Bezoek aan één producent

Beschrijvingen van reizen naar de cognacstreek door forumleden, inspiratie voor een eigen trip!
Plaats reactie
Fermin
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 3
Lid geworden op: do 30 jul 2020, 20:56

Bezoek aan één producent

Bericht door Fermin »

Hoi allemaal,

Eind augustus ga ik met mijn vriendin een week wandelen in de Limousin. Pas na het boeken kwam ik er achter hoe dichtbij het bij de cognacstreek eigenlijk is! Reden dus om langs te gaan aan het eind van de vakantie. In 2016 zijn we op fietsvakantie geweest door de Charente regio en zijn bij Ragnaud-Sabourin (en Hennessy en Courvoisier maar die commerciële tours tel ik even niet) geweest voor een bezoek. Dit was een geweldige ervaring! Aangezien we toen als studenten op de fiets aankwamen werd er in het begin een beetje vreemd gekeken, maar nadat hij merkte dat we weldegelijk interesse hadden en wilden kopen, sloeg hij om. :D

Graag wil ik weer bij één producent langs. Dat is voldoende, want mijn vriendin is geen drinker en hoewel ze het vorige keer veel leuker vond dan ik had verwacht zou meerdere huizen wat gortig worden voor haar. Nu was ik in Nicholas Faith en op dit forum aan het het zoeken naar dé plek om te bezoeken, echter wordt het lijstje met mogelijke adressen langer en langer...

Dan nu de vraag: Wat is een echt leuke producent om te bezoeken kwa rondleiding als je er maar een kan kiezen?

Dank voor de hulp!
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bezoek aan één producent

Bericht door Hans »

Lastige vraag, maar één. Zoveel verschillen. Uitgaand van de reis van vorig jaar zou ik dan voor Michel Forgeron of Vallein-Tercinier gaan. Héritage Réné Rivière is ook leuk, maar daar is geen productie.

Succes, we horen graag wat het geworden is.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Bezoek aan één producent

Bericht door Ton »

Ik denk dat we jouw lijstje alleen nog maar langer kunnen maken. Bijvoorbeeld André Petit, Fillioux, Navarre etc.
En je kunt ook hier kijken.
Maar als je je lijstje hier post, dan kunnen mogelijk uit je lijstje een of meer aanraders noemen :idea:
Fermin
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 3
Lid geworden op: do 30 jul 2020, 20:56

Re: Bezoek aan één producent

Bericht door Fermin »

Dag heren,

Bedankt voor de reactie. Michel Forgeron is het geworden. Omdat ik het niet laten kan ook een klein bezoek aan Francois Peyrot aansluitend, als er tijd is dan. Al is het slechts om een fles te kopen. Fillioux stond eerst boven aan mijn lijst en als er tijd is... ach ja

Na afloop van de reis zal ik laten weten hoe het was.
Fermin
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 3
Lid geworden op: do 30 jul 2020, 20:56

Re: Bezoek aan één producent

Bericht door Fermin »

Het bezoek is gemaakt inmiddels. Rondleiding bij Forgeron, waar de kleinzoon (waar ik helaas de naam van ben vergeten) van de mater familias uitgebreid de tijd nam voor ons. Dat was erg leuk aangezien ze druk bezig waren met de voorbereidingen van de Folle Blanche oogst die de dag erna binnengehaald zou worden. Aangezien mijn Frans niet goed genoeg is, was het de kleinzoon van Francine die ons rondleidde. Erg interessant persoon die niet alleen een passie voor Cognac heeft maar ook voor het zelf brouwen van bier en lekker eten (hij zat in de jury van agricultuur competitie).
Voor mij was het tijdens de rondleiding de eerste keer om ‘rouwe’ eau de vie te ruiken. Wauw, dit is net grappa maar dan lekker! Ook de kleinzoon vind het jammer dat dit niet verkocht mag worden, al merkte hij op dat de grote merken anders alleen maar ‘witte cognac’ zouden verkopen die is bijgekleurd met karamel. Zoals hij zei: ‘we zijn geen producent van snoep, dus wij doen dat niet’. Overigens kleuren ze wel de VS (en volgens mij ook de VSOP) bij met houdsiroop.

We hebben uiteindelijk de XO en de vieille reserve meegenomen samen met een aantal flessen pineau. De Napoleon vond ik wat te scherp (hoewel er in de flessen die we gekocht hebben 45 procent alcohol zit). De XO lijkt erg op de Napoleon maar is ronder, veel minder scherp maar veel korter in afdronk. De vieille reserve was voor mij de perfecte balans tussen gedroogde vruchten, rancio, hout en kruidigheid. De hors d’age was te houtig voor mij, maar dat is mijn persoonlijke smaak.

Verder viel mij op dat ze erg veel soorten cognac en pineau hebben staan. Bijna tien jaartal cognacs, de gewone aanduidingen en soorten van enkele druiven variëteiten. De kleinzoon zei dat hij niet weet waarom zijn oom zoveel soorten in de verkoop heeft en hij zou het zelf ook wat inperken.
Ze hebben ook pineau van enkele druiven soorten. Erg leuk om de druiven soorten zo ‘puur’ te kunnen proeven. Tip: de pineau gemaakt van montils druiven heeft een notige afdronk. We hebben een fles gekocht voor deze winter want volgens de kleinzoon past deze pineau erg goed bij raclette.

Nogmaals dank voor deze tip en voor iedereen die maar één producent kan bezoeken, ik kan Forgeron erg aanbevelen.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bezoek aan één producent

Bericht door Hans »

Mooi verslag Fermin, dank!
Fermin schreef: vr 04 sep 2020, 18:15 Verder viel mij op dat ze erg veel soorten cognac en pineau hebben staan. Bijna tien jaartal cognacs, de gewone aanduidingen en soorten van enkele druiven variëteiten. De kleinzoon zei dat hij niet weet waarom zijn oom zoveel soorten in de verkoop heeft en hij zou het zelf ook wat inperken.
Leuk, zo'n inkijkje in de verschillende opvattingen!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar de Charente, de cognacstreek”