Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Deel hier je ervaringen van de cognacs die je recent zelf hebt geproefd.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Ik heb gisteren al een glaasje Apanage gedronken. Ook vandaag gaat hij in het glas, maar eerst een Raison Personelle 2.2 41 %. De laatste is nog wat te jong om echt goed te zijn, maar die Apanage is machtig goed !
Bijlagen
SAM_0917.JPG
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Op dit moment heb ik mezelf getrakteerd op een sample L´Organic folle blanche 48.2 % van JLP. De neus is ff wennen maar de smaak is echt lekker en bijzonder drinkbaar. Merci Nicky voor je sample.
Bijlagen
20210730_225851.jpg
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

En uiteraard VEEL te nieuwsgierig om nog langer te wachten, dus heb ik gelijk de fles maar geopend. Bijzonder lekker neus, echt. Ik ruik veel Turks fruit of Libanese snoepjes, lees: zoet en toch wat fruitig. De smaak is zoals je kan verwachten van een Borderies, licht, fruitig, bloemen en delicaat.
Bijlagen
cognac Mestreau open.jpg
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Ikzelf zat niet in de cognac, maar mijn zoon wel. Ik vroeg hem vrijdagavond of hij iets wilde drinken. Heb je cognac, vroeg hij. Ik wilde hem die Mestreau niet geven. Voor een keer dat hij er zelf om vraagt ga ik hem wel iets deftigs geven ipv een jonge Borderies. Dus haalde ik de L'Exigence boven. Ik gaf hem een goed glas en vertelde hem dat dit een echte topper is en geen brol cognac. Ik weet dat hij zoiets kan appreciëren en dat hij er van geniet zoals het moet. Ik zag hem ruiken en toen zei hij dat hij wel heel lekker ruikt. Ik stond alweer in de keuken om een speciaal streekbier in te schenken toen ik hem ineens hoorde smakken. De cognac plakte blijkbaar aan zijn lippen. Ik hoorde hem zo luid smakken dat het leek alsof hij naast mij stond terwijl hij in de woonkamer in de zetel zat en ik in de keuken stond. Zegt hij, dit is echt HEEL goede cognac zeg ! Echt tof en plezant om te merken dat hij een goede en een minder goede cognac kan herkennen.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Gisteren gelijk mijn 'Onbekende 1954' geopend. Ik dacht aanvankelijk dat het om een Borderies ging omdat de neus zo delicaat en zacht is. Na een paar minuten ademen in mijn glas volgde er ineens een explosie. De neus werd ineens heel rijk, vol in de sinaasappel zeste, wat tabak ook, lichte houttonen. Zeer aangenaam. De smaak zit volledig in de lijn van de neus. Machtig lekker en die 50 % laat zich helemaal niet proeven. Hij drinkt bijzonder makkelijk, is niet prikkelend of peperachtig. Hij doet mij een beetje denken aan de Laurichesse Hommage nr. 301. Ik ben er alleszins zeer blij mee.
Let ook op de dikke tranen in mijn glas. Het viel mij direct op hoe langzaam die naar beneden kwamen, wat wijst op een hoog alcoholpercentage.
Bijlagen
unkown 1954 teardrops.jpg
Unknown 1954.jpg
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Bottle kill gisterenavond en dat was toch alweer en hele tijd geleden: Maxime Trijol Ancestral. Man, wat een goeie cognac is me dat zeg. Ik heb hier heel hard van genoten.
Bijlagen
Maxime Trijol Ancestral.jpg
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door EelcoA »

Vanavond om bij te komen van een magistrale line-up bij Berten gisteravond even 'afpilsen' met een klein, klein glaasje Delamain Tres Venerable (gebottled in de '90s). Prachtige intense GC, echt een geweldenaar!
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

De Grote Onbekende aan 50 % ABV zij aan zij met L'Exigence. Allebei hebben ze behoorlijk wat houttonen, maar de L'Exigence is subtieler en wat delicater dan de Grote Onbekende. Maar beide zijn super lekker !

EDIT: de Grote Onbekende doet mij meer en meer aan een Bouju denken. Stel je voor, zeg ! Ik koop gelijk dat vat over.
Bijlagen
brotherly love.jpg
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Mijn beide glaasjes zijn inmiddels alweer leeg. Ik vroeg mijn zoon of hij liever een speciaal bier wil of een cognac. Hij bekeek mij zo van 'is dat een serieuze vraag?'. Blik begrepen, dus kom ik naar hem gewandeld met mijn 2 legen glazen (die allebei GEWELDIG ruiken BTW). Ik laat hem ruiken en vraag hem welk glas het beste ruikt. En wat duidt hij aan? Yes indeed, de Grote Onbekende. De jongen heeft smaak. Proud of my boy ! :D
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Roland »

JohanB schreef: vr 20 aug 2021, 23:03 Mijn beide glaasjes zijn inmiddels alweer leeg. Ik vroeg mijn zoon of hij liever een speciaal bier wil of een cognac. Hij bekeek mij zo van 'is dat een serieuze vraag?'. Blik begrepen, dus kom ik naar hem gewandeld met mijn 2 legen glazen (die allebei GEWELDIG ruiken BTW). Ik laat hem ruiken en vraag hem welk glas het beste ruikt. En wat duidt hij aan? Yes indeed, de Grote Onbekende. De jongen heeft smaak. Proud of my boy ! :D
Heerlijk om te lezen.
Plaats reactie

Terug naar “Wat heb je vandaag of gisteren gedronken?”