Masterclass Hennessy: ervaringen en notities

Alle in's en out's m.b.t. proeverijen en evenementen op Cognac-gebied!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Masterclass Hennessy: ervaringen en notities

Bericht door Hans »

Gisteravond hebben Tim en ik de Hennessy Masterclass de Luxe bezocht in Bergen op Zoom. Een bijzondere gelegenheid, we begrepen dat dit in Nederland weinig gebeurt. Een volgende staat gepland over een half jaar in Coevorden.

Perfect georganiseerd door de mensen van DH17, met lekkere hapjes tussendoor om de smaak wat te neutraliseren, werden zes cognacs geproefd van Hennessy, begeleid door een enthousiast verhaal van Malu Knippenberg, brandmanager gedistilleerd van Moët Hennessy Nederland. Mooie slides en filmpjes completeerden het geheel.

Het gezelschap bestond voornamelijk uit ervaren whisky-drinkers. We hebben aangenaam kennisgemaakt met Olivier (“Don Henny” of Viking187 op het forum), die zo’n beetje alles verzamelt (en weet) van dit merk en die samen met een vriend in Hennessy-kleding op de masterclass verscheen.

Hennessy gebruikt voor alle blends cognac uit 4 cru’s: Grande en Petite Champagne, Borderies en Fins Bois. Zij voeren een “vrouwelijke” lijn, met de nadruk op zachtheid en souplesse (Fine de Cognac, Paradis en Paradis Impériale) en een “mannelijke” lijn met meer nadruk op kracht (VS, XO, Richard)

Geproefd werden:
VS
Fine de Cognac
XO
Paradis
Paradis Impérial
Richard

Onze notities:

VS:
De kleur: licht goudgeel
De geur: kruiden, fruit, vanille, perzik, viooltjes, apothekerslucht, chemisch
De smaak: scherp, wat wrang, “brutaal” in marketingtaal
De na-smaak: zeer kort
Leeftijd: 2 tot 8 jaar oud
De herkomst: een blend van 40 cognacs uit 4 cru’s
De prijs: zo rond de € 25,--
De prijs/kwaliteit verhouding: naar onze mening eigenlijk alleen geschikt om te mixen. ;) We kregen daarvoor een mooi boekje met cocktail-suggesties.


Fine de Cognac:
De kleur: vrijwel gelijk aan de VS
De geur: fruit en bloemen in de neus, roos, abrikoos
De smaak: zachte jonge cognac, lijkt jonger dan de VS. Geslaagde “vrouwencognac” die kracht mist.
De na-smaak: zeer kort
Leeftijd: 2 tot 7 jaar oud
De herkomst: een blend van 60 cognacs uit 4 cru’s
De prijs: ongeveer € 35,-- tot € 40,--
De prijs/kwaliteit verhouding: klopt wel. De Fine de Cognac is technisch gezien een VS, maar wordt in de markt als VSOP beschreven.


XO:
De kleur: vrijwel gelijk aan eerste twee
De geur: gebalanceerde geur, peer, perzik, amandel, later een groene peper-randje, vanille, kaneel en cederhout
De smaak: subtiel en gebalanceerd, maar ook wat weinig geprononceerd, wat vlak.
Leer, hout, een weinig rancio op de achtergrond
De na-smaak: passend bij een XO
Leeftijd: 10 tot 70 jaar oud
De herkomst: een blend van 100 cognacs uit 4 cru’s, waarbij Borderies het minst aanwezig is.
De prijs: zo’n € 130,--
De prijs/kwaliteit verhouding: Een makkelijke, gebalanceerde, subtiele cognac. Lijkt wel aan de prijzige kant. Doet denken aan de Brillet Tres Vieille Reserve XO (die minder dan de helft kost). Zou hem daar eens naast willen proeven.

