Online proeverij van Cognacshop.be een succes!

Alle in's en out's m.b.t. proeverijen en evenementen op Cognac-gebied!
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Online proeverij van Cognacshop.be een succes!

Bericht door Hans »

Vanavond een nieuwe ervaring opgedaan: een online cognac proeverij, georganiseerd door Cognac.be. “Cognacshop.be meets Cognac Pasquet in Cyberspace!”

Georganiseerd door Nicky van Cognacshop.be gaven Jean en Amy Pasquet online een presentatie aan de hand van zeven van hun cognacs die geproefd werden.

Presentatie1.jpg
presentatie2.jpg

Voor Jean en Amy was het ook de eerste keer om op deze manier een proeverij en presentatie te doen. Er waren 29 deelnemers, meest Vlamingen, veel whisky drinkers. De forum leden waren in de minderheid.


Levendige discussie over van alles en nog wat met betrekking tot wijngaarden, oogsten, destilleren, vaten (sherry, bourbon wat de BNIC daar van vindt), organisch produceren, enzovoorts.

Voor mij persoonlijk werkt dat online communiceren niet zo, na een online werkweek in corona tijden. Maar absoluut een leuk initiatief in deze tijden!


Gestart werd met een aperitief:

Pasquet Organic 04, Artonic Lemongrass Soda en Ijs

Er was ook een Indian Tonic variant. Ik ben niet zo van de mixen, maar ik vond deze wel fris en goed te drinken. De meningen waren zeer verdeeld, de meesten vonden het maar niks, geloof ik. De Artonic tonics komen uit de Charente en zijn speciaal voor mixen met cognac geproduceerd.
Artonic.jpg

Pasquet Organic 07

Makkelijke, fruitige, niet scherpe cognac.
Amy vertelde, dat ze de cijfer aanduidingen gebruiken om de leeftijd aan te geven. Bij VS, VSOP weet je nooit goed wat je hebt omdat verschillende producenten dat verschillend gebruiken. Ze noemde VS van 6 jaar en VSOP van 16 jaar oud.
Een nieuwtje werd gedeeld: op 25 september tijdens “Cognac en Pineau in het groot” wordt een Belgisch donker bier gepresenteerd met 13-14 ml van deze cognac. Genaamd Double 7.

Organic07.jpg

Pasquet Organic 10

10 tot 12 jaar oud. Beetje rancio al.Beetje peper, gember, laag hout. Inderdaad: krachtig maar elegant.

Organic10.jpg

Pasquet Nostalgie

Is niet organisch. Een melange van 10 jaartallen: 1991 t/m 2000, elk 10%. Gemiddeld 23 jaar gerijpt. Warm en gebalanceerd. Fruit, caramel, leer, eiken.

Nostalgie.jpg

Pasquet Très Vieille Réserve

Jongste cognac in de melange is uit 1974. Van de oudste is de leeftijd onbekend. De vaten werden in 1970 herontdekt. Er stond : "erg oude cognac” op. Valt goed in de smaak bij velen. Beetje velpon in de neus. Eiken, amandel, complex van smaak, lang. Een melange op 44%.

TVR.jpg

Pasquet Esprit de Famille ‘Jean’

De Esprit de Famille cognacs zijn aangekocht door Pasquet. De Jean is de enige melange, van 1969 en 1977. Ongeveer 50 jaar gerijpt. Jean heeft destijds bij Jean Luc Pasquet in 1960 de eerste alambic geïnstalleerd en later nog een in 1968. Heeft met Rémy Martin voor het eerst contracten geregeld voor de cognacboeren. Tot dat moment was het van jaar tot jaar onzeker hoeveel ze verkochten en voor welke prijs.

Grande Champagne. Prachtige neus en een mooie complexe smaak. Stevig, kruidig. Lang. 50 jaar gerijpt

Jean.jpg

Pasquet Esprit de Famille ‘André’

Petite Champagne op 51,4%. Gebalanceerd, was favoriet voor de meesten. Persoonlijk verkoos ik de Jean.

Andre.jpg

Pasquet Esprit de Famille ‘Christian’

Petite Champagne uit 1988, 54,1%. Krachtig, mooi, zeker voor zo’n relatief jonge cognac.

