Bezoek aan de Cognacstreek bis

Beschrijvingen van reizen naar de cognacstreek door forumleden, inspiratie voor een eigen trip!
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Bezoek aan de Cognacstreek bis

Bericht door Rigor »

Maandag 9 september en dinsdag 10 september zal ik opnieuw de Cognacstreek bezoeken, aangezien mijn bezoek in mei zo goed was meegevallen. Deze keer gaat mijn vriendin mee (dan hoef ik er niet op te letten qua rijden).

Op maandag 9 september bezoek ik in de ochtend nogmaals Jacques Pétit van André Pétit. Naast een hele sympathieke man vind ik de smaak van zijn cognacs top.

In de namiddag passeer ik opnieuw bij Louis Bouron. Het was een hele korte stop vorige keer (en dat zal ook deze keer zo zijn). Ik ken geen andere pre-phylloxera fles (Sublime) die tegen zo een prijs gekocht kan worden, dus ik investeer erin. Ook de Héritage (1906) is eigenlijk spotgoedkoop voor zijn leeftijd.

Vervolgens een boottochtje langs Fort Boyard en terug naar het hotel.

Dinsdagochtend bezoek ik JJ Vidal van Héritage René Rivière. Dit naar aanleiding van het bezoek van de forumleden in mei 2019. Ik kijk ernaar uit om de Grand Hommage te proeven.

Namiddag heb ik op suggestie van RolanD een afspraak opstaan bij François Voyer. De cognacs zijn wat prijzig online, maar ik ben wel benieuwd naar het bezoek.

Ik ben dan vervolgens op zoek gegaan naar een maison in de buurt van François Voyer en ben uitgekomen bij Cognac Lebecq. ik kijk ernaar uit om hun exigence en référence (1928) te proeven.

Bij het terugkomen van de Cognac logeren we nog een dagje op Mont Saint-Michel en gaan we Omaha beach bezoeken inclusief het Amerikaanse kerkhof.

Ter info: Ik had initieel nog 2 andere huizen gecontacteerd om te bezoeken, met name Jean Fillioux en Paul Beau. Van beide geen reactie gekregen.

Ik probeer zoals vorige keer achteraf ook een verslag uit te brengen.

Mvg,

Berten
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Bezoek aan de Cognacstreek bis

Bericht door Roland »

Goede middag Berten,

Bij Jean Fillioux kun je gewoon langsrijden.
Er zijn altijd mensen aanwezig.

Bij Lebecq is (volgens mij) de L' exigence niet meer verkrijgbaar.
Dit is zo'n cognac, waarvan ik achteraf spijt heb, dat ik hiervan geen 3 of 6 flessen van heb gekocht.

Geniet ervan.

mvg,
RolanD
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Re: Bezoek aan de Cognacstreek bis

Bericht door Rigor »

Roland schreef: di 03 sep 2019, 14:19 Goede middag Berten,

Bij Jean Fillioux kun je gewoon langsrijden.
Er zijn altijd mensen aanwezig.

Bij Lebecq is (volgens mij) de L' exigence niet meer verkrijgbaar.
Dit is zo'n cognac, waarvan ik achteraf spijt heb, dat ik hiervan geen 3 of 6 flessen van heb gekocht.

Geniet ervan.

mvg,
RolanD
Oei, jammer van die Exigence. Ik had al wat goeds gelezen over deze cognac gelezen op dit forum.
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Bezoek aan de Cognacstreek bis

Bericht door Roel »

Een paar jaar geleden ben ik, tijdens ons bezoek aan de Cognacstreek, op de bonnefooi naar Paul Beau gereden en werd daar vriendelijk ontvangen. Op zich was er niet heel veel te zien, maar het contact was hartelijk en, misschien nog voornamer, de te proeven cognac was lekker!
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Bezoek aan de Cognacstreek bis

Bericht door Roland »

Roel schreef: di 03 sep 2019, 18:58 Een paar jaar geleden ben ik, tijdens ons bezoek aan de Cognacstreek, op de bonnefooi naar Paul Beau gereden en werd daar vriendelijk ontvangen. Op zich was er niet heel veel te zien, maar het contact was hartelijk en, misschien nog voornamer, de te proeven cognac was lekker!
Ik ben er in 2013 geweest.
Zee mooie rondleiding, maar één "euveltje".
De prijzen lager er (veel) hoger dan bij
https://www.okhuysen.nl/wijn/type/land/ ... uif/inhoud

Ik had een PrtSc meegenomen, en kreeg dezelfde prijs.

