Cognac reis juni-juli 2020

Beschrijvingen van reizen naar de cognacstreek door forumleden, inspiratie voor een eigen trip!
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Cognac reis juni-juli 2020

Bericht door Hans »

Rigor schreef: do 18 jun 2020, 12:56 Ik kreeg een vriendelijk antwoord van Pablo Ferrand. Hij gaf kort aan dat het niet mogelijk is om het maison te bezoeken wegens te weinig personeel.
Jammer, maar begrijpelijk in deze tijden.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Re: Cognac reis juni-juli 2020

Bericht door Rigor »

Voila, opnieuw een avontuur in Cognacland meegemaakt. Het heeft een herbevestiging van verschillende zaken opgeleverd, maar hier en daar ook een verrassing.

Ik verbleef in het Francois 1er hotel in Cognac centrum. Ik was er niet zo tevreden van. Los van de tijdsgebonden Coronamaatregelen (geen ontbijtbuffet, zwembad reserveren, lift enkel naar boven en dus niet naar beneden) waren er zaken die mij stoorden zoals straatlawaai, kleine kamers, minibar stond uit). Kortom, geen herhaling waard. Over tot de orde can de dag.

Traditiegetrouw deed ik eerst André Pétit aan. De Coronacrisis heeft de gastvrijheid en het spraakvermogen van Jacques Pétit niet aangetast. Hartelijke ontvangst in zijn ontvangstruimte met rieten stoelen. We waren nog geen vijf minuten aan het spreken of ik kreeg plots een groot sampleflesje voor mijn neus. "Extra vieux grande champagne 1905-1928". En wat vind je, vroeg hij. Ik vond hem heel erg goed, maar jacques zei dat er iets mis mee was om het als perfect te kunnen bestempelen. Het verhaal zit zo. Jacques is goed bevriend met frederic golchant, een joods amerikaanse producer (die de reserve du prince flessen verkoopt). Jacques verleent enkele diensten aan Golchant zoals de in Cognac gestockeerde reserve du prince flessen controleren als ze verkocht worden, etc.) Golchant is ook bevriend met jacques boursaud, een Cognac kenner die de samenstelling van de reserve du prince gemaakt heeft. Boursaud heeft ook een mooie privé verzameling. Golchant koopt af en toe van Boursaud. Alvorens iets te kopen, laat hij Jacques pétit als kenner een sample proeven. Vandaar dus dat Jacques petit deze sample had. Het betreft een cognac van het vergane huis "merinville".

Na deze leuke intro mocht ik als vanouds mee in de chai om te proeven. De hemel klaarde voor mij weer helemaal open. Fantastische zaken mogen proeven o.a. zijn toekomstige reserve familiale 1933-1949), toekomstige hors d age (1961-1963-1965), 1969, 1970, 1972,... Ze waren allemaal schitterend. Ik had wat sample flesjes mee, die vulde hij met plezier zodat ik thuis nog wat kan nagenieten. O.a.een 1955 een 1949, verschillende toekomstige samenstellingen heeft hij in de sample flesjes gedaan. Na iedere proefronde kreeg ik het moeilijker en moeilijker om de inhoud van ieder flesje erop te schrijven in leesbare taal. De future hors dage is subliem. Hij volgt de rijping nauw op omdat deze nog evolueert, maar ik vind hem perfect zo. Hij was bereid om mij een fles te maken hiervan. Daarnaast nog verschillende andere flessen gekocht. Terug in de ontvangstruimte dacht ik dat het wel goed zou zijn, maar toen moest het moment supreme nog komen. Hij schotelde mij vier 19de eeuwse flessen voor. Bangelijk. Allemaal ongeveer 25 jaar gerijpt met een sterk alcoholpercentage (>50%). Bijzonder speciaal en lekker. Mijn tranen van teleurstelling in het hotel verdwenen als sneeuw voor de zon. Wat een fantastische man en cognacs.

In de namiddag nog langs lebecq gereden. Mijn schoonbroer wou de exigence hebben. Het was deze keer de zoon (charles denk ik) die me ontving. Hij liet me de 1990 petite champagne proeven die ze zelf gemaakt hebben. Misschien was het nog de 19de eeuw die in mijn mond zat, maar ik vond er niet zoveel aan. De exigence en de référence n°28 waren wel lekker. Van de 28 zijn nog 3 flessen over, van de exigence 12 grote flessen en wat kleinere. De prijs is wel opgeslagen van beide flessen.


