grande fine champagne du logis de la mothe

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
JohanM
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat

grande fine champagne du logis de la mothe

Bericht door JohanM »

Hallo, bij het ordenen van mijn wijnkelder, heb ik een vergeten fles terug gevonden.
een fles "grande fine champagne du Logis de la Mothe"

Je vindt wel meer van dit huis op het net, maar met "1900" op het etiket eerder zeldzaam.
Tot nu toe enkel hier gevonden, maar geen info. https://jordaens.eu/lot/grande-fine-cha ... ntal-1-bt/

Heeft iemand meer info over deze fles?

Alvast bedankt, Johan
Bijlagen
grande fine champagne du logis de la mothe.jpg
Roland
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Re: grande fine champagne du logis de la mothe

Bericht door Roland »

Wij zijn in 2017 in Criteuil de la Magdeleine geweest.
Stonden voor een gesloten poort.
Een werkman in de wijngaard wist te melden dat ze gestopt waren.
Logis de la Mothe vind je weinig in BE, NL, maar veelvuldig in Italië.

Boven het wapenschild vind je wel andere vermeldingen, zoals 1er cru, VSOP, V.X.O......

Hier vond ik een 1906
https://www.catawiki.com/l/11941087-cog ... ntage-1906

Ik heb daarom weer mijn twijfels (zie ook topic Godet 1921 Grande Champagne).
En vanwege mijn twijfels, bied ik er nooit op.

mvg,
RolanD
easmits
Cognac XO
Cognac XO

Bericht door easmits »

Hoi Johan,

Zoals Roland terecht opmerkt is het moeilijk om goede informatie over flessen als deze te vinden, met name van de kleinere producenten. Helaas heb ik van Logis de la Mothe geen oude prijslijsten in m'n database, dan kun je in ieder geval nagaan of het vintage ooit is aangeboden. Ook is het mij noch mijn Franse collega gelukt om in contact te komen met Logis de la Mothe.

Wat betreft deze fles: hij stamt uit de period dat er nog vintage cognacs op de markt mochten worden gebracht (voor 1962). Ook zou je bij A. Jullien de kwaliteitsaanduiding verwachten op de plek waar hier het vintage staat (zoals Roland ook opmerkt, zie ik nu). De fles is consistent en er zijn andere flessen bekend van het 1900 vintage. Ik ben recent nog een ander vintage 1900 oder ogen gekomen met ook hetzelfde neklabel, gebotteld tijdens de WO2. Deze fles zal wel van later datum zijn, waarschijnlijk 1950s, gezien het type apsule. Het is niet heel ongewoon voor een familiebefrijf om rond die period 50 jaar oude cognac te hebben liggen.

Hoewel voorzichtigheid altijd geboden is, zie ik in dit geval weinig concrete redenen om te twijfelen aan de fles. Indien goed, ligt de verwachte opbrengst tussen de 500 en 750 euro op de veiling.

Groet,
Emile
JohanM
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat

Bericht door JohanM »

Bedankt iedereen voor de info

(sorry voor de late reactie, door omstandigheden)

Wil hem eigenlijk niet verkopen.
Ik weet niet of het verstandig is, maar ik wil de fles openen bij de familie zodat iedereen de kans krijgt om eens te proeven van dit wonder.
Wat zouden Jullie doen?

mvg, Johan
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator

Bericht door EelcoA »

JohanM schreef: ma 03 aug 2020, 20:06 Bedankt iedereen voor de info

(sorry voor de late reactie, door omstandigheden)

Wil hem eigenlijk niet verkopen.
Ik weet niet of het verstandig is, maar ik wil de fles openen bij de familie zodat iedereen de kans krijgt om eens te proeven van dit wonder.
Wat zouden Jullie doen?

mvg, Johan
Als liefhebber kan ik die keuze alleen maar beamen. Hopelijk is de fles al die tijd goed bewaard en is deze nog mooi. Dan zou dit een prachtige ervaring moeten worden. Hopelijk heb je echte liefhebbers in de familie die dit kunnen waarderen... geniet ze!
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”