La Lignée de Samuel staat er boven de € 400. (in het winkeltje La Maison du Grande Champagne ook verkrijgbaar),
maar komt bij Cognac-Paradise "iets" minder :-)



mvg,
RolanD
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Re: Bezoek aan de Cognacstreek bis

Bericht door Rigor »

Beste forumleden en bezoekers,

jammer genoeg zit mijn trip er al weer op. Het was weer heel leuk en vooral leerrijk.

Maandagochtend heb ik wederom André Pétit bezocht. Tweede keer dat ik rijkelijk te laat kwam. Tweede keer dat ik aan Le Bourg in Saint-Souline stond (zelfde postcode), hetgeen een dorpje is op 4 km van Berneuil en bovendien ook een XII eeuwse Romaanse kerk heeft. Oppassen dus bij het ingeven in de GPS!

Jacques Pétit was weer de vriendelijke zelve. Hij gaf wel aan het vanaf september wat drukker te hebben met de vele beurzen en juist voor oogst. Hij heeft opnieuw zijn distillatieproces uitgelegd (aan mijn vriendin). Terloops kwam ter sprake dat hij een zekere Belg had die hem om de 2 a 3 jaar bezocht. Curieus naar zijn naam (ik had een idee in mijn hoofd), zei hij: een zekere Roland B. Ik weet ook wie dat is, zei ik!

Vervolgens in de chais geweest. Daar zag ik een oude, vergane fiets staan. Bleek dat zijn vader, André Pétit dus, Frans wielerkampioen geweest is in 1941 (en bovendien ook een verzetsstrijder).Ik voeg een foto toe van de fiets waarop hij effectief kampioen geworden is en die nu in de chai staat te verkommeren. Hij heeft niet altijd een even goede relatie met zijn vader gehad. André Pétit kende in de jaren '80 vele gezondheidsproblemen. Uiteindelijk overleed hij in 1990 drie maanden na de diagnose van een hersentumor.

In de chai zelf weer fantastisch lekkere cognacs mogen proeven. De hors d'age is werkelijk subliem. Momenteel een samenstelling van 1955-1958 en twee jaren van begin 1960.

Deze keer niet van 1914 mogen proeven, maar wel van 1933 (foto). Waw. Momenteel is de reserve familiale samengesteld uit 1914 en 1933. De 1914 zal gauw op zijn. Daarom bereid Jacques nu zijn volgende Reserve familiale voor, die zal bestaan uit 1933 en 1949.

Ton vroeg me vorige keer of Jacques Pétit 1961 het beste jaar voor zijn huis of voor de hele streek vond. Ik heb deze vraag gesteld en zijn antwoord was: voor de hele streek inclusief de Bordelais.

Ik heb geen betere cognacs dan de hors dage en de 1933 deze vakantie gedronken. J. Petit is mijn favoriete cognac. Ik heb verschillende hors d'age gekocht alsook een refill van mijn 1970 laten doen. Tijdens mijn volgend bezoek in de streek ga ik er zeker opnieuw langs.

Hij raadde me op het einde van het bezoek aan om langs te gaan bij Dudognon. Dit stond niet op mijn planning, maar mogelijks na mijn bezoek aan JJ Vidal van heritage Rene Riviere lukte dit nog. Op het einde nog een zeer leuke verrassing gekregen. Hij vond tijdens mijn vorig bezoek geen pre phylloxera fles die hij van Amerikaanse Joden gekregen heeft. Dit keer had hij ze klaar staan voor mij, de Privilege. Wat een fan-tas-tische cognac (zie foto). Ik heb er geen info online over teruggevonden.

In de namiddag langs Louis Bouron geweest. Opnieuw ontvangen door Virginie. Vorige keer voelde ik me niet erg welkom. Ditmaal was dit anders. Ze was heel vriendelijk en herkende me van vorige keer. Enkele heritages en Sublimes gekocht. Ook de doos hierbij gekocht. Ik wist niet dat er houten boxen beschikbaar waren. Ik had dit toevallig gezien bij een Catawiki verkoop waar een heritage met box werd verkocht. Toen we het over de Sublime hadden, zei ik dat deze uit 1870 kwam. Dit was niet juist volgens haar. Deze zou uit 1860 zijn, in een Dame Jeanne gedaan ongeveer 100 jaar later en vervolgens gebottled in 2010. Ze zou me dit nog schriftelijk per mail bevestigen (ik wacht nog op haar mail). Ze hebben nog redelijk wat stock van de Sublime en de Heritage. Meer van de heritage dan van de Sublime.

In de late namiddag rond Fort Boyard gevaren. De moeite waard om eens te zien. Alleen had ik zin om de Franse gids ergens onderweg over boord te gooien.

