Oude fles, 175 jaar oude cognac?

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
BlauweCatootje
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat

Oude fles, 175 jaar oude cognac?

Bericht door BlauweCatootje »

Voor mijn Australische vriendin ben ik op zoek naar de herkomst van een oude nog gevulde en verzegelde cognacfles. De fles is afkomstig uit het wrak van de "HMS Viscount Melbourne", een Engels schip wat in 1842 vergaan is voor de kust van Borneo. Het schip was van Singapore op weg naar Macao en kwam in slecht weer terecht.
Het echtpaar Berekoven heeft het schip gevonden en doet ook onderzoek naar de herkomst van de gevonden voorwerpen.
Onder de wijnflessen, champagneflessen en flessen vol met fruit, zoals kersen en bessen bevindt zich ook een fles met een stempel in het glas waarop 'Cognac Brandy" staat. Alle informatie is welkom, want nu weten we niets...
Ik heb een plaatje hiervan in de bijlage gezet.
Ik hoop dat er hier op dit forum mensen zijn die iets meer over deze fles kunnen vertellen.
Bedankt alvast! Groet van Joke
Bijlagen
cognac brandy roz1.jpg
cognac brandy roz1.jpg (134.71 KiB) 2463 keer bekeken
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Oude fles, 175 jaar oude cognac?

Bericht door Ton »

Moeilijke vraag. Ik neem aan dat er geen etiket op zit. Op de oudste flessen zaten geen etiketten.
Eigenlijk werd cognac pas vanaf 1847 in flessen gedaan. Tot die tijd werd cognac in vaten verkocht. De eerste cognacproducenten die dat deden waren Denis Mounié en Jules Robin, al gauw gevolgd door anderen. Martell was de eerste die etiketten op de flessen plakte. Dat was in 1949.
Blijft allemaal wel wat vreemd, want de boot is in 1842 vergaan, toen cognac nog niet in flessen werd gedaan...
Ik vraag me ook af of cognacflessen uit die jaren al zulke fraaie zegels hadden...?
De eerste zendingen van cognac in flessen waren voor zover bekend van Mounié, naar Londen (1847).
De oudst bekende fles cognac is momenteel in het bezit van Martell en is uit 1848.
Renault is ook al heel vroeg begonnen met cognac in flessen (1850's).
(bronnen: Cyril Ray, Bruno Sepulchre, Nicholas Faith, Salvatore Calabrese).
Maar er is een andere mogelijkheid: early landed cognac!
Veel cognac werd vanuit Frankrijk naar Engeland verscheept in vaten. Daar werd de cognac enkele jaren opgeslagen en vervolgens gebotteld door de handelaar die de cognac kocht. Bekende handelaren waren Avery's en John Harvey & Sons in Bristol, Harry Butler & Sons en Oldfields in York en Justerini & Brooks en Berry Brothers & Rudd in Londen. Fortnum & Mason hoort hier mogelijk ook wel toe. Dus early landed cognacs werden al eerder gebotteld dan de cognacs die in Frankrijk werden verkocht. Dan zou de cognac daarvandaan naar Singapore gebracht kunnen zijn. Het lijkt me namelijk minder waarschijnlijk dat de cognac in Singapore pas werd gebotteld.
Bekende handelaren uit die tijd die naar Engeland cognac verscheepten waren Martell, Hennessy, Roullet & Delamain, Hine, Mounié, Robin, Renault, Otard, Exshaw (dit lijstje is niet uitputtend).
Het zegel zal waarschijnlijk niet het zegel van een cognacproducent zijn, maar van een handelaar.

Ik heb geen antwoord op je vraag kunnen geven, maar mogelijk helpt het iets.
Overigens lijkt het me dat je meer informatie van de reders en de vrachtbrieven zou kunnen krijgen.
Succes verder.
BlauweCatootje
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat

Bericht door BlauweCatootje »

Top Ton!
Dit is al een heleboel informatie waar we mogelijk verder mee kunnen komen. Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Ik ga de informatie doorgeven en als we eruitkomen zal ik hier op dit forum laten weten!
groet Joke
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

BlauweCatootje schreef: Ik ga de informatie doorgeven en als we eruitkomen zal ik hier op dit forum laten weten!
Zeker doen! Dat wordt gewaardeerd.

P.S.: leuke nickname: BlauweCatootje.
Roland
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Roland »

Ton schreef:Moeilijke vraag. Ik neem aan dat er geen etiket op zit. Op de oudste flessen zaten geen etiketten.
Eigenlijk werd cognac pas vanaf 1847 in flessen gedaan. Tot die tijd werd cognac in vaten verkocht. De eerste cognacproducenten die dat deden waren Denis Mounié en Jules Robin, al gauw gevolgd door anderen. Martell was de eerste die etiketten op de flessen plakte. Dat was in 1949.
Blijft allemaal wel wat vreemd, want de boot is in 1842 vergaan, toen cognac nog niet in flessen werd gedaan...
Ik vraag me ook af of cognacflessen uit die jaren al zulke fraaie zegels hadden...?
De eerste zendingen van cognac in flessen waren voor zover bekend van Mounié, naar Londen (1847).
De oudst bekende fles cognac is momenteel in het bezit van Martell en is uit 1848.
Renault is ook al heel vroeg begonnen met cognac in flessen (1850's).
(bronnen: Cyril Ray, Bruno Sepulchre, Nicholas Faith, Salvatore Calabrese).
Maar er is een andere mogelijkheid: early landed cognac!
Veel cognac werd vanuit Frankrijk naar Engeland verscheept in vaten. Daar werd de cognac enkele jaren opgeslagen en vervolgens gebotteld door de handelaar die de cognac kocht. Bekende handelaren waren Avery's en John Harvey & Sons in Bristol, Harry Butler & Sons en Oldfields in York en Justerini & Brooks en Berry Brothers & Rudd in Londen. Fortnum & Mason hoort hier mogelijk ook wel toe. Dus early landed cognacs werden al eerder gebotteld dan de cognacs die in Frankrijk werden verkocht. Dan zou de cognac daarvandaan naar Singapore gebracht kunnen zijn. Het lijkt me namelijk minder waarschijnlijk dat de cognac in Singapore pas werd gebotteld.
Bekende handelaren uit die tijd die naar Engeland cognac verscheepten waren Martell, Hennessy, Roullet & Delamain, Hine, Mounié, Robin, Renault, Otard, Exshaw (dit lijstje is niet uitputtend).
Het zegel zal waarschijnlijk niet het zegel van een cognacproducent zijn, maar van een handelaar.

Ik heb geen antwoord op je vraag kunnen geven, maar mogelijk helpt het iets.
Overigens lijkt het me dat je meer informatie van de reders en de vrachtbrieven zou kunnen krijgen.
Succes verder.
Knap Ton.

Mvg,
RolanD
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”