Ik heb geprobeerd om van de belangrijkste kleuren die gebruikt worden bij de beschrijving van cognac een voorbeeld te vinden en heb er een soort palet van gemaakt, een cognacpalet dus.
Hopelijk heeft iemand er wat aan

Dat klopt. Dat geldt overigens niet alleen voor topaas en dat maakt het geven van kleurbeschrijvingen juist zo lastig.Matthijs schreef:Topaas is misschien niet zo'n sterke kleur referentie aangezien het mineraal verschillende kleuren kan hebben.
De cijfertjes onder de tekening (0.0 voor een leeg glas, 0.1, 0.2...) vond ik nochtans handig.Ton schreef:Ik heb dit plaatje gevonden en wat kleiner gemaakt.
Zeker, razend lastig. Ik heb ook meermalen op ons forum gelezen dat mensen er veel moeite mee hebben.Hans schreef:Persoonlijk vind ik kleur ook altijd lastig
Kleur kan de eerste aanwijzing zijn dat er iets niet helemaal 'klopt'. Een jonge cognac die heel donker is, is een heel voor de hand liggend voorbeeld daarvan. Zie ook weer het hierboven genoemde voorbeeld van Château-Montifaud. Niet voor niets wordt door de producenten, maar ook door de schrijvers, altijd aandacht aan de kleur geschonken.Hans schreef:maar ook niet zo interessant.
Ik probeer dat toch zo goed mogelijk te benaderen, ook al zal ik daar niet altijd in slagen. Ik hoop het met de plaatjes iets makkelijker te hebben gemaakt. En ja, een plaatje geleend van whiskey... vloeken in de kerk. Maar misschien kunnen we er toch iets van leren.Hans schreef:Bij de beschrijvingen sla ik er altijd maar een slag naar.
Helemaal mee eens, Ton. Kan wel genieten van de poëtische beschrijvingen, mits het enige grond heeft.Ton schreef:Kleur kan de eerste aanwijzing zijn dat er iets niet helemaal 'klopt'. Een jonge cognac die heel donker is, is een heel voor de hand liggend voorbeeld daarvan. Zie ook weer het hierboven genoemde voorbeeld van Château-Montifaud. Niet voor niets wordt door de producenten, maar ook door de schrijvers, altijd aandacht aan de kleur geschonken.
En ja, het heeft natuurlijk ook iets romantisch, helemaal met beschrijvingen in het Frans (avec un 'robe or-ambré)..
Ik bedoel maar...Ton schreef:En ja, een plaatje geleend van whiskey... vloeken in de kerk.