Christian.jpg

Nog eens op het gemak over doen, vooral de laatste cognacs. Gelukkig heb ik nog een beetje ;)

Bedankt, Nicky, Amy en Jean!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Online proeverij van Cognacshop.be een succes!

Bericht door JohanB »

Ik vond de 'organics' niet zo denderend. De 07 vond ik dan nog de beste van de 3. De overige 2 vond ik te alcoholisch, te weinig smaak enz. In de tonic vond in de 04 echt niet lekker. Van de overige cognacs vond ik de André de beste van allemaal. Hij lag lange tijd in de weegschaal met de Jean, maar de André heeft toch mijn voorkeur. Nice way to go, Nicky. Volgende keer ben ik weer van de partij.

EDIT : Ik moet wel zeggen dat die 04 organic met een Lemon grass tonic wss beter zou uitkomen qua smaak dan de Indian Tonic. De 04 heeft meer citrus smaken dan de overige 2 organic cognacs, vind ik.

EDIT bis:

Ik heb al een beetje vermeld wat ik van een aantal cognacs vond. Ik ga er een beetje dieper op in.

Organic 04: Puur is dit niks voor mij. Te scherp, te weinig smaak, te jong. Dat je dit gebruikt om te mixen tot daar aan toe. Jean en Amy vertelden dat ze deze cognac met lemongrass tonic speciaal voor de jeugd ontworpen hebben. Om ze te laten kennis maken met cognac. Ik ben zo al niet voor het mixen van sterke drank met soft drinks. De smaak van je cocktail hangt teveel af van de smaak van de soft drink, de tonic in dit geval. Ik had 2 verschillende tonics: een Indian Tonic en een Lemongrass tonic. De 2de paste veel beter bij de 04, dat wel.

Organic 07: Dit vond ik dan nog de beste van de 3 organics, maar ook deze zou ik niet aankopen om languit van te genieten in de zetel. Ik dacht wel even iets van Indische kruiden te ruiken en te proeven zoals komijn en ik dacht ook kurkuma (maar dat kan mijn verbeelding zijn).

Organic 10: Een beetje hetzelfde verhaal als de eerste 2 organics. Niet mijn ding. Er ontbreekt iets aan qua smaak.

Nostalgie: In eerste instantie kon ik proeven dat dit redelijk jong is. Ik hou persoonlijk van oudere cognacs, maar voor een 20yo cognac is dit zeker niet slecht, hoor !

TVR: Hier heb ik al een fles van gehad en ik moet eerlijk zeggen dat ik die TVR toen goed maar niet top vond. Gisteren echter was ik echt wel overtuigd van de kwaliteit van de TVR ! Ik dacht eerst dat ik een andere versie had omdat er op het sampleflesje 40 % stond (maar dat was een typefout). Nee, echt. Super cognac.

Jean: Jaa, dat begon er al meer op te lijken. Zeer aangename neus en dito smaak. Lekker krachtig en toch mooi in balans met de alcohol die niet te dominant is.

André: Petite Champagne van 1973 (topjaar trouwens !). Machtige geur en smaak. Met een paar druppels water is dit een dijk van een cognac. Geweldig goed.

Christian: Ik was in eerste instantie omver geblazen door het hoge alcoholpercentage. Man man, het was toch al ff geleden dat ik nog iets geproefd heb dat zo hoog in de alcohol zat. Toen ik nog met single malt bezig was, dan was dit normale kost. Je geraakt er aan gewend, dat hoge alchol%. Geloof het of niet. Maar als je gewoon bent om 40 % tot max bv 47 % te drinken, dan is dit toch even schrikken. Bij de Christian vond ik het te overheersend. De cognac op zich is goed, maar ik denk dat het beter was geweest om dit een beetje te reduceren. Maar dat is mijn mening. Daarom kon de Christian mij minder bekoren dan de vorige 4 uit de line up.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Online proeverij van Cognacshop.be een succes!

