Hallo Allemaal,
Ik ben een beginnende cognac drinker en vind het interessant om, voordat ik een fles open, mijzelf even in te lezen over wat ik precies drink. Meestal lukt dit door op Google gewoon de (bijna) bovenste link te openen. Deze keer lukt het mij alleen niet en daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen! Deze fles "De Laage Fils & Co V.S.O.P" heb ik vorig jaar in de kelder van mijn ouderlijk huis gevonden. Niemand kon mij vertellen hoe die daar kwam en interesse was er ook niet in, dus ik heb hem meegenomen. Gisteravond wilde ik hem eens gaan proberen maar op Google kan ik dus (bijna) niks vinden, behalve dat het later (1939) Remy Martin is geworden. Bron: http://en.patrimoine-de-france.com/char ... tin-62.php. De fles doet mij echter niet zo heel oud aan, verder niets specifiek over de cognac zelf, kan iemand van jullie mij er wellicht wat meer over vertellen?
Bij voorbaat dank!
Mark
De Laage Fils & Co
De Laage Fils & Co
- Bijlagen
-
- De Laage Fils & Co VSOP
- 2013-12-15 16.23.31.jpg (223.05 KiB) 2798 keer bekeken
- Hans
- Cognac Connaisseur
Re: De Laage Fils & Co
Heb ook wat gesurfd. De fles is in ieder geval van na 1956. Met het etiket is wat geks: "maison centenaire" duidt op honderjarig bestaan. Op een ander etiket dat ik vond staat dan ook 1856 - 1956:
In 1939 zijn de gebouwen van de distilleerderij naar Rémy Martin overgegaan. Het merk zelf is echter door verschillende partijen overgenomen, het laatst in 1987 door Prunier, zie hier
Op jouw etiket staat echter 1856 - 1856. Foutje bij de drukker?In 1939 zijn de gebouwen van de distilleerderij naar Rémy Martin overgegaan. Het merk zelf is echter door verschillende partijen overgenomen, het laatst in 1987 door Prunier, zie hier
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)
Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)
Beschreven cognacs
Cognac boeken
Beschreven cognacs
Cognac boeken
Scherp gezien weer Hans!Hans schreef:Heb ook wat gesurfd. De fles is in ieder geval van na 1956. Met het etiket is wat geks: "maison centenaire" duidt op honderjarig bestaan. Op een ander etiket dat ik vond staat dan ook 1856 - 1956:Op jouw etiket staat echter 1856 - 1856. Foutje bij de drukker?
Wanneer je de etiketten op de website van Paul Ronne bekijkt zie je inderdaad wel vaker dat er foutjes op etiketten staan.
Het klopt dat de gebouwen nu van Rémy Martin zijn, maar het merk De Laage (evenals Faucon d'Or, wat een merk van de Laage was) is waarschijnlijk al in 1920 (oprichtingsdatum van Gemaco) deel van Gemaco geworden. Gemaco is rond 1970 (sommige bronnen zeggen 1970, andere 1971 en weer andere 1976) door de Berger groep overgenomen, die in 1995 weer door Marie Brizard en Roger is gekocht en die 2006 op zijn beurt weer een 'filiaal' geworden is van de Belvedère groep.Hans schreef:In 1939 zijn de gebouwen van de distilleerderij naar Rémy Martin overgegaan. Het merk zelf is echter door verschillende partijen overgenomen, het laatst in 1987 door Prunier, zie hier
De Laage is in 1858 opgericht door Théophile de Laage in de stad Cognac.
Ik ben heel benieuwd waar ergens te vinden is dat het merk De Laage van Prunier is

- Hans
- Cognac Connaisseur
Dank jeTon schreef:Scherp gezien weer Hans!

Bij de link hierboven:Ton schreef:Ik ben heel benieuwd waar ergens te vinden is dat het merk De Laage van Prunier is
Actuacity schreef:....En 1885, elle devient la distillerie Auboynneau et fils......La marque de la maison de commerce Auboynneau est reprise en 1955 par Amad, qui est repris par Prunier en 1987
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)
Beschreven cognacs
Cognac boeken
Beschreven cognacs
Cognac boeken
- Hans
- Cognac Connaisseur
Een uitwisseling met Ton heeft geleid tot het inzicht, dat bovenstaande informatie waarschijnlijk niet klopt. De laatste stand van zaken van zijn speurwerk wil ik jullie niet onthouden:
Ton schreef:In Paczensky kun je terugvinden dat De Laage overgenomen is door Gautier/Aigre.
In N. Faith zijn boek 'Cognac' uit 1987 is te vinden dat Gemaco eigendom is van Berger en dat Berger ook eigenaar is van Gautier. Daarin staat ook dat Faucon d´Or, een merk van De Laage, een dochtermaatschappij is van Gemaco/Berger. Faucon d'Or wordt ook wel Faucon d'Or de Laage genoemd (zie Koops onder Gautier). Kortom, het is vrij zeker dat De Laage (en ook Faucon d'Or, dat meer is dan alleen maar een merk) in bezit is van Gemaco/Berger.
In het artikel van Actuacity lijkt te staan dat Auboynneau (moet Auboyneau zijn) De Laage in 1885 heeft overgenomen. Zoals in Cognac Illustre uit 1899 blijkt, zit Auboyneau dan inderdaad al in Rue d'Isly. Maar ik denk dat Auboyneau alleen de distilleerderij heeft overgenomen en niet het merk.
Beschreven cognacs
Cognac boeken
Beschreven cognacs
Cognac boeken
Dank voor al jullie speurwerk! Leuk om te lezen, ben toch erg benieuwd waar die fles oorspronkelijk vandaan komt in NL. Is deze fles van 56? Is hij dan nog de moeite waard om te openen?
- Hans
- Cognac Connaisseur
Graag gedaan!raketje23 schreef:Dank voor al jullie speurwerk! Leuk om te lezen, ben toch erg benieuwd waar die fles oorspronkelijk vandaan komt in NL.
Waarschijnlijk van na 1956.raketje23 schreef:Is deze fles van 56? Is hij dan nog de moeite waard om te openen?
Cognac wordt in de fles niet slechter met de jaren (ook niet beterraketje23 schreef:Is hij dan nog de moeite waard om te openen?

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Beschreven cognacs
Cognac boeken