's avonds in het chais monnet hotel nog enkele lekkere cognacs gedronken: de Francois Peyrot heritage, de Frapin Chateau fontpinot XO en Esteve Reserve Familiale. Stuk voor stuk best ok.

De ochtend nadien Jean-Jacques Vidal bezocht, bekend voor de meeste vaste forumleden. Zeer sympathieke man met nog sympathiekere honden. Rondleiding in de expozaal gehad (foto's) waar verschillende oorlogsattributen bewonderd kunnen worden. Ongelooflijke familiale historiek. Ik werd er stil van. Rene Riviere is een oorlogsveteraan die gewond geraakte aan zijn arm, maar volledig van zijn verwondingen genas. Hij overleed pas eind jaren 60 op gezegende leeftijd. Zijn echtgenote had minder geluk. Zij stierf aan de Spaanse griep vlak na de 1ste wereldoorlog.

JJ Vidal gaf aan dat er geen zuivere Borderies cognac producenten meer zijn.

Enkele hele goede cognacs geproefd (XO, tres Vieille Reserve, Venerable, Apanache, Grand Hommage). Ik vond ze allemaal heel goed, maar de Apanage sprong er boven uit. Hier zijn er maar 110 flessen van beschikbaar. Daarom ook die duurdere prijs in vergelijking met de oudere Venerable. Ik hou wel van die hele goede cognacs waarvan er niet veel beschikbaar zijn. JJ gaf aan dat een Amerikaan zelfs helemaal uit Amerika was gekomen om een refill. De XO (die 'officieel' niet meer beschikbaar is), tres vieille, Venerable, Apanage en Grand Hommage buitgemaakt. Van de Apanache zelfs 2 exemplaren. Ik moet zeggen dat het bloemige van een Borderies cognac mij wel aanstaat. Ook hem zal ik zeker opnieuw bezoeken volgende keer. Ik had hem, net zoals J. Pétit, enkele West Vleteren flesjes kado gedaan. Zijn dankbaarheid was groot.

Ik had nog tijd om bij Dudognon op bezoek te gaan. Juist voor de middag geweest. Claudine Dudognon was aanwezig. Ze gaf aan toevallig aanwezig te zijn en normaal gezien ergens anders te werken. Heel hun gamma mogen proeven. Van de VS tot de Paulin. Hun Paulin is hun stokpaardje, maar bevat 'slechts' eaux de vies van ongeveer 60 jaar oud. Dat komt omdat de grootvader van Pauline al zijn cognac meteen wilde verkopen en dus geen stock heeft bewaard tijdens zijn generatie. Heel jammer. Ze hebben wel enkele Dame Jeannes van begin 20ste eeuw, maar die houden ze voor zichzelf. Wie kan hen ongelijk geven... Vriendelijke vrouw wel.

Ik was niet helemaal onderste boven van de kwaliteit. Ik had er meer van verwacht. Misschien was het de smaak van de Borderies die nog in mijn mond zat. Ik heb de Ancêtre, Héritage en Paulin meegenomen.

Vervolgens bezoek bij François Voyer. Rondleiding gehad vanOlivier Renaud, de area manager, die nog maar 1 jaar bij Voyer werkt. Ze leveren niet meer aan het Jules Verne restaurant in Eifeltoren. De rondleiding was in het Engels (op ons verzoek omdat ik ook eens de uitleg in het Engels wilde horen). Sympathieke jongeman. Ook hier mogen proeven rechtstreeks van de vaten in de chais. Lekker, maar ook hier niet omver geblazen. Ook zij hebben standaard eaux de vies tot 60 jaar die ze in de hors d'age gebruiken. de oudere eaux de vies gebruiken ze enkel voor de lots. Ze hadden wel nog wat Dame Jeannes van 1914 staan (het jaar van de vrouwenoogst omdat de mannen naar de wereldoorlog trokken, een van de beste jaren ooit). Nogal prijzige cognacs. Naast wat pineau de charente, de Vaudon millesime 1996, de extra, de XO en een hors d'age gekocht (ik kreeg korting als ik er 6 kocht).

De cognac leek heel erg op die van Dudognon. Is het nu omdat ik al teveel op had of omdat ze allebei Grande Champagne zijn of is het toeval. Ik weet het niet. Maar feit is wel dat de cognacs van Petit en Heritage RR me meer smaakten.

