Ik las ergens op het forum over de zegeningen van een kristal tulpglas van Riedel voor cognac.
Maakt het veel uit of het kristal is of niet? Daar wordt de inhoud niet anders van zou ik denken.
En het model? Ik zag bij Riedel dat ze daar verschillende glazen hebben voor VSOP en voor XO. Prijs: rond €45 per glas.
Is daar iets voor te zeggen of zijn ze daarin iets doorgeschoten? Ik ben benieuwd.
Hoe belangrijk is het glas
-
- Nieuw destillaat
- Hans
- Cognac Connaisseur
Re: Hoe belangrijk is het glas
De meningen zijn verdeeld, o.a. hier wordt e.e.a daarover geschreven.tholhuijsenl schreef:Ik las ergens op het forum over de zegeningen van een kristal tulpglas van Riedel voor cognac.
Maakt het veel uit of het kristal is of niet?
Mee eens. En als het wel zo was, zou dat voor mij een reden zijn om dat glas niet te gebruikentholhuijsenl schreef:Daar wordt de inhoud niet anders van zou ik denken.

Ik steek zelf dat geld liever in de inhoud dan in de verpakking. Persoonlijk gebruik ik de tulpglazen van Le Cognac (de mondgeblazen versie hebben ze bij CognacNet) en De Cognatheek. Voldoen beiden prima.tholhuijsenl schreef:En het model? Ik zag bij Riedel dat ze daar verschillende glazen hebben voor VSOP en voor XO. Prijs: rond €45 per glas.
Is daar iets voor te zeggen of zijn ze daarin iets doorgeschoten? Ik ben benieuwd.
De vorm maakt in zoverre wel uit, dat de opening niet te groot moet zijn, anders verlies je te snel te veel geur.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)
Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)
Beschreven cognacs
Cognac boeken
Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)
Beschreven cognacs
Cognac boeken
Ik ben het volstrekt met de reactie van Hans eens.
Vroeger had ik zelf kristallen glazen, wel niet van Riedel, maar ouderwetse kristallen sherryglazen met een korte steel, zo'n glas als op de omslag van het boek van Paczensky staat. Toch altijd nog 25-30 euro. Het hielp wel bij het creëren van een aangename sfeer, als je zo'n duur glas uit de kast pakt en daar in alle rust één van je betere cognacs in inschenkt.
Maar... als dan de steeltjes in de afwasmachine afbreken, de één na de ander, dan ga je daar toch anders over denken.
De goedkopere proefglazen in tulipvorm die ik nu gebruik voldoen UITSTEKEND!
Vroeger had ik zelf kristallen glazen, wel niet van Riedel, maar ouderwetse kristallen sherryglazen met een korte steel, zo'n glas als op de omslag van het boek van Paczensky staat. Toch altijd nog 25-30 euro. Het hielp wel bij het creëren van een aangename sfeer, als je zo'n duur glas uit de kast pakt en daar in alle rust één van je betere cognacs in inschenkt.
Maar... als dan de steeltjes in de afwasmachine afbreken, de één na de ander, dan ga je daar toch anders over denken.
De goedkopere proefglazen in tulipvorm die ik nu gebruik voldoen UITSTEKEND!
Ton, Cognac-glazen in de afwasmachine ?Ton schreef: Maar... als dan de steeltjes in de afwasmachine afbreken, de één na de ander, dan ga je daar toch anders over denken.

Dat doe ik zelfs nog niet met bierglazen.
Ik spoel ze zelf alleen maar met heet water en dan droog ik ze met keukenrol, of een vaatdoek uit de kast.