Armagnac J. de Malliac Hors D'Age zonder jaar?

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
Torny
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat

Armagnac J. de Malliac Hors D'Age zonder jaar?

Bericht door Torny »

Dag Cognac forummers, al een aantal topics gelezen en al veel geleerd over Cognac, en Armagnac, waarvoor dank.

Rede dat ik via Google op dit forum terecht kwam was het onderzoek naar een fles Armagnac uit een erfenis.
Met de familie opentrekken en als Cognac/Armagnac Noobs opdrinken kan altijd nog. (Gaat dit ook in gewone cognac glazen?)
Dus eerst maar het internet op, ook op zoek naar een verhaal. via wikipedia en google hier terechtgekomen

Wat ik weet:
- De fles is mogelijk gekregen begin jaren 60.
? en is no 12 is het vatnummer? https://www.whiskyauctioneer.com/lot/00 ... circa-1956
? 12 / 05040 zijn er dan zeker ruim 5000 0,75 cl flessen uit dat vat getapt?

Dit is een foto van de fles. Bovenop, (niet op de foto) zit een lak afdichting op en het geheel zit in een kistje.
Afbeelding

Hoe oud is dit, waar komt het vandaan? Is het wat waard?
lijkt deze op jullie 'godendrank' of is het niet lekker?
Roland
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Re: Armagnac J. de Malliac Hors D'Age zonder jaar?

Bericht door Roland »

Torny schreef:Dag Cognac forummers, al een aantal topics gelezen en al veel geleerd over Cognac, en Armagnac, waarvoor dank.

Rede dat ik via Google op dit forum terecht kwam was het onderzoek naar een fles Armagnac uit een erfenis.
Met de familie opentrekken en als Cognac/Armagnac Noobs opdrinken kan altijd nog. (Gaat dit ook in gewone cognac glazen?)
Ja, dat kan.
Torny schreef: Wat ik weet:
- De fles is mogelijk gekregen begin jaren 60.
? en is no 12 is het vatnummer? https://www.whiskyauctioneer.com/lot/00 ... circa-1956
? 12 / 05040 zijn er dan zeker ruim 5000 0,75 cl flessen uit dat vat getapt?
Op de fles staat : Hors d'Age. Dit is "buiten leeftijd"
Dit zegt nog niet veel, maar het is "oud". 20-30 jaar oud ?
Eenmaal in de fles, wordt de armagnac(cognac) niet ouder.
Torny schreef: Dit is een foto van de fles. Bovenop, (niet op de foto) zit een lak afdichting op en het geheel zit in een kistje.
Afbeelding

Hoe oud is dit, waar komt het vandaan? Is het wat waard?
lijkt deze op jullie 'godendrank' of is het niet lekker?
Kun je alleen weten, als je het proeft.

mvg,
RolanD
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

Torny schreef:lijkt deze op jullie 'godendrank' of is het niet lekker?
Armagnac lijkt qua smaak ongeveer net zoveel op cognac als whisky: dat wil zeggen, het zijn twee geheel verschillende dranken. Toch zijn er ook duidelijke overeenkomsten met cognac: armagnac is ook een eau-de-vie van druiven en men laat armagnac ook in houten vaten rijpen. Maar de verschillen zijn belangrijk: er worden andere druivenrassen gebruikt, de grondsoort in de armagnacregio is anders en de productiemethode is anders.
Of het lekker is, is geheel persoonlijk, maar een goede en wat oudere armagnac kan heel lekker zijn.
Op Chateau de Malliac worden geen armagnacs meer gemaakt. Wel worden er door de nieuwe eigenaar weer wijnen gemaakt. Maar een armagnac van dit merk heeft dus meerwaarde vanwege de zeldzaamheid. Op internet zie je dan ook dat er behoorlijke prijzen voor worden betaald.
Mijn advies: lekker met de familie opdrinken. Gewone cognacglazen zijn hiervoor zeker geschikt, met name natuurlijk de tulpglazen.
Torny
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat

Bericht door Torny »

Ton schreef:er worden andere druivenrassen gebruikt,
Ton en Roland, Dank voor je uitgebreide antwoord, ben gelijk verder gaan lezen.
Leuk dat als je een beetje gaat zoeken dat je steeds meer info vind. Zo ontstaan Hobby's :P

The folle blanche or “piquepoult”, as it is called in Gascony is the Armagnac grape variety. Killed-off by phylloxera in 1893, it represents, today, scarcely 1 % of the total crop in the Appellation area. With round tightly packed grapes, Folle Blanche despite its extreme sensitivity to rot, remains the king of grapes for Armagnac, giving Spirits that have great subtlety.
The ugni-blanc or Saint-Emilion vine has large thick leaves with an ogival outline. The bunches are loosely packed with round grapes that become amber-yellow, when ripe. This variety is the latest to ripen and thrives in soil with an acid ph. The wines produce ample and well-balanced spirits.
The colombard is the most, fruity variety. The bunches have oblong grapes and merit early picking, before they are ripe, since this produces a fresh and lively spirit, which once aged will mellow into a full-bodied and powerful Armagnac.
The baco 22A, a hybrid wine grape, produced from crossing the American Noah grape and the Folle Blanche. It is the latest arrival in grape varieties in Armagnac. The leaves a triangular shaped with a small jagged outline. The grapes are round and not too tightly packed, while the colour is a white-gold. It can be recognised by the dominant fruitiness
of prunes, when grown in sandy or “boulbènes” soils.

The phantom grape varieties, Clairette de Gascogne, Meslier Saint-François, remain on only a few hectares today. Among the most interesting of these, is the Plant de Graisse, which produces magnificent spirits with lots of fat and which remain long in the mouth.
http://www.armagnac.com/en/buy_armagnac ... _varieties
Torny
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat

Bericht door Torny »

Ton schreef:
Op Chateau de Malliac worden geen armagnacs meer gemaakt. Wel worden er door de nieuwe eigenaar weer wijnen gemaakt. Maar een armagnac van dit merk heeft dus meerwaarde vanwege de zeldzaamheid. Op internet zie je dan ook dat er behoorlijke prijzen voor worden betaald. Mijn advies: lekker met de familie opdrinken.
He, verhip dit issem maar dan een ander nummer http://www.oldliquors.com/armagnac-de-malliac-j-2116
Maar 275 pond dat is 375 euro! ik denk dat 'de familie' dan liever uit eten gaat in plaats van achteroverslaan of door de cola mikken. :o
Wordt dit er echt voor betaald? Dan denk ik dat we richting verkopen gaan.
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

Ook gezellig natuurlijk, uit eten.
Het is wel zo dat Oldliquors behoorlijke prijzen vraagt, eigenlijk te hoog.
Als je zelf een koper moet zoeken zal dat misschien nog niet zo makkelijk zijn. Maar succes en als je wat geduld hebt, wie weet.... ;)
Roland
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Roland »

Torny schreef:
Ton schreef:
Op Chateau de Malliac worden geen armagnacs meer gemaakt. Wel worden er door de nieuwe eigenaar weer wijnen gemaakt. Maar een armagnac van dit merk heeft dus meerwaarde vanwege de zeldzaamheid. Op internet zie je dan ook dat er behoorlijke prijzen voor worden betaald. Mijn advies: lekker met de familie opdrinken.
He, verhip dit issem maar dan een ander nummer http://www.oldliquors.com/armagnac-de-malliac-j-2116
Maar 275 pond dat is 375 euro! ik denk dat 'de familie' dan liever uit eten gaat in plaats van achteroverslaan of door de cola mikken. :o
Wordt dit er echt voor betaald? Dan denk ik dat we richting verkopen gaan.
Vraag eens aan oldliquor wat zij er voor willen geven ?

Ik ben er (bijna) zeker van dat het minder dan € 100 zal zijn...

mvg,
RolanD
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”