Masterclass cognac - Guilhem Grosperrin (20 mei 2012)

Alle in's en out's m.b.t. proeverijen en evenementen op Cognac-gebied!
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Masterclass cognac - Guilhem Grosperrin (20 mei 2012)

Bericht door Roel »

Komende zondag (20 mei a.s.) ga ik naar een Masterclass cognac van Guilhem Grosperrin in De Verkadefabriek in 's-Hertogenbosch. Na mijn bezoek hieraan zal ik op dit forum een 'rapportage' achterlaten ;)

Deze masterclass wordt aangeboden via 'De Gouden Ton' in 's-Hertogenbosch. Hun site http://www.degoudenton.nl/cms/publish/c ... ageid=2211 vermeldt hierover onderstaande informatie:

Zondag 20 mei organiseren wij onze jaarlijkse overzichtsproeverij. Dit jaar zijn er meer dan 100 wijnen te proeven. Ook is er een Masterclass Cognac verzorgd door Guilhem Grosperrin, waarbij u verschillende exclusieve cognacs proeft en uitleg over alles met betrekking tot cognac krijgt.

Wij hebben dit jaar als bijzondere locatie voor de Verkadefabriek gekozen. U bent van harte welkom van 13.00 tot 17.00 uur. Het wordt een groot spektakel waarbij 6 topproducenten aanwezig zijn om u alles over hun wijnen te vertellen. De aanwezige producenten zijn:

Weingut Dönnhoff, Nahe, Duitsland
Bodegas Enguera, Valencia, Spanje
Pieropan, Soave & Valpolicella, Italië
Weingut Heinrich, Burgenland, Oostenrijk
Avgvstvs, Penedès, Spanje
Grosperrin, Cognac, Frankrijk

Daarnaast zijn al onze overige Oostenrijkse wijnhuizen (Schellman, Loimer, Wieninger, Sattlerhof) ook vertegenwoordigd. Verder hebben wij nog diverse witte, rosé en rode wijnen open om te proeven. Kortom: een heerlijke middag vol proefplezier. Bij mooi weer kan er zelfs buiten geproefd worden.

De masterclass begint om 13.15 uur en de kosten daarvoor bedragen €20,00. Reserveren is gewenst aangezien er een beperkt aantal plaatsen beschikbaar is.

Koop vooraf u toegangskaart(en) voor de wijnproeverij in onze winkel dan betaalt u geen €12,50 maar €7,50.

Graag begroeten wij u op onze overzichtsproeverij.
Laatst gewijzigd door Roel op vr 01 jun 2012, 13:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 396
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Masterclass cognac - Guilhem Grosperrin (20 mei 2012)

Bericht door Jurrit »

Wat ontzettend jammer dat ik deze niet kan bijwonen :| Ik had Guillhem Grosperrin graag eens willen ontmoeten ;)
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Masterclass cognac - Guilhem Grosperrin (20 mei 2012)

Bericht door Roel »

Vandaag naar de genoemde masterclass geweest. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik me kostelijk heb vermaakt. Acht verschillende cognacs geproefd (waarvan eentje uit 1893! 8-) ). De foto's worden binnenkort aan me toegezonden. Ik zal hier dan verder verslag uitbrengen met mijn, door mijn nog beperkte kennis gehinderde, proefnotities ( hoewel 'proefnotities' een wat groot woord is voor mij denk ik :oops: )
Jurrit schreef:Wat ontzettend jammer dat ik deze niet kan bijwonen :| Ik had Guillhem Grosperrin graag eens willen ontmoeten ;)
Dat was inderdaad jammer Jurrit. Guillhem is de zoon van diegene die dit 'cognachuis' heeft opgericht. Ze zijn zelf overigens geen producenten, maar kopen 'slechts' casks van de cognacboeren.

Ton, was trouwens ook leuk om je daar te ontmoeten! We zien elkaar 1 juni!

