Cognacnet.eu en hoe gaat het nu (deel 1)

Heb je een nieuwtje over Cognac, vertel het hier!
Plaats reactie
Eefbulder
Cognac XO
Cognac XO
Contacteer:

Cognacnet.eu en hoe gaat het nu (deel 1)

Bericht door Eefbulder »

Liefhebbers,

Zoals Wouter voorstelde zal ik julie hier op de hoogte houden van onze vorderingen.
Zoals ik in even voorstellen al melde zijn we terug van een toffe reis naar de Charente we hebben daar een aantal producenten bezocht en serieus zaken gedaan.
Als eerste waren we op bezoek bij een producent in de Petite Champagne bij deze mensen komen we al jaren over de vloer, recent is dit bedrijf overgegaan in de handen van de kleinkinderen, die met hun tijd mee willen gaan.
Het was een leerzaam en leuk bezoek hun cognac is erg donker van kleur ( en van een uitstekende kwaliteit) en wij gingen er vanuit dat dit een gevolg was van toegevoegde caramel.
De reactie was er een van; oké, kom maar mee dan wij op weg naar de kelders onderwijl een heel gesprek over ons idee van de caramel dit was volgens de maker absoluut niet het geval hun cognac had de donkere kleur en geur al van zichzelf.
Eenmaal tussen de vaten werd er een stop van een vat 4 jaar oude eau de vie gehaald en konden de heren met de neus aan het werk: alsof je boven een toffee fabriek hing wat een caramelgeur uiteraard werd er nog een glas getapt en de inhoud had al wat meer kleur.
Hierna dezelfde procedure nog een aantal malen met andere vaten herhaald er lag kloek vat met een 60 jaar oude cognac te rijpen de geur was hier veel minder sterk de smaak wel al heel goed.
Van deze producent gaan we een aantal kwaliteiten inkopen op voorwaarde dat we op tijd een nummer van de douane verkrijgen om in te kunnen voeren.

Nadat we nog een aantal huizen hebben bezocht en veel voor ons nieuwe cognac hadden geproefd ( Ja het is echt hard werken!!) zijn we op bezoek gegaan bij een producent in de Fine Bois ook deze man kennen we al een tijdje hij heeft een mooi assortiment met o.a. een voortreffelijke 50 jaar oude een mooie sigaar cognac. Daar raakten we in gesprek over de verschillende manieren van distileren het duizelde ons behoorlijk nooit geweten dat er zoveel factoren zijn die het distilaat beinvloeden, ik heb altijd gedacht hoe hoger het alc. percentage des te minder smaak.
De Pineau is ook echt lekker de witte lekker fris hij heeft uiteraard verschillende kwaliteiten we bestellen de witte en een aantal flessen cognac op dezelfde voorwaarde.

Als derde is leuk om te noemen een heel kleine producent die normaal heel weing op fles doet eigenlijk alleen voor familie en vrienden en mensen uit de buurt zoals wij.
Een paar maand geleden vroeg we hem of we zaken konden doen met zijn VSOP ( 12 jaar oud) nou nee dus.
Na een paar gesprekken over zijn heerlijke pineau, waarmee hij wel de consumenten markt op wilde, hebben we afgesproken dat hij iets lekkers voor ons gaat assembleren.
Het resultaat viel niet helemaal mee nog wat scherp in de mond nog niet evenwichtig dat vertelde hij zou na enige tijd in het vat helemaal in orde komen het mengsel bestond in ieder geval uit 1995 en 2005.
Hier maken we afspraken over de pineau en volgen het proces van de cognac verder.In Cognac zelf zijn we langs het cognac bureau ( BNIC) ivm met proefglazen etc.

Helaas kregen we de papieren niet op tijd en moesten zonder drank huiswaarts, foto's en verdere ontwikkelingen volgen

groet,
Eef

NB het bouwen van de website gaat gestaag verder de haast is er even vanaf omdat we nog geen spullen kunnen aanbieden,
Eef Bulder
Cognacnet
http://www.cognacnet.eu
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Re: Cognacnet.eu en hoe gaat het nu

Bericht door wouter »

Leuk om te horen dat de Cognacs al geregeld zijn! Klinkt allemaal heel interessant!

Ben benieuwd naar de merken/makers, of is dat nog een verrassing? ;)
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Eefbulder
Cognac XO
Cognac XO
Contacteer:

Bericht door Eefbulder »

Hai Wouter,

Dat is, denk ik, nog wat te vroeg, we hebben al wel afspraken maar het zijn in Nederland vooralsnog onbekende namen.
Als het wat langer gaat duren bij de douane dan kon het wel eens augustus worden voordat we de flessen hier in Nederland hebben.

groet,
Eef
Eef Bulder
Cognacnet
Eefbulder
Cognac XO
Cognac XO
Contacteer:

Bericht door Eefbulder »

Gisteren de vergunning binnen gekregen dat was sneller dan ik verwachte.
Vorige week vrijdag iemand van de douane over de vloer gehad zo'n drie uur lang maar me geen moment verveeld de man wist veel te vertellen over alle procedures etc.
Hij had zich ook verdiept in de Pineau echt een leuke en boeiende kennismaking met de "Douane"
Terugkijkend hebben we het proces toch wel wat onderschat maar is het uiteindelijk toch op een pretige manier voor elkaar gekomen.

We hebben besloten nu niet hals over kop af te reizen om cognac in te slaan maar starten gewoon eind augustus dat geeft rust en ons de tijd om nog verder te zoeken naar de combinaties van Cognac en sigaar.
tot ons volgende bericht ik zal binnenkort wat foto's plaatsen.

groet,
Eef
Eef Bulder
Cognacnet
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door wouter »

Eefbulder schreef:We hebben besloten nu niet hals over kop af te reizen om cognac in te slaan maar starten gewoon eind augustus dat geeft rust en ons de tijd om nog verder te zoeken naar de combinaties van Cognac en sigaar.
tot ons volgende bericht ik zal binnenkort wat foto's plaatsen.
Fijn om te horen dat er toch nog prettige douanes zijn ;).

Leuk dat jullie op zoek zijn naar combinaties met Cognac en sigaren... Ik vind dat altijd best moeilijk...

Een leuke combi is de wat lichtere Cubaan; Fonseca No.1 met de Pierre Ferrand Cigar Reserve.

Al leuke combi's tegen gekomen?
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age

Bericht door Jurrit »

Het is erg leuk om een soort fuilleton op dit Forum te hebben over de tot standkoming van een eigen zaak.
En dan al helemaal als het over cognac gaat.
Ik vind het leuk om te lezen, Eef
Ben nieuwsgierig naar de volgende episode ;)
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

Jurrit schreef:Het is erg leuk om een soort fuilleton op dit Forum te hebben over de tot standkoming van een eigen zaak.
Ik sluit me geheel bij Jurrit aan. Ben erg benieuwd naar de merken die jullie gaan voeren. Sukses Eef!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwtjes”