De kennismaking

Stel jezelf in het kort even voor!
Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Plaats reactie
JeroenPeek
Cognac VSOP
Cognac VSOP

De kennismaking

Bericht door JeroenPeek »

Een goedendag allemaal,
Mijn naam is Jeroen Peek. woonachtig te Middelburg. 45 jaren jong en enthousiast cognac drinker. Ik kan zeggen dat ik gedurende mijn studie tijd het cognac proeven wel heb ontdekt. Wat kan je van die druiven een heerlijk spul maken ! Daar wil ik meer van proeven. Ik heb een aantal keren de pot still bezocht en de proeverijen van de cognatheek. Erg leuk en leerzaam om met anderen je passie te delen en erover te praten. Vandaar dat ik me dan ook op dit forum heb aangemeld. Ik hoop in de toekomst een hoop weetjes mee te krijgen en misschien kan ik jullie ook van wat leuke weetjes voorzien.

Ik probeer thuis van elke cru wel een fles in huis te hebben om zo die neus en tong voldoende geprikkeld te houden. Tot nu toe heb ik wel een aantal favoriete huizen, te weten: Paul Beau, Daniel Bouju (tijdens mijn recente vakantie in de buurt een bezoekje aan dit huis gebracht, erg plezierig bezoek en natuurlijk een degustatie), Esteve en Fillioux.

Ik zal proberen om mijn collectie met toe behoren tzt op de site zetten.

Tot snel op het forum

Met een smaakvolle groet,
Jeroen
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: De kennismaking

Bericht door Ton »

Hallo Jeroen, welkom op ons forum. Ik maak uit je verhaal op dat je al meer dan 20 jaar cognacfan bent en dat je met enige regelmaat een cognacproeverij bezoekt. Dus eigenlijk is het vreemd dat je ons forum pas zo laat ontdekt, maar het is natuurlijk nooit TE laat.
Ik ben benieuwd om meer te horen over de proeverijen waaraan je hebt deelgenomen en in het bijzonder naar de ervaringen op de Pot Still. Eigenlijk wist ik niet dat cognac daar ook vertenwoordigd is en nog wel door enkele namen die goed staan aangeschreven (Fillioux, Ragnaud-Sabourin). Ik neem me zeker voor daar heen te gaan. Weet je toevallig ook hoe het programma er uit ziet? Ik zie op de website dat het ene dagdeel 30 euro kost en het andere 50 euro. Wat is het verschil?
Je noemt in je eigen collectie al enkele mooie namen. Welke cognacs heb je van deze bouilleurs de cru? Ik was zelf zeer gecharmeerd van de Estève Hors d'Age en van de Très Rare van Paul Beau.
Ten slotte; als alles volgens plan verloopt verwacht ik in november weer een proeverij in Amersfoort van het cognacforum (klopt dat, Wouter?). Je bent natuurlijk zeer welkom om daaraan deel te nemen.
Roland
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Roland »

Welkom op het forum Jeroen.
JeroenPeek schreef:....Ik heb een aantal keren de pot still bezocht en de proeverijen van de cognatheek.
Van pot still had ik nog nooit gehoord.
Dus... even gegoogled...
http://www.potstillfestival.com/potstill.htm
Cognac:
Catherine en Michel van Montifaud, Annie van Ragnaud Sabourin, Cristophe van Jean Fillioux

Mooie cognachuizen...
JeroenPeek
Cognac VSOP
Cognac VSOP

Bericht door JeroenPeek »

Ik ben nooit zo'n vlotte jongen met internet geweest. Maar uiteindelijk kom ik ook tot de conclusie dat ik met me tijd mee moet gaan. Pot Still wordt georganiseerd door v Wees slijterij te Amersfoort, mn zijn whisky collectie is erg groot maar doet ook zeker wat aan cognac. de proeverij wordt in een mooi klooster aan de buitenrand van Amersfoort georganiseerd (van de omgeving en atmosfeer krijg je al zin van om de verschillende distillaten te proeven). Tijdens de keren dat ik ben geweest waren er ook nog Boutinet en Giboin. Erg leuke mensen om mee te praten en te proeven. Die spugen er ook niet in !! , En als je lang genoeg met ze babbelt, willen ze nog wel eens iets bijzonders vanonder de tafel vandaan toveren. Ik weet niet het programma voor dit jaar en vanwaar het verschil in prijs. Misschien zit er bij de duurdere een masterclass van iets !? Kijk gewoon op de site die Roland gevonden heeft. Begin oktober is er weer een proeverij (eenmaal per jaar maar).

Ik ben al zo fanatiek geweest om mijn collectie op het forum te zetten. Geprobeerd het in een bijlage te stoppen maar..... waarschijnlijk niet helemaal zo handig met de computer.

NB tijdens mijn zomervakantie aan de Atlantische kust, ook nog even tijd vrijgemaakt om monsieur Daniel Bouju op te zoeken, op de "bonnevoi". Erg leuk en gezellig en natuurlijk ook de vraag gesteld waar hij zijn diepe kleur in de cognac vandaan haalt. volgens boekje MacAndrew gebruikt hij boisee. En..... ontkent niet maar vertelt dat het aan zijn vaten ligt die op een speciale manier gebrand worden. Blijft leuk dit soort discussies. Zijn jullie al brouilleurs tegengekomen die het wel toe geven ?

Gegroet en tot de volgende keer.
Jeroen
Roland
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Roland »

JeroenPeek schreef:Ik ben al zo fanatiek geweest om mijn collectie op het forum te zetten. Geprobeerd het in een bijlage te stoppen maar..... waarschijnlijk niet helemaal zo handig met de computer.
Meestal zit het probleem in de grootte van het bestand (foto). (foto is te groot. Mag max. 1 MB zijn (ongeveer))
Dit is eenvoudig op te lossen.
Op iedere pc vind je het programma paint.

( Start => Alle programma's => Bureau-accessoires => Paint )

Je opent de foto, je drukt "Ctrl-C" (kopiëren) en je gaat naar Paint. In Paint doe je "Ctrl-V" (plakken).
Dan sla je de foto opnieuw op (veel kleiner formaat.)
En... deze foto voeg je via "bijlage toevoegen" in.

Mvg,
RolanD
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

JeroenPeek schreef:volgens boekje MacAndrew gebruikt hij boisee. En..... ontkent niet maar vertelt dat het aan zijn vaten ligt die op een speciale manier gebrand worden. Blijft leuk dit soort discussies. Zijn jullie al brouilleurs tegengekomen die het wel toe geven ?
Ik denk dat dit niet helemaal juist is. MacAndrew zegt op bladzijde 96 van zijn boek dat het gebruik van boisé (vaak houtspaanders, maar het kan ook houtpoeder, houtschaafsel of een infusievloeistof zijn) niet verward moet worden met een andere betekenis van het woord boisé, namelijk dat de cognac van nature houtachtig van smaak. Zie ook mijn item over termen in cogac, ABC van Cognac. Dat kan zijn ontstaan door dat het hout van de vaten van binnen extra getoast (geroosterd) is. Sommige cognacproducenten kopen geen tweedehands vaten, maar laten ze maken en geven daarbij specifieke opdrachten, zoals het extra toasten van het hout.
Ik ben zelf inderdaad nog niet tegengekomen dat een cognacproducent het gebruik van boisé toegaf. Ze blijven dat maar een heikel punt vinden, evenals het gebruik van suiker en caramel :o
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door wouter »

Welkom op het forum Jeroen!
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

Welkom op het forum Jeroen! Je stoot meteen door naar de hogere regionen, met je ervaring, collectie en de uitwisselingen met andere forumleden. We hopen je te zien op een volgende proeverij.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”