Tot slot bij Alain en Charles Lebecq langsgeweest. Vader Charles heeft nogal een scherp gezicht. Maar schijn bedriegt want het is een sympathieke man. Ze hebben voorlopig niet zoveel cognacs. Verschillende cognacs (Exigence en Reference 1928) zijn erfstukken van de schoonvader van Charles Lebecq. Ik zag een foto van een bekende hangen in de proefruimte. Blijkt dat de overgrootvader van lebecq Gaston Briand is van Ragnaud Sabourin.
Ze maken vooral sinds begin 2000 eigen cognac, maar deze dient nog verder te rijpen. De Exigence is nog beschikbaar, maar er zijn nog maar 50 flessen beschikbaar. Ze hanteren een strikte policy van 1 fles Exigence per persoon. Snel zijn is dus de boodschap als je er nog 1 wil. Naast de exigence ook de reference 28 gekocht.

Kortom, weer een zeer geslaagde trip. Maar ik begin me stilaan af te vragen of Grande Champagne mijn ding wel is. Veel duurder dan andere crus, maar daarom vind ik ze niet beter, integendeel.

Na mijn bezoek in de streek nog naar de Mont Saint Michel geweest. Leuk om eens te zien, maar blijf er zeker niet langer dan 24u en blijf er ook 's middags weg. Het was over de koppen lopen. De abdij bezoeken was wel de moeite waard. Ook de vloed zo snel zien naderen was top.

Tot slot nog langs Omaha beach en het Amerikaans militair kerkhof geweest. Indrukwekkend... Om stil van te worden. Als deze helden er niet waren, hadden we misschien Jägermeister ipv Cognac gedronken.

Groeten,

Berten
Bijlagen
Bar chais monnet
Bar chais monnet
thumbnail_IMG_20190908_210625.jpg (237.8 KiB) 2867 keer bekeken
Amerikaans kerkhof Colleville-sur-mer
Amerikaans kerkhof Colleville-sur-mer
thumbnail_IMG_20190912_124331.jpg (251.91 KiB) 2867 keer bekeken
Mont Saint Michel
Mont Saint Michel
thumbnail_IMG_20190911_190829.jpg (210.07 KiB) 2867 keer bekeken
Rooftop Chais monnet in hart cognacstad met zicht op Martell
Rooftop Chais monnet in hart cognacstad met zicht op Martell
thumbnail_IMG_20190910_174624.jpg (289.21 KiB) 2867 keer bekeken
proeftafel in huis van JJ vidal
proeftafel in huis van JJ vidal
thumbnail_IMG_20190910_104103.jpg (371.4 KiB) 2867 keer bekeken
Boekje grand hommage moeder JJ Vidal
Boekje grand hommage moeder JJ Vidal
thumbnail_IMG_20190912_203013.jpg (108.44 KiB) 2867 keer bekeken
Boekje grand hommage
Boekje grand hommage
thumbnail_IMG_20190912_203004.jpg (157.48 KiB) 2867 keer bekeken
André Petit 1933
André Petit 1933
thumbnail_IMG_20190909_113832.jpg (314.27 KiB) 2867 keer bekeken
pre Phylloxera cognac Privilege, geproefd bij J. Petit
pre Phylloxera cognac Privilege, geproefd bij J. Petit
thumbnail_IMG_20190909_120237.jpg (161.62 KiB) 2867 keer bekeken
Fiets waarop André Petit Frans kampioen werd
Fiets waarop André Petit Frans kampioen werd
thumbnail_IMG_20190909_110033.jpg (237.5 KiB) 2867 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Rigor op vr 31 jul 2020, 14:03, 2 keer totaal gewijzigd.
harryjose123
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 21 nov 2016, 21:24

Re: Bezoek aan de Cognacstreek bis

Bericht door harryjose123 »

Een erg mooi en uitgebreid mooi verslag waar ik veel van opsteek ,en inderdaad riviere heeft hele mooie cognac,s .
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bezoek aan de Cognacstreek bis

Bericht door Hans »

Mooi verslag van een geslaagde trip, Berten! Dank daarvoor.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Bezoek aan de Cognacstreek bis

Bericht door Roland »

Mooi verslag.

De Privilege vind je ook hier :

https://www.premiersgrandscrus.com/en/c ... pagne.html

Ik kan mij niet meer herinneren hoeveel de fles bij André Petit kost.

mvg,
RolanD
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Re: Bezoek aan de Cognacstreek bis

Bericht door Rigor »

Roland schreef: za 14 sep 2019, 07:42 Mooi verslag.

De Privilege vind je ook hier :

https://www.premiersgrandscrus.com/en/c ... pagne.html

Ik kan mij niet meer herinneren hoeveel de fles bij André Petit kost.

mvg,
RolanD
Ik wist niet dat hij ze te koop aanbood. Hij sprak wel van een "2.000 Eur".
Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar de Charente, de cognacstreek”