Wordt vervolgd...
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Masterclass cognac - Guilhem Grosperrin (20 mei 2012)

Bericht door Hans »

Jurrit schreef:Wat ontzettend jammer dat ik deze niet kan bijwonen :| Ik had Guillhem Grosperrin graag eens willen ontmoeten ;)
Sluit ik me geheel bij aan, Jurrit. Het lijkt me goed als we het forum gebruiken om dit soort bijeenkomsten tijdig aan te kondigen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2162
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Masterclass cognac - Guillhem Grosperrin (20 mei 2012)

Bericht door Ton »

Sorry guy's, ik hoorde het pas zaterdag en kon me (via een mailtje) nog net op tijd aanmelden.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Masterclass cognac - Guillhem Grosperrin (20 mei 2012)

Bericht door Hans »

Ton schreef:Sorry guy's, ik hoorde het pas zaterdag en kon me (via een mailtje) nog net op tijd aanmelden.
Niets aan te doen, zo gaat dat soms. Was het de moeite waard?
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 396
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Masterclass cognac - Guillhem Grosperrin (20 mei 2012)

Bericht door Jurrit »

Ton schreef:Sorry guy's, ik hoorde het pas zaterdag en kon me (via een mailtje) nog net op tijd aanmelden.
Geen punt, Ton. Zo was t ook niet bedoeld ;)
Ben benieuwd hoe t was en wat je hebt gedronken.
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Masterclass cognac - Guillhem Grosperrin (20 mei 2012)

Bericht door Roel »

En helaas was ik niet eerder aangemeld op het forum. Maar de volgende keer komt het vast goed! :)
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Masterclass cognac - Guilhem Grosperrin (20 mei 2012)

Bericht door Roel »

Al weer zo’n anderhalve week geleden ben ik - en overigens, Ton ook - bij deze masterclass/proeverij geweest. De reden dat het allemaal wat langer heeft geduurd voordat ik hier wat post is omdat ik heb gewacht op de foto’s die Wijnkoperij ‘De Gouden Ton’ mij zou sturen. Helaas heb ik de foto’s nog niet ontvangen, maar het leek met toch al goed om mijn bevindingen van die middag op te tekenen.

Het was een leuke en gezellige middag. Guilhem Grosperrin, zoon van Jean Grosperrin (de persoon die het familiebedrijf in 1992 heeft opgericht), vertelde van alles over Grosperrin en de filosofie van het bedrijf. Daaruit bleek onder andere dat Grosperrin authenticiteit hoog in het vaandel heeft staan. De karakteristieke smaak van elk terroir binnen de cognac-streek mag best geproefd worden, en daarom werkt Grosperrin niet veel met blends. Het zij overigens gezegd dat Grosperrin zelf geen druivenstokken heeft, maar ‘slechts’ casks koopt van diverse cognacboeren.

Gedurende de middag kregen we acht verschillende cognacs te proeven:
  • - Grosperrin Petite Champagne VSOP
    - Grosperrin Grande Champagne 1990
    - Grosperrin Bois Ordinaires Isle de Oléron 1991
    - Grosperrin Fins Bois 1982
    - Grosperrin Bons Bois 1979
    - Grosperrin Borderies 20 ans
    - Grosperrin Fine Champagne XO
    - Een verrassing, hier kom ik later nog op terug.
Hierbij mijn notities bij de diverse cognacs.

Grosperrin Petite Champagne VSOP
Kleur: Donkergeel / lichtgoud.
Geur: Aanvankelijk wat scherp maar verliest na slechts enkele minuten al wat van die scherpe kantjes en wordt wat ronder.
Smaak: Licht / fris, vrij scherp (voor mij iets te), duidelijke vanilletonen en wat hout.
Prijs: € 46,50
Opmerkingen: Het jongste bestanddeel van deze cognac is ongeveer 10 jaar oud.