Savonds had ik een afspraak bij cognac Chollet. Ik had deze afspraak belegd met Marie Berry, de echtgenote van Christophe chollet. Ze was mijn afspraak vergeten. Toen ik aankwam was het Christophe chollet die me aansprak: "oui?" Ik heb me al welkomer gevoeld. Uiteindelijk kwam Marie naar beneden. Haar ontvangst was zo open als haar decollete. Heel ok dus. Ze destilleren niet meer zelf. Ze kopen aan bottelen en verkopen. Ik kreeg een rondleiding die in orde was. Daarna hun gamma mogen proeven waaronder een rum uit venezuela. Zeer lekker. De resistance 3945 die ik kende van Johan gekocht. Toch wel
iets speciaals omdat het tijdens wo ii gedestilleerd werd. Ook een grande champagne en de oude rum gekocht. Hier wel hetzelfde verhaal als bij de voroge bezoeken. De voorbije maanden amper bestellingen wegens covid. Nu komt alles terig op gang. Marie riep een paar keer christophe erbij om iets te vragen. Hij reageerde telkens nors. Misschien had hij gewoon iets slechts gegeten of een post Corona syndroom.

Dinsdag leidden de wegen naar Chermignac, meer bepaald vallein tercinier. Stephanie roudier ontving me. Ik mocht er naar eigen keuze zaken proeven. Deze keer konden de lot 56 en de conjugaison 49 me enorm bekoren. Stephane, zijn echtgenote Cathérine en de maitre de chai gaan de hele oude voorraden in de dame jeannes binnenkort proeven om te kijken wat ze ermee kunnen doen. Het blijven uitstekende cognacs. Aangezien ze een redelijk volledig gamma hebben, heb ik duidelijk de verschillen tussen fins bois, petit champagne en grande champagne kunnen leren.

Op woensdag tot slot bij Tesseron langsgegaan. Het was een jongedame genaamd Coralie die me rondleidde. Fijne verschijning. Ongelooflijk mooie chais, dat zullen de meesten onder jullie wellicht weten. Alfred tesseron heeft een van de grootste pre phylloxera voorraden ter wereld. Mjn ogen vielen er bijna uit. Fantastiche paradis chais(3 ongeveer). 1 van die chais is een persoonlijke collectie van de familie tesseron en wordt niet gebruikt om cognacs te maken. Deze paradis is i' een 12 de eeuwse crypte gevestigd. Ik zou er willen wonen, maar de spinnen zouden dat niet appreciëren. Eenmaal de rondleiding afgelopen was mocht ik proeven in de oude woonkamer van de familie tesseron. Prachtige setting. Aangename verrassing. Ik mocht de hele range proeven tot en met de tesseron extreme. Misschien lagen mijn verwachtingen te hoog, maar ik had meer verwacht van de lot 29. De legende en de trésor (meer kruidig en gemaakt voor de aziatische markt) konden me meer bekoren. Zeer lekker. De extreme was ook uitmunted.

Dinsdagnamiddag en woensdagnamiddag op het strand doorgebracht. Zalige zandstranden aan de nouvelle aquitaine. Wel lang rijden tussen de charente en de kust onder bordeaux.

Conclusie: weer een geweldige ervaring. Nogmaals een bevestiging dat een oude fins bois me meer kan bekoren dan een grande champagne. Ook andré pétit werd bevestigd als mijn favoriete huis. Ik denk dat ik mijn definitieve favoriete huis nu wel gevonden heb. Misschien volgend jaar drie huizen op 1 dag bezoek en daarna twee dagen aan de kust verblijf om de verplaatsing niet te moeten maken telkens.

Tops: andre petits future hors dage en reserve familiale, de 19de eeuwse flessen, de paradis chais en de woonkamer van tesseron, de zandstranden van nouvelle aquitaine.

Flops: hotel francois premier, christophe chollet.
Merinville
Merinville
Refill
Refill
Bijlagen
Oude voorraden vallein tercinier oudste 1922
Oude voorraden vallein tercinier oudste 1922
Vallein tercinier sample mogelijke nieuwe uitgave
Vallein tercinier sample mogelijke nieuwe uitgave
Cognac
Cognac
Andre petit
Andre petit
Chollet proeven
Chollet proeven
Chollet petite paradis
Chollet petite paradis
Chollet
Chollet
19de eeuw
19de eeuw
Laatst gewijzigd door Rigor op do 02 jul 2020, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Re: Cognac reis juni-juli 2020

Bericht door Rigor »