Paradis:
De kleur: meer richting mahonie, koper
De geur: heeft tijd nodig. Complexe zachtheid. Vooral bloemen en fruit, passievrucht.
De smaak: zacht en complex. Het hele palet is wel aanwezig: bloemen, fruit, kruiden, hout, zonder dat een domineert. Harmonieus, gebalanceerd. Weinig kracht en weinig rancio
De na-smaak: lang
Leeftijd: 25 tot 130 jaar oud
De herkomst: een blend van 100 cognacs uit 4 cru’s
De prijs: rond de € 500,--
De prijs/kwaliteit verhouding: hier begint het bijzonder lastig te worden. Voor ons als liefhebbers van oudere Grande Champagnes en folle blanche-cognacs is deze cognac te zacht, te subtiel, te weinig geprononceerd, met een rancio die past bij een cognac die ongeveer een vijfde kost. De kwaliteit is onmiskenbaar. Een kwestie van smaak dus.

Paradis Impérial:
De kleur: goudgeel
De geur: bloemen en fruit domineren, hyacint, narcis
De smaak: de kruiden die afwezig zijn in de neus komen duidelijk naar voren in de smaak, nootmuskaat
De na-smaak: lang
Leeftijd: 30 tot 180 jaar oud
De herkomst: een blend van 100 cognacs uit 4 cru’s
De prijs: rond de € 1200,--
De prijs/kwaliteit verhouding: niet meer te geven, zie ook de opmerking bij de Paradis. Deze cognac is geïntroduceerd in 2011 en geïnspireerd op de smaaknotitie van een cognac die in 1818 op verzoek van Maria Fedorovna voor haar zoon tsaar Alexander I door Hennessy gemaakt is. Komt in een karaf ontworpen door Stefanie Balini.

Richard:
De kleur: mahonie, oker
De geur: krachtige, rijke geur. Now we’re talking!
De smaak: Rancio at last! Krachtig, kruidig, complex, rijk. Donker fruit, sandelhout, zwarte peper, amandel, honing, walnoot en ga zo nog maar even door. Hoewel er verschillende folle blanche cognacs in verwerkt moeten zijn, komt dit noch in de geur, noch in de smaak naar voren, jammer!
De na-smaak: prachtig lang.
Leeftijd: 45 tot 200 jaar oud
De herkomst: een blend van 100 cognacs uit 4 cru’s
De prijs: zo rond € 2500,--
De prijs/kwaliteit verhouding: het meesterwerk van Yann Fillioux, de alom in cognacland gerespecteerde Maître de Chai van Hennessy. Wie zijn wij om dat te becommentariëren? Een uitstekende cognac, zonder enige twijfel. Malu vertelde, dat van de Richard per jaar toch zo'n 500 flessen in Nederland verkocht worden.


Al met al een leuke en leerzame ervaring deze masterclass, met bijzondere cognacs die je niet alle dagen proeft. De drie duurdere cognacs kwamen duidelijk te weinig uit de verf, een lot dat goede cognacs wel vaker treft op een proeverij.

Hoewel ik heb getracht de cognacs eer te doen, is ook wel duidelijk dat Hennessy niet het merk van Tim en mij is.
Het is duidelijk dat zowel in de vrouwelijke als in de mannelijke lijn gezocht wordt naar balans en verfijning, zonder dominantie van een bepaald geur- of smaakgebied. Dat is uitstekend gelukt. Toch vinden wij dat jammer.
Wij waarderen juist het karakteristieke smaakprofiel van de verschillende cru’s en druivensoorten, met een duidelijke voorkeur voor de Grande Champagne en de Folle Blanche druif. En dat gaat met alle subtiliteit naar ons idee een beetje verloren.

Waarmee maar weer eens duidelijk wordt, dat het echt een kwestie van smaak is. Aan de andere kant van de tafel maakte de toenemend extatische gezichtsuitdrukking van Olivier duidelijk, dat hij een geheel andere mening is toegedaan. We zien uit naar zijn kritische kanttekeningen bij dit verhaal. Go Olivier :!:

Onderstaande foto's zijn van Don Henny. De Richard-karaf waarmee hij op de laatste foto trots poseert, kon hij als trofee mee naar huis nemen.
dh17a.jpg
dh17a.jpg (137.21 KiB) 6890 keer bekeken
dh17b.jpg
dh17b.jpg (130.93 KiB) 6890 keer bekeken
dh17c.jpg
dh17c.jpg (111.24 KiB) 6890 keer bekeken
dh17d.jpg
dh17d.jpg (140.53 KiB) 6890 keer bekeken
dh17e.jpg
dh17e.jpg (116.28 KiB) 6890 keer bekeken
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2162
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Masterclass Hennessy: ervaringen en notities

Bericht door Ton »

Moet weer een geweldige avond geweest zijn. Mooie smaakbeschrijvingen.
Waren er deze keer geen geurverstuivers?
Ik ben benieuwd of er ook foto's zijn gemaakt. Ik zou Don Henny wel eens in vol ornaat willen zien.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Masterclass Hennessy: ervaringen en notities

Bericht door Hans »

Ton schreef:Moet weer een geweldige avond geweest zijn. Mooie smaakbeschrijvingen.
Dank!
Ton schreef:Waren er deze keer geen geurverstuivers?
Nee, die waren er niet. Er was wel een whisky-liefhebber die cognac op zijn hand smeerde om er daarna aan te ruiken. Schijnt een whisky-trucje te zijn. Werkte in het geheel niet bij cognac.
Ton schreef:Ik ben benieuwd of er ook foto's zijn gemaakt.

Ja, dat heeft Olivier/Don Henny gedaan. Misschien wil hij ze hier posten.
Ton schreef:Ik zou Don Henny wel eens in vol ornaat willen zien.
De moeite waard, kan ik je verzekeren ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Viking187
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 04 jul 2011, 10:10

Re: Masterclass Hennessy: ervaringen en notities

Bericht door Viking187 »

Hallo allen & Hans leuk jou te ontmoeten op de tasting.
Voor mij was dit natuurlijk een Top avond!
Na reeds al een goede 20 tal Hennessy's geproefd te hebben nu eindelijk eens de Richard & Imperial op het Menu!
DH17 heeft dit ook prachtig gedaan samen met Malu van Hennessy.

Hans wat betreft jouw notieties, echt prachtig beschreven! U bent zeker een kenner en hebt hier iets mooi neergeschreven.
Inderdaad heb ik wat een andere mening over de smaak en geur, maar dat maakt juist Cognac drinken zo Prachtig & Uniek!
Ik vind het altijd leuk en spannend een nieuwe fles te openen en ontdekken.

De Range van de avond:
Voor de VS & Fine volg ik je zeker, de VS bekend voor mij & vrienden als de hamer en is idd een brutaal ding. Maar hou hier wel van.
Met de Fine volg ik je volledig, fruit & bloemen. Mist idd wat kracht maar qua geur best ok. Deze drink ik ook het minst graag.

Daarentegen de XO Lekkere houtgeur, kruidig & peper, noot,leer. U zegt vanille & kaneel , dat vind ik niet zo terug in wat ik beleef.
tijdens het drinken smaakt u echt het hout met peper en noot vooral vind ikzelf. Mooi gecombineerde smaak die goed in evenwicht blijft.
Heeft lange nasmaak, die toch wat kruidig & pittig blijft. I
Vlak vind ik deze zeke niet, mss iets te weinig smaakvariatie voor jou?

Paradis eens met je bevindingen, dit is echt een walm van geuren & smaken. Voor mij een pracht van een cognac die veel dingen opwekt, lekker vol in de mond en smaakt zeker leker zacht na, zeker niet scherp of hard. Fijn gebalanceerd en gecombineerde smaken van Hout, fruit, bloemen, zoetig fris & levendig in de neus.
De smaak blijft mooi zacht hangen, verfijnd & subliem.

Imperial Vele gelijkenissen met de Paradis, alhoewel deze scherper is van smaak.
De geur doet me wat twijfelen, gaat goed naar de paradis op maar was scherper & krachtiger. Donkere honing & fruit met wat bloemirige geur,de houterige kant vond ik iets minder terug maar was zacht aanwezig.
Een aangename cognac die mooi zacht blijft nahangen, ondanks de scherpte als je hem proeft. Dat vind ik het groote verschil met de Paradis, de scherpte qua smaak, deze heeft meer pit de paradis is verfijnder, vrouwelijker.

DE RICHARD °°Wo°O°o°W°° echt waar Hans net of ik in een Oud Exotisch DonkerFruitig Woud zou binnekomen! Prachtige oude geuren ferfijnd,fris & mystiek vond ik er in terug, een hemelse geur voor mij. Je kan hier alles in terugvinden denk ik.... na zoveel Hennessy's al geproefd te hebben is dit echt eentje appart. Hier hebben ze wel mooie dingen samengebracht waar u lang van kan genieten. Ik denk dat ieder hier zal van genieten! Echt GEK!

