Georganiseerd door Nicky van Cognacshop.be gaven Jean en Amy Pasquet online een presentatie aan de hand van zeven van hun cognacs die geproefd werden.
Voor Jean en Amy was het ook de eerste keer om op deze manier een proeverij en presentatie te doen. Er waren 29 deelnemers, meest Vlamingen, veel whisky drinkers. De forum leden waren in de minderheid.
Levendige discussie over van alles en nog wat met betrekking tot wijngaarden, oogsten, destilleren, vaten (sherry, bourbon wat de BNIC daar van vindt), organisch produceren, enzovoorts.
Voor mij persoonlijk werkt dat online communiceren niet zo, na een online werkweek in corona tijden. Maar absoluut een leuk initiatief in deze tijden!
Gestart werd met een aperitief:
Pasquet Organic 04, Artonic Lemongrass Soda en Ijs
Er was ook een Indian Tonic variant. Ik ben niet zo van de mixen, maar ik vond deze wel fris en goed te drinken. De meningen waren zeer verdeeld, de meesten vonden het maar niks, geloof ik. De Artonic tonics komen uit de Charente en zijn speciaal voor mixen met cognac geproduceerd.
Pasquet Organic 07
Makkelijke, fruitige, niet scherpe cognac.
Amy vertelde, dat ze de cijfer aanduidingen gebruiken om de leeftijd aan te geven. Bij VS, VSOP weet je nooit goed wat je hebt omdat verschillende producenten dat verschillend gebruiken. Ze noemde VS van 6 jaar en VSOP van 16 jaar oud.
Een nieuwtje werd gedeeld: op 25 september tijdens “Cognac en Pineau in het groot” wordt een Belgisch donker bier gepresenteerd met 13-14 ml van deze cognac. Genaamd Double 7.
Pasquet Organic 10
10 tot 12 jaar oud. Beetje rancio al.Beetje peper, gember, laag hout. Inderdaad: krachtig maar elegant.
Pasquet Nostalgie
Is niet organisch. Een melange van 10 jaartallen: 1991 t/m 2000, elk 10%. Gemiddeld 23 jaar gerijpt. Warm en gebalanceerd. Fruit, caramel, leer, eiken.
Pasquet Très Vieille Réserve
Jongste cognac in de melange is uit 1974. Van de oudste is de leeftijd onbekend. De vaten werden in 1970 herontdekt. Er stond : "erg oude cognac” op. Valt goed in de smaak bij velen. Beetje velpon in de neus. Eiken, amandel, complex van smaak, lang. Een melange op 44%.
Pasquet Esprit de Famille ‘Jean’
De Esprit de Famille cognacs zijn aangekocht door Pasquet. De Jean is de enige melange, van 1969 en 1977. Ongeveer 50 jaar gerijpt. Jean heeft destijds bij Jean Luc Pasquet in 1960 de eerste alambic geïnstalleerd en later nog een in 1968. Heeft met Rémy Martin voor het eerst contracten geregeld voor de cognacboeren. Tot dat moment was het van jaar tot jaar onzeker hoeveel ze verkochten en voor welke prijs.
Grande Champagne. Prachtige neus en een mooie complexe smaak. Stevig, kruidig. Lang. 50 jaar gerijpt
Pasquet Esprit de Famille ‘André’
Petite Champagne op 51,4%. Gebalanceerd, was favoriet voor de meesten. Persoonlijk verkoos ik de Jean.
Pasquet Esprit de Famille ‘Christian’
Petite Champagne uit 1988, 54,1%. Krachtig, mooi, zeker voor zo’n relatief jonge cognac.
Nog eens op het gemak over doen, vooral de laatste cognacs. Gelukkig heb ik nog een beetje

Bedankt, Nicky, Amy en Jean!