Fotos
Bijlagen
Samples petit
Samples petit
Abel tesseron
Abel tesseron
Extreme
Extreme
Woonkamer
Woonkamer
Proeven tesseron bis
Proeven tesseron bis
Tesseron proeven
Tesseron proeven
Close up tesseron paradis
Close up tesseron paradis
Paradis tesseron vis
Paradis tesseron vis
Paradis tesseron
Paradis tesseron
Laatst gewijzigd door Rigor op do 02 jul 2020, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Cognac reis juni-juli 2020

Bericht door Hans »

Prachtig verslag, Berten! Geniet van je aanwinsten! :D
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
harryjose123
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 21 nov 2016, 21:24

Re: Cognac reis juni-juli 2020

Bericht door harryjose123 »

Rigor wat een mooi verslag en wat een prachtige cognac,s geproefd ,fantastisch .
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Cognac reis juni-juli 2020

Bericht door Ton »

Héél bijzonder. En nog wel in Corona tijd!
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Cognac reis juni-juli 2020

Bericht door JohanB »

Prachtig verslag, Berten. Zo te lezen was je beter blijven overnachten in de chais van André Petit ... Alleen zou dat geen goed idee zijn wat betreft zijn voorraden. :D
Wel jammer om te lezen dat Chollet zijn cognac niet meer zelf maakt.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Cognac reis juni-juli 2020

Bericht door Roland »

Rigor schreef: do 02 jul 2020, 20:37 Traditiegetrouw deed ik eerst André Pétit aan. De Coronacrisis heeft de gastvrijheid en het spraakvermogen van Jacques Pétit niet aangetast.
:-)
Rigor schreef: do 02 jul 2020, 20:37 In de namiddag nog langs lebecq gereden. De exigence en de référence n°28 waren wel lekker. Van de 28 zijn nog 3 flessen over, van de exigence 12 grote flessen en wat kleinere. De prijs is wel opgeslagen van beide flessen.
€ 150 en € 380 ?
Rigor schreef: do 02 jul 2020, 20:37 S'avonds had ik een afspraak bij cognac Chollet. Ik had deze afspraak belegd met Marie Berry, de echtgenote van Christophe chollet. Ze was mijn afspraak vergeten. Toen ik aankwam was het Christophe chollet die me aansprak: "oui?" Ik heb me al welkomer gevoeld. Uiteindelijk kwam Marie naar beneden. Haar ontvangst was zo open als haar decollete. Heel ok dus. Ze destilleren niet meer zelf. Ze kopen aan bottelen en verkopen. Ik kreeg een rondleiding die in orde was. Daarna hun gamma mogen proeven waaronder een rum uit venezuela. Zeer lekker. De resistance 3945 die ik kende van Johan gekocht. Toch wel
iets speciaals omdat het tijdens wo ii gedestilleerd werd. Ook een grande champagne en de oude rum gekocht. Hier wel hetzelfde verhaal als bij de voroge bezoeken. De voorbije maanden amper bestellingen wegens covid. Nu komt alles terig op gang. Marie riep een paar keer christophe erbij om iets te vragen. Hij reageerde telkens nors. Misschien had hij gewoon iets slechts gegeten of een post Corona syndroom.
Is gewoon een norse man. Nooit anders geweten.
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Re: Cognac reis juni-juli 2020

Bericht door Rigor »

Roland schreef: za 04 jul 2020, 23:28
Rigor schreef: do 02 jul 2020, 20:37 Traditiegetrouw deed ik eerst André Pétit aan. De Coronacrisis heeft de gastvrijheid en het spraakvermogen van Jacques Pétit niet aangetast.
:-)
Rigor schreef: do 02 jul 2020, 20:37 In de namiddag nog langs lebecq gereden. De exigence en de référence n°28 waren wel lekker. Van de 28 zijn nog 3 flessen over, van de exigence 12 grote flessen en wat kleinere. De prijs is wel opgeslagen van beide flessen.
€ 150 en € 380 ?

Van 150 naar 170 en van 360 naar 380! :-)
JohanVdd
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:38

Re: Cognac reis juni-juli 2020

Bericht door JohanVdd »

Ik ben ook recent bij Vallein-Tercinier geweest. Zoals steeds heel goed ontvangen. Zowat alle Cognacs werden gepresenteerd en gedegusteerd. Nieuwe bottelingen zouden uitgesteld zijn omwille van Covid. Er zou gekeken worden naar iets jongere assemblages naar verluidt.

Johan
Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar de Charente, de cognacstreek”