Grosperrin Grande Champagne 1990
Kleur: Geel
Geur: Mooi rond, bloemen.
Smaak: Duidelijk complexer dan de Petite Champagne VSOP, zoet, rond.
Alc.perc.: 46,5
Prijs: € 99,95
Opmerkingen: Producent van de cognac is Feverier (geen idee of ik het zo goed spel), een 85-jarige boer. Deze single cask is gebotteld in maart 2010.

Grosperrin Bois Ordinaires Isle de Oléron 1991
Kleur: Goud
Geur: Fris
Smaak: Lekker (!), wat zoetig (maar niet te), wel duidelijk dat het een hoger alcoholpercentage heeft, maar dat beïnvloedt de smaak niet negatief, verder duidelijk ziltige tonen te herkennen.
Alc.perc.: 56,6
Prijs: € 89,95 (0,35l)
Opmerkingen: Guilhem maakt twee opmerkingen bij deze cognac. Ten eerste was het volgens hem een uitzonderlijk goed jaar voor de eilanden en dus ook voor deze cognac afkomstig van Isle de Oléron. Daarnaast vindt hij het een ideale cognac om voor het eten te nuttigen. Zijn opmerking kan ik op zich wel plaatsen, gezien het frisse en wat zoete karakter van de cognac, maar hij zou me ook prima na het eten smaken ;)

Grosperrin Fins Bois 1982
Kleur: Goud
Geur: Fris, niet complex, honing, vanille.
Smaak: Wat scherp (maar dit wordt na verloop van tijd wat minder), verder een fris zuurtje.
Alc.perc.: 50
Prijs: € 140,95
Opmerkingen: Ondanks de aanzienlijke prijs van deze cognac vond ik hem minder geslaagd. Persoonlijk houd ik meer van wat rondere cognacs die meer warmte doen proeven. Deze fles is gebotteld in augustus 2009.

Grosperrin Bons Bois 1979
Kleur: Goud / amber
Geur: Vanille, karamel
Smaak: Lekker rond, vanille, nasmaak is wat zoet
Alc.perc.: 49,7
Prijs: € 152,50
Opmerkingen: Prima cognac. In mei 2011 gebotteld.

Grosperrin Borderies 20 ans
Kleur: Goud / amber
Geur: Wat scherp, maar dat hindert mij hier niet, wederom vanille
Smaak: Prikkelt de tong en vindt hem minder lekker, bosvruchten en fruit zijn te herkennen.
Alc.perc.: 58,4
Prijs: € 131,75
Opmerkingen: Deze single cask uit 1987 is gebotteld in mei 2011. Deze cognac is voor mij geen topper.

Grosperrin Fine Champagne XO
Kleur: Koper
Geur: Elegant, karamel, chocolade.
Smaak: Gelaagd, karamel, chocola.
Alc.perc.: 42,5
Prijs: € 65,75
Opmerkingen: Een heerlijke cognac. ‘Drinkt lekker weg’ en blijft je smaakpapillen nog heerlijk prikkelen na het nemen van een slokje. Het is een blend van meer dan 20 casks, waarbij het oudste bestanddeel 50 jaar is en het jongste 25.

Na deze ‘reguliere’ cognacs kwam Guilhem nog met een verrassing om de hoek. Hij had een Frederic Mestrot Fine Champagne 1893 meegenomen. Deze fles heeft hij aangetroffen in de cognacboedel die hij heeft overgenomen van een vrouw die er vanaf wilde. Specifiek aan deze cognac is dat hij is geblend met rum. Dit geeft hem een karakteristieke en verrassende smaak die niet meteen aan cognac doet denken. Zelf vond ik hem wat minder geschikt, maar het kan niet ontkend worden dat we hier te maken hebben met een aparte drank met een zeer lange afdronk (heb hem zelfs na thuiskomst nog een tijdje in de mond gehad), waarbij een kersensmaak en de rum duidelijk op de voorgrond treden.

