Hoe worden smaken aangebracht in cognac?

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
HenMar
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 dec 2020, 22:06

Hoe worden smaken aangebracht in cognac?

Bericht door HenMar »

Beste leden van het forum,

Ik vroeg mij af hoe een destilleerder smaken aanbrengt in zijn cognac?
Ik kan niet begrijpen dat smaken zoals koffie, cacao, appelcake, ... allemaal van het hout van de vaten zouden afkomstig zijn. Ik kan het ook al moeilijk vatten dat dit bij Vanille ook afkomstig zou zijn van de vaten. Ik heb ook gehoord dat de vorm van de ketel gevolgen heeft voor de smaak?

Zou iemand de tijd willen nemen om dit eens te verduidelijken?

Alvast bedankt!
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 270
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 10:45

Re: Hoe worden smaken aangebracht in cognac?

Bericht door DiscoverCognac »

Het heeft te maken met:
Gist.
Alcohol percentage.
En ja, dan toch echt hout. Wat voor soort hout, welke behandeling deze ondergaan heeft. De leeftijd van het hout.
Zie het als brood. Wanneer je dit grilt, roostert, bakt of aanbranden geeft het allemaal compleet verschillende smaken, maar het begin het brood was het zelfde.
Nu kun je kiezen uit veel soorten eiken hout. En die hebben elk hun eigen smaak.de chemische reactie die plaats vind geeft de smaak. Jou hersenen beleven dit dan als: vanilla, kruidnagel of koffie. Mocht je het echt interessant vinden dan kan ik je nog wel een boekwerk sturen van afstudeeropdracht over hout invloeden.

Daarna krijg je oxidatie, verdamping etc.
HenMar
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 dec 2020, 22:06

Re: Hoe worden smaken aangebracht in cognac?

Bericht door HenMar »

Maar het is nooit zo dat ze vanillestokjes, koffiebonen, kruidnagel,... in een vat gaan leggen om te laten intrekken of vermengen met de eau de vie?
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Hoe worden smaken aangebracht in cognac?

Bericht door JohanB »

Dat heeft veel te maken met de esthers die gevormd worden. Een condensatiereactie tussen alcohol/suiker en een zuur/choloride. Dan heb je nog de houtsoorten die gebruikt worden om de cognac in te rijpen: Limousin (brede haarvaten) en Tronçais (smalle haarvaten). Dat heeft een invloed op de opname van tannine. Dan is het ook zo dat sommige vaten van binnen geschroeid worden. De mate van dat schroeien heeft een invloed op het afgeven van tannine aan een cognac. De opslag is ook van belang enz. Lees anders eens een paar boeken over cognac. Daar staan heel veel verhelderende dingen in.

Hier kan je al beginnen:

cognac-ton.nl/kwaliteit-2/smaken-en-aromas/
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
HenMar
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 dec 2020, 22:06

Re: Hoe worden smaken aangebracht in cognac?

Bericht door HenMar »

Bedankt voor de informatie. Ik heb de informatie gevonden die ik zocht en heb weer wat bijgeleerd. Dank jullie wel hiervoor!
NeoXO
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 21
Lid geworden op: do 31 dec 2020, 11:00

Re: Hoe worden smaken aangebracht in cognac?

Bericht door NeoXO »

Goede vraag en bedankt voor de responses, ik vroeg mij dit ook al een tijdje af.
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”