Hans als ik jou nog eens zie zal ik je de Hennessy XO Grande Champagne eens laten proeven, of als je wil kan ik je een sample opsturen?
Zelf geef ik thuis voor men vrienden regelmatig ook een tasting, dan kanje kiezen uit een tafel waar goed 20 Hennessy'kes op het menu staan... ,wie wil kan wat foto's van men collectie chekken op FB
Link voor FB pagina waar men collectie te zien is & ook foto's van de DH17 avond, het is me niet gelukt ze hier te plaatsen!

https://www.facebook.com/profile.php?id ... 306&type=1

Wie wil stuur me een PM met je email en ik stuur je de foto's door.

Groeten, Don Henny
Laatst gewijzigd door Viking187 op zo 15 apr 2012, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Cognac-Collectie

***HENNESSY***
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Masterclass Hennessy: ervaringen en notities

Bericht door Hans »

Dank voor de complimenten, Don Henny
Viking187 schreef:Daarentegen de XO..... Vlak vind ik deze zeker niet, mss iets te weinig smaakvariatie voor jou?
Ik denk het wel. Dat verschillende mensen verschillende dingen proeven valt me op iedere proeverij op. Tim en ik misten ook de geurendoos, die we normaal gebruiken, helpt echt enorm.
Viking187 schreef:Hans als ik jou nog eens zie zal ik je de Hennessy XO Grande Champagne eens laten proeven, of als je wil kan ik je een sample opsturen?
Je hebt al een PM ;)
Viking187 schreef:DE RICHARD °°Wo°O°o°W°° echt waar Hans net of ik in een Oud Exotisch DonkerFruitig Woud zou binnekomen! Prachtige oude geuren ferfijnd,fris & mystiek vond ik er in terug, een hemelse geur voor mij. Je kan hier alles in terugvinden denk ik.... na zoveel Hennessy's al geproefd te hebben is dit echt eentje appart. Hier hebben ze wel mooie dingen samengebracht waar u lang van kan genieten. Ik denk dat ieder hier zal van genieten! Echt GEK!
Mee eens. Komt zeker niet tot zijn recht op een proeverij. Met een goed glas Richard kun je een hele avond doorbrengen.
Viking187 schreef:Wie wil stuur me een PM met je email en ik stuur je de foto's door.
Nog een PM
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Masterclass Hennessy: ervaringen en notities

Bericht door wouter »

Leuk dat jullie hier naartoe zijn geweest! Moet wel iets moois geweest zijn! ;D
Ton schreef:Waren er deze keer geen geurverstuivers?
Ik ben benieuwd of er ook foto's zijn gemaakt. Ik zou Don Henny wel eens in vol ornaat willen zien.
haha die geurverstuivers. Vreselijk! Die bananen-lucht zit nog steeds in mijn neus....

Don Henny zou ik ook wel willen zien :D
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Masterclass Hennessy: ervaringen en notities

Bericht door Hans »

wouter schreef:Don Henny zou ik ook wel willen zien :D
Zie foto's boven.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
GJR
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 15 apr 2012, 17:12

Re: Masterclass Hennessy: ervaringen en notities

Bericht door GJR »

@Hans, mooie verslag van deze masterclass, ik zelf was er ook aanwezig, werd aangeduid door Johan als een van de "whiskymannen" wat wel klopt. Ik heb toch voor mijn eigen site ook een verslag geschreven wat ondertussen ook geplaatst is op http://www.cognacfans.com.

Vond het leuk om jullie te hebben mogen ontmoeten. Zal mij zelf zo ook nog even voorstellen in het daarvoor bestemde topic.

Gert-Jan

Aanvulling op de tweede foto van Don Henny ben ik diegene die vlak voor Malu zit.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Masterclass Hennessy: ervaringen en notities

Bericht door Hans »

GJR schreef:Vond het leuk om jullie te hebben mogen ontmoeten.
Geheel wederzijds, Gert-Jan. En blijkbaar ken je Wouter ook, gezien de plaatsing van je stuk op Cognac fans. Misschien nog eens een forum-proeverij bijwonen?
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Proeverijen & Cognac-dates”