Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Deel hier je ervaringen van de cognacs die je recent zelf hebt geproefd.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Dit staat op het menu vanavond: Maxime Trijol 150th Anniversary, Delamain Vesper (L2 06 04) en Apanage. Het 1ste slachtoffer is de Maxime Trijol. Wat een fantastische cognac is dit toch, zeg !
Bijlagen
heavy hitters 2.jpg
heavy hitters 1.jpg
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

2de van de avond: Delamain Vesper. Ik moet toegeven dat de neus van deze Vesper niet zo krachtig is als die van de Maxime Trijol, maar het blijft een dijk van een cognac ! Ik blijf mij er over verbazen dat deze fles zoveel beter is als mijn 1ste, meer recente versie, van de Vesper.
Bijlagen
Vesper tasting.jpg
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Laatste van de avond is de Apange 48 %. Eén van de beste cognacs die ik tot dusver geproefd heb. Ik kan begrijpen dat dit verkocht wordt aan whisky liefhebbers voor een smak geld (399 € om precies te zijn ... :roll: :o , nietwaar Pieter?). Qua geur en smaak lijkt dit redelijk sterk op een hele goeie single malt, maar dan nog een trapje beter.
Bijlagen
Apanage.jpg
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door EelcoA »

Vanavond het laatste beetje van mijn BG Solene opgemaakt. Het begin van de fles vond ik niet heel bijzonder, vrij anoniem. Maar ik moet zeggen, hoe leger de fles werd en hoe meer lucht erbij kwam hoe interessanter ik hem vond. Veel sous bois in zowel de geur en smaak. Notig ook. Deel de mening van Berten dat ie wat scherp is voor de leeftijd die deze zou moeten hebben. Maar hij blijft toch wel mooi lang hangen. Nasmaak meer richting zoethout. De Serenite is zachter en makkelijker drinkbaar en heeft mijn voorkeur boven deze, maar al met al toch geen slechte aankoop. Cheers allen!
Bijlagen
20211016_205912.jpg
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door EelcoA »

Vanavond een glaasje Heritage Rene Riviere Venerable Borderies. Zou rond de 80 jaar oud moeten zijn. Mooie, ronde cognac met duidelijke rancio aanwezig. Middellange tot lange nasmaak. Mist alleen een beetje kracht of karakter. Goed, smaalvol maar niet heel memorabel op een of andere manier....
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

EelcoA schreef: Vanavond een glaasje Heritage Rene Riviere Venerable Borderies. Zou rond de 80 jaar oud moeten zijn. Mooie, ronde cognac met duidelijke rancio aanwezig. Middellange tot lange nasmaak. Mist alleen een beetje kracht of karakter. Goed, smaalvol maar niet heel memorabel op een of andere manier....
Kijk, ik dacht dat ik de enige was die hier zo over dacht. Blijkbaar niet dus. Ik vind de andere Rivière cognacs een stuk interessanter dan deze Vénérable, eerlijk gezegd. Mijn lege fles staat in een kast als display, maar ik mis 'm niet in mijn collectie ...
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Dit zat gisteren in mijn glas: de Conjugaison '49 van Vallein Tercinier. Nogmaals dank voor dit schitterende sample, Eelco. Wat een cognac, man. Dit is zonder zever mee van het beste dat ik in mijn prille (maar toch al redelijk gevulde) cognac carrière al geproefd heb. Ik denk toch dat ik hier en daar wat € 's ga sprokkelen om dit in mijn collectie kunnen steken. Effe nog wat overbodige single malts verkopen ... Wie drinkt dit nu nog ? ? ;) :lol:
Bijlagen
Conjugaison '49.jpg
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Het is alweer een tijdje geleden, maar ik heb hem nog maar eens boven water gehaald. De befaamde Apanage van Héritage Rivière 48 %. Even lekker maar een belachelijk stuk goedkoper dan de #1 'Le Début' van Malternative. Met deze Apanage voel ik mij tenminste niet opgelicht, integendeel zelfs. Ik ben super blij dat ik hier nog een fles in reserve van heb.
Bijlagen
Apanage.jpg
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Fuzhou
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 05 mar 2017, 15:08

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Fuzhou »

Got myself a pair of Francois Peyrot. I have tasted the ‘Heritage’ before, but not the XO. I think I will have the XO this time.
Bijlagen
2EFEF6A1-4FA1-42DF-9320-DF84081103CE.jpeg
Fuzhou
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 05 mar 2017, 15:08

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Fuzhou »

Francois Peyrot XO. 40% abv. It’s been said that this is comprised of 25 year old juice. Stew fruit on the nose. Caramel on the palate. A nice mellow after dinner drink.

The verdict: I should have probably tasted up starting with the XO going up to the ‘Heritage’, rather than the other way around, which I did. Nevertheless, this bottle still represents a very good value at it’s price point.
Bijlagen
3D0E7607-C069-4E26-BF88-F54C47D7A13C.jpeg
ED336DF2-D2E2-4F84-B5C7-BB3F7A8F60E5.jpeg
Plaats reactie

Terug naar “Wat heb je vandaag of gisteren gedronken?”