Gelukkig was ik niet ziek en kon ik acte de presence geven. Ik heb van een ontzettend leuke middag en avond genoten. Iedereen was in een opperbeste stemming. Ik had natuurlijk ook graag wat meer forumleden willen ontmoeten, maar er waren toch genoeg bekenden aanwezig: Nicky van Cognacshop, beide heren van de Cognactheek, Jurriën met vader en broer en ook een oude bekende: Stefan (van oldliquorcompagny) die samen met Cees Swart was gekomen.
Het aantal stands was beperkt, maar omdat Rowin en de Cognactheek beide met een fors aantal merken vertegenwoordigd waren, viel er genoeg te ontdekken.
Rémy Martin was met de Nederlandse agent aanwezig. Helaas dit jaar geen Louis XIII, maar de 1738 en XO vielen bij de gasten wel in de smaak.
Augier was er met een Franse sales manager, Ik stelde me niet te veel voor van hun producten, maar werd zeer aangenaam verrast door hun Singulier (folle blanche) en Sauvage (petite champagne). De l'Oceanique heb ik niet geproefd.
Lecat heb ik dit jaar niet geproefd. Hun Mémoires is echter erg goed.
Bij de ABK6 stand was zowel een Franse salesmanager als een Nederlandse vertegenwoordiger aanwezig. Leyrat heb ik niet geproefd. Van de ABK6 vond ik van de Rare XO, de Vintage 1985 en de XO Renaissance de laatste duidelijk de beste. Maar alledrie waren ze prima. Van Reviseur heb ik de nieuwe XO, de XO Platinum en de Origin geproefd. De Origin was fantastisch. Kost wel wat.
Voor Naud was Elena Stranskaya gekomen, area manager uit Pons. De Extra was (samen met een Frapin uit ca. 1910 van Emile) voor mij de winnaar van de dag. Helaas ook niet goedkoop, maar nog wel onder de €200.
Van Tessendier was er een Franse salesmanager aanwezig en de merken Tessendier en Park. Van Park wilde ik de borderies en de XO Extra proeven. De borderies was aangenaam, de XO Extra was zeer goed. Ik had geen zin om de Mizunara te proeven, want die had ik op de forumproeverij al gehad en die was tegen gevallen. Ze had er nu echter drie staan en wist me te over te halen om toch de 10 en 12 jaar oude te proeven. De 12 jaar oude is een single barrel limited edition borderies an de 10 jaar oude een gewone single cru borderies. Met name die 10 jaar oude is gewoonweg ontzettend lekker! Ik ben helaas vergeten wat hij gaat kosten. Misschien weet Rowin dat wel.
G. & C. Raby, vertegenwoordigd door een Franse salesmanager, heb ik niet geproefd omdat ik hem al goed genoeg ken. Zowel de XO als de Extra zijn prima grande champagne cognacs en zeer vriendelijk geprijsd (resp €45 en €55).
Conte & Filles was vertegenwoordigd door één van de eigenaars: Blandine Conte. Samen met haar zus hebben zij 9 jaar geleden het familiebedrif overgenomen en zijn in 2012 begonnen onder eigen naam te produceren. Gewoon goede fins bois cognac!. Ik heb de Héritage geproefd, een petite champagne. Meerdere gasten waren onder de indruk en vroegen mij of ik hem wel al had geproefd!
De Fussigny was er met een Franse agente. Ik heb de XO fine champagne geproefd.
Ten slotte was Emile er met een gulle keuze aan merken en kwaliteiten uit de zeventiger jaren en ouder. Onder meer twee Denis-Mounié's, cordon Blue, Bisquit, Polignac, Frapin om er maar enkele te noemen. Zoals hierboven al gezegd, de Tres Vieille Frapin die in de 1910s moet zijn gebotteld was fantastisch.
Leuke gesprekken gevoerd natuurlijk. Met name ABK6, Naud en Conte Filles nodigden mij nadrukkelijk uit om een keer op bezoek te komen voor een rondleiding.
Het aantal bezoekers had wel groter mogen zijn naar mijn mening, maar toch waren er steeds bij alle stands wel mensen. Ook was het voor de vertegenwoordigers aardig dat er nogal wat wijnhandelaren waren gekomen.
Rowin heeft er een aardige klus aan gehad. Niet alleen die enorme organisatie, maar op het laatste moment waren er vier ziekmeldingen van collega's die zouden helpen zodat hij zelf achter een stand moest staan en hij nogal wat moest sjouwen. Hij had Jurriën gevraagd om ook in te vallen, wat Jurriën manhaftig heeft gedaan, achter een stand! Ik heb Rowin wel een paar maal gevraagd of ik misschien ergens mee kon helpen, naar dat vond hij toch niet nodig. Maar cognac liefhebbers uit Nederland zijn Rowin wel veel dank verschuldigd!
Als laatste noot: ik heb nog drie miniatuurtjes gescoord waar ik erg blij mee ben. Zie foto.

- IMG_20191014_132014.jpg (405.45 KiB) 2630 keer bekeken