Bericht door EelcoA »

Mooi verslag Hans! Was zeker interessant en levendig te noemen. JLP heeft een mooie range cognacs met zeer uiteenlopend karakter, dat leent zich prima voor een dergelijke tasting. Iets voor iedereen. Daarnaast leuk om in deze tijd op een klein schermpje een paar forumleden terug te zien! :) Voor mij waren de TVR en Andre favoriet, beide uitgesproken cognacs met toch veel balans. Dank Nicky, benieuwd naar verder van dergelijke initiatieven die nog volgen!
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Online proeverij van Cognacshop.be een succes!

Bericht door Roland »

Artonic Proefpakket
Een proefpakket van 24 flesjes tonic, 6 van elke smaak!
€ 45
https://cognacshop.be/product/artonic-p ... EfH1MmpV_Q
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Online proeverij van Cognacshop.be een succes!

Bericht door Hans »

Roland schreef: zo 19 apr 2020, 17:47 Artonic Proefpakket
Een proefpakket van 24 flesjes tonic, 6 van elke smaak!
€ 45
https://cognacshop.be/product/artonic-p ... EfH1MmpV_Q
Toch een beetje aangestoken, Roland? ;) Mooie deal trouwens, maar eens proberen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Online proeverij van Cognacshop.be een succes!

Bericht door Hans »

Voor het resultaat van de Artonic zoektocht, zie hier.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Online proeverij van Cognacshop.be een succes!

Bericht door Roland »

Hans schreef: zo 19 apr 2020, 18:41
Roland schreef: zo 19 apr 2020, 17:47 Artonic Proefpakket
Een proefpakket van 24 flesjes tonic, 6 van elke smaak!
€ 45
https://cognacshop.be/product/artonic-p ... EfH1MmpV_Q
Toch een beetje aangestoken, Roland? ;) Mooie deal trouwens, maar eens proberen.
Toch niet Hans. Ik ben veel te traditioneel.
Ik hou me enkel bij "the real stuff".
Zelfs de laatste "hype" bourbon-, sherry-, port-, American Oak-, Mizunara- - finish vind ik maar niets.

Het is enkel vanuit marketingtechnisch interessant.
Je vertelt er een leuk verhaaltje bij, en je incasseert 20% extra.
Maar... dit is in mijn ogen slechts zeer tijdelijk.

Laat mij maar genieten van Navarre, J. Fillioux, Serplet, Saunier, Desse, Font Borne...

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Online proeverij van Cognacshop.be een succes!

Bericht door Hans »

Roland schreef: vr 24 apr 2020, 08:52
Hans schreef: zo 19 apr 2020, 18:41 Toch een beetje aangestoken, Roland? ;) Mooie deal trouwens, maar eens proberen.
Toch niet Hans. Ik ben veel te traditioneel.
Ik hou me enkel bij "the real stuff".
Zelfs de laatste "hype" bourbon-, sherry-, port-, American Oak-, Mizunara- - finish vind ik maar niets.

Het is enkel vanuit marketingtechnisch interessant.
Je vertelt er een leuk verhaaltje bij, en je incasseert 20% extra.
Maar... dit is in mijn ogen slechts zeer tijdelijk.

Laat mij maar genieten van Navarre, J. Fillioux, Serplet, Saunier, Desse, Font Borne...
Helemaal mee eens Roland. Gisteren nog genoten van de Serplet Hors d'Age.
De mix met Lemongrass en L'Organic 04 is gewoon een lekker zomerdrankje erbij.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Online proeverij van Cognacshop.be een succes!

Bericht door JohanB »

Hans schreef: De mix met Lemongrass en L'Organic 04 is gewoon een lekker zomerdrankje erbij.
Ja, idd. Da's dan ook het enige waar deze Organic 04 geschikt voor is. Een lekker en fris aperitiefje.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Online proeverij van Cognacshop.be een succes!

Bericht door Hans »

JohanB schreef: zo 26 apr 2020, 00:34 Ja, idd. Da's dan ook het enige waar deze Organic 04 geschikt voor is. Een lekker en fris aperitiefje.
Ik deel je voorkeur voor oudere cognacs Johan, maar zo af en toe wil ik tussendoor ook wel eens een jongere en dan vind ik de Pasquet L'Organic 04 niet verkeerd, net als bijvoorbeeld de Michelet VSOP en de Château de Beaulon VSOP Folle Blanche.
En ja, zoals we blijven constateren: smaken verschillen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Proeverijen & Cognac-dates”