreer in the Hardy the company at the end of the 80's , I can tell you that the bottle you plan to purchase is a fine cognac ( the eaux de vie were aged 20 years when bottled) and that the production dates back the mid-90's.

A far as the cost is concerned, you should not pay more than 120,00 to 150,00 euros for it.Anything priced under is a bargain.

Thank you for your support and interest for our HARDY COGNAC XO.

Best regards,
Benedicte Hardy
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

hades51 schreef:4000 Bef is nu ongeveer 100 euro en was vroeger iets van een 220 gulden. Ik heb een mail naar hardy zelf gestuurd om eens te vragen of ook zij mij iets meer info konden geven.
Dit is hun antwoord:

Good morning Mr. XXXXXX,

Thank you fror your email .. as the 5th generation of the Hardy family and because I started my carreer in the Hardy the company at the end of the 80's , I can tell you that the bottle you plan to purchase is a fine cognac ( the eaux de vie were aged 20 years when bottled) and that the production dates back the mid-90's.

A far as the cost is concerned, you should not pay more than 120,00 to 150,00 euros for it.Anything priced under is a bargain.

Best regards,
Benedicte Hardy
Mooi, zo'n antwoord en advies. €120,- tot €150,- vind ik een flink bedrag voor een 20 jaar gerijpte blend, zonder speciale verzamelaarswaarde. Maar mogelijk is-ie wel heel lekker.

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Roland
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Roland »

Hans schreef:
hades51 schreef:4000 Bef is nu ongeveer 100 euro en was vroeger iets van een 220 gulden. Ik heb een mail naar hardy zelf gestuurd om eens te vragen of ook zij mij iets meer info konden geven.
Dit is hun antwoord:

Good morning Mr. XXXXXX,

Best regards,
Benedicte Hardy
Mooi, zo'n antwoord en advies. €120,- tot €150,- vind ik een flink bedrag voor een 20 jaar gerijpte blend, zonder speciale verzamelaarswaarde. Maar mogelijk is-ie wel heel lekker.
Voor dat bedrag heb je tegenwoordig de Noces d'Or, en die is 50 jaar oud.

Mvg,
RolanD
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

Roland schreef:Voor dat bedrag heb je tegenwoordig de Noces d'Or, en die is 50 jaar oud.
En dat is ook nog een Grande Champagne en geen blend, zoals deze XO. De Noces d'Or is uitstekend zoals we hebben mogen vaststellen, dus als je een dergelijk bedrag aan een Hardy cognac wilt besteden.....

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”