In de nasleep van deze laatste cognac ontstond er ook nog even een korte discussie (onder andere met Ton) over de invloed van folle blanche druiven op de kwaliteit van de cognac. In tegenstelling tot de mening die de meesten zijn toegedaan, is Guilhem van mening dat de heerlijke smaak van oudere folle blanche cognacs nu te snel wordt toegeschreven aan het gebruik van folle blanche druiven. Volgens hem staat het niet vast dat deze smaak dan is toe te schrijven aan gebruik van de folle blanche druif, want voor hetzelfde geld wordt deze smaak veroorzaakt door de leeftijd. Zijn stelling is dan ook dat de positieve bijdrage van folle blanche druiven aan de kwaliteit van de cognac wordt overschat.

Nogmaals, het was een leuke middag die prima was georganiseerd door Wijnkoperij 'De Gouden Ton' in 's-Hertogenbosch en ik had het niet willen missen. Veel lekkers geproefd en heb die middag meteen twee flesjes besteld: Grosperrin Bois Ordinaires Isle de Oléron 1991 en Grosperrin Fine Champagne XO. Dit waren voor mij de twee lekkerste van de middag en het fijne is dat ze vanochtend ‘op de deurmat zijn gevallen’. Daar moet op gedronken worden! :D (al is het alleen al vanavond als ik deel ga nemen aan mijn eerste cognacforum-proeverij :) )
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Masterclass cognac - Guilhem Grosperrin (20 mei 2012)

Bericht door Hans »

Mooie beschrijving Roel. Heb wel eens een enkele Grosperrin geproefd, maar zou niet meer weten welke.
Roel schreef:Na deze ‘reguliere’ cognacs kwam Guilhem nog met een verrassing om de hoek. Hij had een Frederic Mestrot Fine Champagne 1893 meegenomen. Deze fles heeft hij aangetroffen in de cognacboedel die hij heeft overgenomen van een vrouw die er vanaf wilde. Specifiek aan deze cognac is dat hij is geblend met rum. Dit geeft hem een karakteristieke en verrassende smaak die niet meteen aan cognac doet denken. Zelf vond ik hem wat minder geschikt, maar het kan niet ontkend worden dat we hier te maken hebben met een aparte drank met een zeer lange afdronk (heb hem zelfs na thuiskomst nog een tijdje in de mond gehad), waarbij een kersensmaak en de rum duidelijk op de voorgrond treden.
Door het blenden met rum verspeelt deze drank het recht om 'cognac' te heten en 'fine champagne'. Of mocht dat in 1893 nog? Weet Ton wel.
Roel schreef:In de nasleep van deze laatste cognac ontstond er ook nog even een korte discussie (onder andere met Ton) over de invloed van folle blanche druiven op de kwaliteit van de cognac. In tegenstelling tot de mening die de meesten zijn toegedaan, is Guilhem van mening dat de heerlijke smaak van oudere folle blanche cognacs nu te snel wordt toegeschreven aan het gebruik van folle blanche druiven. Volgens hem staat het niet vast dat deze smaak dan is toe te schrijven aan gebruik van de folle blanche druif, want voor hetzelfde geld wordt deze smaak veroorzaakt door de leeftijd. Zijn stelling is dan ook dat de positieve bijdrage van folle blanche druiven aan de kwaliteit van de cognac wordt overschat.
Hoewel ik niet de pretentie heb mij aan Guilhem Grosperrin te kunnen meten, moet ik hier toch echt protesteren. Pre-phylloxera cognacs hebben toch een zeer karakteristieke smaak, die heel vergelijkbaar is met latere folle blanche cognacs. Met de leeftijd zou Guilhem dan bedoelen de tijd die de cognac in de fles heeft doorgebracht en/of de invloed van zuurstof daarop? Want qua aantal jaren vatrijping zijn oudere folle blanche cognacs gewoon vergelijkbaar met latere.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Proeverijen & Cognac-dates”